Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joulua pitäisi viettää?

joojojoo
20.12.2015 |

Niin, miksi vietätte joulua tai pidätte siitä? Olen ihan ev.lut Suomalainen, mutta vihaan joulua. Kiinnostuksesta kysyn, antakaa palaa..

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä joulua lainkaan, olen silloin töissä ja hyvä niin.

Isän perheen kanssa joulun vietto on vittuilua ja tekopyhää lasten takia hössöttämistä.

Äiti tekee niin raskasta duunia, että en kestä katsoa kun se jouluna on omantunnon tuskissaan ostanut Stockan herkusta jouluruuat aattona juuri ennen kauppojen sulkemista vaikka sen työtilanne ei sallisi sen olevan kotonaan rauhoittumassa. Töiden vuoksi siis huono omatunto.

Lapsuuden joulut olivat pulaa ja köyhyyttä. Äiti itkien pyyteli anteeksi, ettei voi tarjota meille yltäkylläisyyttä jouluksi.

Köyhyys on loppunut, mutta joulusta on aina jäänyt veemäiset muistot. Siksi haluan skipata sen kokonaan ja olla tuntematta sitä kohtaan tai sen vuoksi mitään velvollisuuksia. Tapaninpäivä on vapaata ja ajattelin silloin juhlistaa joulun päättymistä ja arjen alkamista menemällä kapakkaan ensi kertaa sitten viime joulun. Joulupäivänä käydään työkavereiden kanssa varmaan Mäkissä tai BK:saa syömässä ruokatauolla, ne kun ovat ainakin auki. Siinä jouluateria.

Kukin viettää miten ja miksi haluaa. Työpaikka on hyvä paikka viettää joulu: siellä sen olemassaolon voi unohtaa ja kukaan ei ole tuputtamassa perinteitään muille.

Vierailija
22/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä siitä siksi, koska yleisilmapiiri silloin on levoton, rauhaton, tekopyhä, teeskentelevä, väkinäinen. Ihmiset mässäävät, jotkut juovat. Kaiken huipuksi ostomania valtaa ihmiset. Aivan hirveää.

Silloin on hyvä jos on aidosti iloinen ja lämmin tunnelma ja mistään ulkoisista asioista ei tehdä niin suurta numeroa. Keskipisteen pitäisi olla Jeesuksessa eikä joulupukissa ja lahjoissa. Ei myöskään ole pakkoperinteitä eikä pakkokyläilyjä. Mutta kuinka usein näin on? Niinpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisella perinteisellä joululla on erittäin vähän tekemistä kristinuskon kanssa. Kuuset, pukit, piparit, kynttilät, kinkku yms. ei ole mitenkään tekemissä kristinuskon kanssa, vaan ovat täysin pakanallista alkuperää muinaisuskonnoista ajalta ennen kristinuskoa.

Vierailija
24/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden teorian mukaan Jeesus (Jeshua) syntyi syksyllä arviolta juutalaisen lehtimajanjuhlan aikaan. Siksi majatalot olivat täynnä matkalla olevista ihmisistä. Paimenet olivat kedolla, kertoo vuoden ajasta. Joulu on pakanallinen juhla alkujaan. Jeesuksen syntymäjuhla syksyltä siirrettiin vanhan pakanallisen talvijuhlan päälle ja joulusta tuli sekajuhla sisältäen pakanallisia ja kristillisiä elementtejä. Joulun historian lukeminen on vienyt henkilökohtaisesti hohtoa joululta. Lapsille ostetaan lahjoja ja syödään hyvin, mutta enin joulun hehkutus on jäänyt.

Tunnen yleensä joulun aikaan ilmapiirissä hyvin epämiellyttäviä viboja. Henki on sellainen lihan henki ja osittain myös noituutta on tähän aikaan korostetusti esillä. Ei ole mahdollista että kristityt viettäisivät uskosta osattomien kanssa yhteistä hartautta, meidän on käsketty olla niistä seremonioista erillään. Toisaalta tämä on hyvä tilaisuus jakaa evankeliumia.

Vierailija
25/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pakana. Vietän yulea. Lapsilleni annan lasten joulun johon kuuluu joulupukki tonttuineen, hyvää ruokaa ja toivelahjoja. Perheen vuoksi joulu on tärkeä juttu.

Elämässäni on ollut kamalia asioita joista moni on tapahtunut joulun aikaan. Joulun alla käyn läpi kriisin ja olen kiitollinen siitä, että olen hengissä ja voin suoda lapsilleni ja miehelleni lämminhenkisen juhlan johon kuuluu paljon yhdessäoloa sekä iloa. Kakat välitän muiden jouluvihoista tai uskonnon latteuksista.

Vierailija
26/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan joulua koska se on lapsesta asti ollut mulle lämmin, valoisa, tunnelmallinen ja taianomainen juhla.

Juuri tuo sana, taianomainen on joulun aikaan paljon esillä. Puhutaan "joulun taiasta." Taikuus ei vaan kuulu kristityn elämään, se on noituutta, okkultismia josta Raamattu käskee olemaan erossa.

Onko suomalainen joulu pikemminkin "yule"?

http://paganwiccan.about.com/od/yulethelongestnight/p/Yule_History.htm

Vierailija
27/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko viettää. Jos lapsiaan rakastaa, niin jotain jouluista heille yrittää järjestää, joulukalenteri + lahja on minimi (ja tämä siksi että lapsi tuntee että vahempi haluaa hänelle joulun järjestää). Ruokien ei tarvitse olla perinteisiä jouluruokia, koristelua ei tarvitse, ei tarvitse mennä kirkkoon, kuunnella joululauluja, hommata pukkia eikä toivotella hyvää joulua. Ei tarvitse mitään. Voi sanoa että viettää, tai voi sanoa että ei vietä, sillä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
28/28 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taas kaikki kauniit muistot..."

Minusta on hyvä, että arkista vuotuiskiertoa rikkovat juhlat (joulu, pääsiäinen, juhannus ja kekri). Se on ihanan ikiaikainen tapa jakaa vuosi.

Joulu on lasten ja lapsenmielisten juhla. Salli se meille, niin mekin annamme sinun olla juhlimatta joulua.

Ei kai kukaan ole joulunviettoa sulta kieltämässäkään? Sehän on pakkojuhla, jolloin kaikkien pitäisi olla iloisia! Siksi juuri niin monen masentuneen kasennus ja ahdistus syvenevät jouluna. Se tosiaan on monelle kauhein aika vuodesta, liiottelematta.

Moni alkaa pelätä joulua jo lokakuussa, kun ensimmäiset konvehtirasiat ilmestyvät kauppoihin, ja mainoksissa näkyy jo joulu. Minä olen aina onnellinen, kun koko tämä paska on ohi.

Mielenterveysliiton puhelimet alkavat oikeasti soida jo syksyllä, kun me jotka emme joulua kestä soitamme sinne. No, itse en soita, mutta lääkkeillä selviän, ehkä. Enkä ole ainut. Jouluihmisten on turha tulla marmattamaan, kun meistä osalle joulu on hirveä pakkojuhla, joka toistuu joka vuosi. Ei ole varaa paeta sitä ulkomaille.

Sun ei tartte paeta ulkomaille, vaikka myönnän kyllä se helpottaisi.

Jos et henkisesti välitä niin paljon siitä mitä muut tekevät ja ajattelevat, olet vapaa ja saat tehdä jouluna juuri sitä mitä itse haluat. Eli joulu on samanlainen päivä kuin muutkin, yhtä arvokas. Tottakai sitä voi juhlistaa niin paljon kuin itse haluaa mutta ei se pakko saisi olla.

Tiedän siis miltä tuntuu kun ulkopuoliset painostavat tai ihmettelevät. Mutta antaa ihmetellä, omapahan on ongelmansa.