APUA! En osaa matkustaa Helsingin julkisilla!
En halua vaikuttaa tyhmältä maalaiselta. En tiedä, mistä ja miten mihinkin ostetaan lippu, mitä sanotaan kuskille (määränpää vai kertamaksu vai mitä ihmettä). Nyt minulla on siellä mies kiikarissa, pitäisi kyläillä hänen luonaan ja kulkea siellä hänen kanssaan. Ja minä en kehtaa :(
Kommentit (54)
Vantaa-Helsinki-väliä joudun kulkemaan ainakin. Ainakin paikallisjunalla ja bussilla mies siellä kulkee.
Ap
Mä tilaan aina kännykkälipun, eipä tarvi sitten pelata rahojen kanssa: http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/helsinki/uusi-mobiililippu-hsl
Tuo käy siis kaikkiin kulkuvälineisiin. Valitettavasti toistaiseksi appsi on vain Android puhelimille. Tavallisella tekstarilla voi mihin tahansa puhelimeen tilata sitten lipun joka käy metroihin, raitiovaunuihin ja paikallisjuniin, muttei busseihin: tämä tilataan lähettämällä viesti A1 numeroon 16355. Tunnin voimassa oleva lippu tulee tekstarina puhelimeen alle minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan aina kännykkälipun, eipä tarvi sitten pelata rahojen kanssa: http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/helsinki/uusi-mobiililippu-hsl
Tuo käy siis kaikkiin kulkuvälineisiin. Valitettavasti toistaiseksi appsi on vain Android puhelimille. Tavallisella tekstarilla voi mihin tahansa puhelimeen tilata sitten lipun joka käy metroihin, raitiovaunuihin ja paikallisjuniin, muttei busseihin: tämä tilataan lähettämällä viesti A1 numeroon 16355. Tunnin voimassa oleva lippu tulee tekstarina puhelimeen alle minuutissa.
Eikös tuo kännykkälippu käy vain Helsingin sisäisillä matkoilla? Ei kai sillä seutulippua saa ostettua?
Vierailija kirjoitti:
Nou hätä! Kertaluontoisen lipun voi ostaa ihan kuskilta, tässä tapauksessa lampsit bussiin sisään ja valitset joko kaupungin sisäisen (eli et liiku Helsingistä mihinkään) tai seutulipun (kun haluat Espooseen/Vantaalle), kuski kertoo hinnan, maksat ja saat lippusi.
Jos meinaat alkaa liikkumaan täällä päin enemmän, suosittelen hankkimaan matkakortin, johon voit ladata aikaa/rahaa tarpeittesi mukaan. Alemmasta linkistä löytyy myyntipisteet, joista sellaisen voi hankkia. Tohon voi siis käydä vaikka aina Ärrältä lataamassa haluamansa määrän rahaa, ja sit voit liikkua vaan korttia lukijalle näyttämällä.
Mitä siis sanon bussikuskille?
Ap
Jahas, viesti meni lainauksen sisään.
Ap
Stadista Vantaalle mentäessä pitää ostaa seutulippu. Konnarilta voi ostaa lipunmyyntivaunusta. Sama dösässä, kuskilta seutulippu. Jos ei tiedä mikä lippu ja mistä ostaa, ihan voi kysyä. Itse ainakin mielelläni neuvon "maalaisia". Paljasjalkaiset stadilaiset ovat hyvinkin mukavaa jengiä. Itse matkustelen paljon maailmalla, ja olen aina saanut apua kun olen neuvoa pyytänyt. En aina ensimmäiseltä mutta aina joltakin. Aina joku neuvoo! Ei kysyvä tieltä eksy, se vaan on niin tosi.
Ap, suosittelen hankkimaan tollasen matkakortin. :) Esim. Rautatieasemalla on HSL:n toimipiste, josta voit käydä hankkimassa kortin. Siihen voi ladata arvoa haluamansa määrän esim. Ärrältä tai joistain kaupoista, ja arvo säilyy kortilla vanhenematta. Tulee halvemmaksi ja on kätevämpää kuin kertalippu
Jos menet Helsingistä Vantaalle tai toisinpäin:
"Seutulippu kiitos".
"(Kuski sanoo hinnan)."
Sinä maksat ja kuski antaa sinulle lipun.
Matkakortti on toki kätevä, ei tarvitse puhua kuskille, heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo kännykkälippu käy vain Helsingin sisäisillä matkoilla? Ei kai sillä seutulippua saa ostettua?
Tuo tekstarilippu tosiaan toimii vain Hgin sisäisillä. Sen sijaan tuolla appsilla voi valita minkälaisen lipun ostaa. Siinä on vaihtoehdot Seutu, Lähiseutu 2, Lähiseutu 3 sekä sisäiset liput paikkakunnille Helsinki, Espoo ja Kauniainen, Vantaa, Kirkkonummi ja Kerava-Sipoo. Hinta sitten muuttuu toki lipputyypin mukaan, seutulippu 5 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis sanon bussikuskille?
Ap
Jos liikut Vantaalta Helsinkiin, tarvitset seutulipun. Ihan vaan pyydät kuskilta, että seutulippu kiitos. :) Mutta suosittelen ehdottomasti tota matkakorttia jos täällä aiot enemmän liikkua!!
Kysyt kuskilta mikä lippu pitää ostaa!! Haloo, täällä stadissa voi avata suunsa ja kysyä jos ei tiedä!!!!
Voit sanoa mielestäni suiraab, että "olen menossa x:ään, miten ostan lipun?" Tai sit menet r-kiskalle ja ostat ladattavan kortin, ja sitten vilautat siyä kortinlukulaitteeseen ja painat joko 1, 2 tai 3 toisen käden sormella niin, että se rekisteröi matkasi. en ikinä muista ne numerot merkkaavat (neuvokaa joku muu?) vaikka olen syntyperäinen helsinkiläinen. Ei ole yhtään noloa kysyä neuvoa kuskilta tai joltain toiselta matkustajalta.
Vierailija kirjoitti:
Kysyt kuskilta mikä lippu pitää ostaa!! Haloo, täällä stadissa voi avata suunsa ja kysyä jos ei tiedä!!!!
No jaa, sitten taas jos sattuu olemaan ruuhkainen aika niin melkoista ihmisten turhautunutta tuhinaa saa kuunnella jos vaikka jossain bussissa alkaa siinä kauheasti kysellä ja ihmetellä ja bussi seisoo siinä pysäkillä sen aikaa. Joten kyllä minusta parempi on etsiä tietoa etukäteenkin jos mahdollista.
Jos olet reiteistä, bussien numeroista yms. epävarma, ota reittiopas apuun: http://www.reittiopas.fi/
Kirjuustat sinne mistä olet menossa ja mihin, niin opas etsii sinulle kätevimmän väylän. Näin opin itsekin paljon mikä bussi menee mistä.
Jos taas arveluttaa, että mikä lippu pitää pyytää, tai mitä sanoa kun menee bussiin, niin kuski kyllä tietää, kun sanot mistä mihin olet menossa. Voit siis toimia näin kun astut bussiin: "Moi. Pasilaan Pyöräilystadionille (=yksi pysäkki)". Kuski sitten vastaa tähän ainakin lipun hinnan, saattaapa lisätä siihen jotain tyyliin "elikkäs seutulippu, jep.". Älä ota paineita, menemällä oppii. :)
Vierailija kirjoitti:
Ap, suosittelen hankkimaan tollasen matkakortin. :) Esim. Rautatieasemalla on HSL:n toimipiste, josta voit käydä hankkimassa kortin. Siihen voi ladata arvoa haluamansa määrän esim. Ärrältä tai joistain kaupoista, ja arvo säilyy kortilla vanhenematta. Tulee halvemmaksi ja on kätevämpää kuin kertalippu
niitä saa ihan r-kiskalta.
Vierailija kirjoitti:
Nou hätä! Kertaluontoisen lipun voi ostaa ihan kuskilta, tässä tapauksessa lampsit bussiin sisään ja valitset joko kaupungin sisäisen (eli et liiku Helsingistä mihinkään) tai seutulipun (kun haluat Espooseen/Vantaalle), kuski kertoo hinnan, maksat ja saat lippusi.
Jos meinaat alkaa liikkumaan täällä päin enemmän, suosittelen hankkimaan matkakortin, johon voit ladata aikaa/rahaa tarpeittesi mukaan. Alemmasta linkistä löytyy myyntipisteet, joista sellaisen voi hankkia. Tohon voi siis käydä vaikka aina Ärrältä lataamassa haluamansa määrän rahaa, ja sit voit liikkua vaan korttia lukijalle näyttämällä.
No ei todellakaan toimi näyttämällä toi kortti vaan pitää painaa lukijan nappia.
Jos joudut käyttämään metroa tai vastaavia ja paikkoja missä on liukuportaita, niin vinkkinä nyt tämäkin: älä IKINÄ seiso vasemmalla puolella, se on selvin maalaisen merkki, mikä on olemassa. Se vasen puoli on kiireisiä ihmisiä varten jotka kävelevät.
Luuletko että se mies katsoo tuollaista Jämsän uiveloa kovin kauaa :'D
https://www.hsl.fi/myyntipaikkahaku