Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kohta nelikymppinen, eikä eläkettä ole kertynyt juuri lainkaan - kannattaako luovuttaa?

Vierailija
20.12.2015 |

Miten minun kannattaisi suhtautua tulevaan eläkeikään? En tiedä hirveän hyvin eläkejärjestelyistä. Minulla on siis ollut koko aikuisiän sosiaalisten tilanteiden pelko, ja siten myös masennusta kyvyttömyyttä elää modernia keskiluokkaista elämää. Olen tehnyt ehkä 7-10 vuotta töitä elämäni aikana ja nekin ovat olleet huonopalkkaisia hommia. En tiedä paljon tuosta eläkettä on kertynyt, mutta tuskin paljon. En usko, että tulen ikinä löytämään pysyvää hyväpalkkaista työtä.

Kannattaako siis olla huolehtimatta eläkkeestäni aivan kokonaan? Onko kansaneläke huonompi vai parempi kuin toimeentulotuki, jolla nyt olen? Mitä jos säästän rahaa hieman eläkettä varten, vähentääkö valtio sitten eläkettä sen mukaan mitä minulla on säästössä? Nythän en voi myydä edes kuluneita kenkiä netissä ja vastaanottaa rahaa muuten kuin käteisenä. Veronpalautuksenikin (jotka menivät joululahjoihin) vähennetään ensi kuussa toimeentulotuestani.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeistä on turha murehtia, niitä tuskin on edes olemassa silloin kun me nelikymppiset ollaan siinä iässä.

Vierailija
2/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkesäästötilejähän on tosi monella, eli säästetään, että on sitten rahaa enemmän sen eläkkeen lisäksi. Eli jos säästät nyt niin ei niitä vähennetä eläkkeestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkesäästötilejähän on tosi monella, eli säästetään, että on sitten rahaa enemmän sen eläkkeen lisäksi. Eli jos säästät nyt niin ei niitä vähennetä eläkkeestä. 

Ei taida oikein onnistua tuo säästäminen jos elää sossun rahoilla. Aika liemessä olet, ap. :(

Vierailija
4/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näet kertyneen eläkkeesi kirjautumalla Työeläke.fi -palveluun.

https://www.tyoelake.fi/fi/tyoelakeote/sahkoinentyoelakeote/Sivut/defau…

Totta kai sinun - ja meidän kaikkien kannattaa miettiä kuinka rahoitamme elämän eläkevuosina.

Kun olet nyt nelikymppinen, on sinulla vielä reilut parikymmentä vuotta eläkeikään. Mitään takeitahan ei ole, etteikö eläkkeitäkin leikattaisi, mutta välttämättä muitakaan tukia ei enää ole sen laajuisena kuin nyt on.

Vierailija
5/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä on turha murehtia, niitä tuskin on edes olemassa silloin kun me nelikymppiset ollaan siinä iässä.

Niin ja nykyiset nelikymppiset pääsevät eläkkeelle varmaan aikaisintaan 70-vuotiaana.

Vierailija
6/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin eläkeikäsi tullee olemaan näillä näkymin 70+. Toisekseen ei ole mitään takeita että elät niin vanhaksi. Joten totta kai kannattaa mennä töihin. Lisäksi tuollaisessa tulevaisuudessa köyhien yhä työssäkäyvien eläkeläisten määrä tullee lisääntymään. Eli valitse sellainen työ jota voit tehdä kausiluontoisesti vanhanakin. Lisäksi kannattaa hakeutua parisuhteeseen, vaikka kulissiliittoon, jos suinkin mahdollista! Elämä on paljon edullisempaa kahdestaan.

7/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin 😩

Vierailija
8/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, en lukenut riviäkään, mutta otsikon mukaan mustalaiseläke tulee kannattavammaksi.

Vierailija
9/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkesäästäminen ja toimeentulotuen varassa eläminen ei taida onnistua samanaikaisesti. Ikävä tilanne. Mitä muuta tuossa voi tehdä kuin jemmata käteistä patjan alle?

Vierailija
10/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli nelikymppinen eikä minullakaan ole juuri eläkekertymää. Olen yrittäjä ja ideana on kerryttää varallisuutta riittävästi, jotta tulevaisuus on turvattu. Hyvällä tiellä olen/olemme mieheni kanssa sillä saralla. Olemme kokeneet erittäin köyhää elämää noin 10 vuotta, mutta noin 8 vuotta on hurissut ihan mukavasti. Kaiken a ja o on säästeliäs elämäntapa.

Vierailija
11/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkesäästäminen ja toimeentulotuen varassa eläminen ei taida onnistua samanaikaisesti. Ikävä tilanne. Mitä muuta tuossa voi tehdä kuin jemmata käteistä patjan alle?

Säästämistähän se patjan alle jemmaaminenkin on. Parempi sekin kuin ei mitään, vaikka ei korkoa kasvakaan.

Vierailija
12/12 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kotiäiti yli 16v ja eläke mahtava 1€! Minusta todella kurjaa ettei kotiäitiydestä kerry eläke, mutta näillä mennään! Saahan tuolla makaronia ja ehkä maidon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi