Vuokra-asunnon kuntotarkastus ahdistaa
...koska minulla on tänään ja huomenna vapaata ja satuin nukkumaan viime yönä kokonaiset kaksi tuntia kieriskellessä sängyssäni. En ole vielä jaksanut aamiaiselle nousta ja kuntotarkastusten on määrä alkaa klo 8. Lähinnä väsyttää niin helvetisti, että tekisi mieleni vain nukkua puolille päivin. Mutta kun en kehtaa, sillä kotiini tunkeudutaan sitten yleisavaimin, jos en ole skarppina avaamassa ovea. Olisi myös kiva käydä jouluostoksilla, mutta kun kuntotarkastajat voivat tulla klo 18 asti. Ja jos eivät tule tänään, niin tulevat sitten huomenna klo 8-18 välillä. Ilmeisesti liikaa vaadittu ilmoittaa etukäteen edes vähän tarkempaa ajankohtaa. Vuokra-asuminen on ihanaa. Yksityisyys kunniaan.
Kommentit (17)
Miksi tarkastus on? Pitääkö sun olla kotona?
Ei kuntotarkastus ole iso asia. Varsinkin, jos asuntoon muuttaessasi olet dokumentoinut kaikki jo asunnossa olleet kolot ja kolhut ja ilmoittanut niistä kirjallisesti vuokranantajalle. Reklamaatio kannattaa aina tehdä asuntoon muuttaessa jos siellä on jotain josta voitaisiin sitten syyttää sinua. Ihan vaan oman oikeusturvan vuoksi, vaikka niitä elämisen jälkiä kukaan ei käykään korjaamassa. Jos et tehnyt sitä tässä asunnossa, niin tee nyt uudessa kun muutat sinne (jos menet vuokralle).
Jos et ole suurinpiirtein tuhonnut asuntoa, niin ei sulla mitään hätää ole. Aivan hyvin voit lähteä jouluostoksille ja antaa tyyppien tulla yleisavaimella sisälle. Voit myös soittaa heille ja kysäistä minkä ajan sovitte käynnille, heillä on nyt jo päivän aikataulut selvillä.
En ole muuttamassa pois joten ilmeisesti tarkastus tehdään vain remonttitarpeen kartoitusmielessä. Kämpässä on kyllä muutama vika, josta haluaisin huomauttaa, jonka vuoksi olisi ihan kiva olla paikalla. Kiinteistössä on kaiken lisäksi satoja asuntoja, eikä ole ilmoitettu edes sitä, mistä rapusta tarkastukset aloitetaan tai mitä tarkastuksissa tarkemmin ottaen tehdään. Loogista olisi varmaan aloittaa A-rapusta, mutta en olisi tästä niin varma.
Lamaantunut olo, kun väsyttää niin paljon. Ap
Samaa tehdään omistusasunnoissakin
Jos haluat lähteä jonnekin, kirjoita lista puutteista / virheistä ja laita lappu oveen otsikolla "Kuntotarkastajille tiedoksi". Helppoa! Vähän voi käyttää mielikuvitusta eikä heti vajota jonnekin alas.
Vierailija kirjoitti:
Berseestä.
Soitat ja kysyt?
Kysyin jo viime viikolla, mutta minulle ei osattu vastata mitään. Eipä tässä muuta ongelmaa ole kuin se, että väsyttää niin paljon että päässä suhisee ja silmiin sattuu ja makaan edelleen sängyssä ja ne tyypit ovat huonolla tuurilla vartin päästä oven takana. Sitten jos käyn nukkumaan nyt, saatan herätä siihen kun vieras mies tuijottelee minua vieressäni. Ei kiva. First world problems. Mutta ei luulisi olevan vaikeaa ilmoittaa mistä rapusta homma aloitetaan. Ap
No kyl ne nytjo tietää.
Yötyöläinen, tiedän ton tuntee n
Olen ehkä vähän liian pelokas, mutta näin yksinäisenä nuorena naisena ahdistaa tällaiset "vieraat miehet tulee yleisavaimilla, jos et avaa ovea"-jutut. Ehkä tästä vielä selvitään. Joulun alla olisi kiva tehdä muutakin kyttäillä kotona.
Yks asia, sulla ei ole varmuusketjua?
Se auttaa noihin.
Vierailija kirjoitti:
Yks asia, sulla ei ole varmuusketjua?
Se auttaa noihin.
Ohjeissa luki " jätäthän varmuusketjut ja turvalukot auki". Varsinkin kiva jättää turvalukko auki lähtiessä joululomalle. Onneksi en itse vielä lähde. Ap
Siis ootko ajatellut asiaa niiden kuntotarkastajien näkökulmasta? Satoja asuntoja tarkastettavana, esiintulevat asiat saattavat viedä aikaa vaihtelevasti ja sulle pitäs tarkka kellonaika esittää. Onko liikaa vaadittu että vuokralainenkin joustaa? Ihmisiä ne tarkastajatkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Siis ootko ajatellut asiaa niiden kuntotarkastajien näkökulmasta? Satoja asuntoja tarkastettavana, esiintulevat asiat saattavat viedä aikaa vaihtelevasti ja sulle pitäs tarkka kellonaika esittää. Onko liikaa vaadittu että vuokralainenkin joustaa? Ihmisiä ne tarkastajatkin ovat.
Tai no ehkä kymmeniä.
Ymmärrän kyllä, ettei tarkkaa aikaa voida ilmoittaa, mutta että yhden kiinteistön läpi käymiseen tarvitaan kaks päivää, molempina päivinä kymmenen tuntia, eikä edes sitä voida kertoa, mistä hommat aloitetaan? Olen nyt valvonut ja odotellut miehiä (naisia?), mutta ei näy mitään liikehdintää edes pihapiirissä. Kohta lähden kyllä viettämään vapaapäivää ihan jonnekin muualle. Joulumieltä kaikille! Vuokranantajatkin ovat vain ihmisiä! Ap
Pakko niiden on tarjota joissain tapauksissa tarkka aika, jos on esim. lemmikkejä. Jonkun koira kun ei välttämättä tykkää kun vieras ihminen pamahtaa asuntoon. En nyt tiedä voiko edes keksiä muuta syytä miksi kieltää yleisavaimen käyttö.
No, toivotaan, että tulevat mahdollisimman nopsasti tänä aamuna, niin ei mene päivystämiseksi kaksi päivää. Työtään ne vaan tekee :)