Miksi joulua pitäisi viettää?
Niin, miksi vietätte joulua tai pidätte siitä? Olen ihan ev.lut Suomalainen, mutta vihaan joulua. Kiinnostuksesta kysyn, antakaa palaa..
Kommentit (28)
Yhden teorian mukaan Jeesus (Jeshua) syntyi syksyllä arviolta juutalaisen lehtimajanjuhlan aikaan. Siksi majatalot olivat täynnä matkalla olevista ihmisistä. Paimenet olivat kedolla, kertoo vuoden ajasta. Joulu on pakanallinen juhla alkujaan. Jeesuksen syntymäjuhla syksyltä siirrettiin vanhan pakanallisen talvijuhlan päälle ja joulusta tuli sekajuhla sisältäen pakanallisia ja kristillisiä elementtejä. Joulun historian lukeminen on vienyt henkilökohtaisesti hohtoa joululta. Lapsille ostetaan lahjoja ja syödään hyvin, mutta enin joulun hehkutus on jäänyt.
Joulu on pahin aika vuodesta. En vietä sitä.
Olen köyhä, yksinäinen ja työtön, ja joulua juhlitaan yltäkylläisyyden, oman perheen, kimalluksen ja hauskan yhdessäolon merkeissä - tämä on sääntö. Jos minulla olisi rahaa, matkustaisin kauas pois, missä joulua ei tunneta.
Ei uskoisi, että Jeesus syntyi tallissa, eikä ollut isänsä lapsi.
"Taas kaikki kauniit muistot..."
Minusta on hyvä, että arkista vuotuiskiertoa rikkovat juhlat (joulu, pääsiäinen, juhannus ja kekri). Se on ihanan ikiaikainen tapa jakaa vuosi.
Joulu on lasten ja lapsenmielisten juhla. Salli se meille, niin mekin annamme sinun olla juhlimatta joulua.
Huvin vuoksi. Jota joskus olisi arjen sijaan juhlaa. Joulua voi viettää miten huvittaa. Vaikka epäjouluisesti.🎅
Lapsiperheillä on kyllä aikamoiset paineet joulun viettämiseen, kun kaveritkin... ja joulupukki, lahjat, leipomiset, joulukalenterit, muskarin ja koulun joulujuhlat, joulunalustapahtumat, kauneimmat joululaulut, myyjäiset jne. Joulun jälkeen kysellään kavereiden kesken, mitä saitte lahjaksi... ja marraskuussa jo alkavat kysellä toisiltaan millainen joulukalenteri sulla on tänä vuonna. Aika karua olisi sanoa lapsille, ettei meillä vietetä joulua... vetää sellainen linja... :(
Itse olen kristitty ja joulu on Jeesuksen syntymäjuhla, mutta sanoisin kyllä, että nyky-Suomessa joulu on tärkeä ihan kaikille lapsille vakaumuksesta huolimatta....
Lapsettomat tai ne, joiden lapset on jo teini-iässä ja siitä ylöspäin, niin ei heillä varmaan ole samanlaista painetta joulun suhteen, mutta kyllä monella varmaan sääliksi kävisi alle 12-v. lasta, jonka vanhemmat on päättäneet ettei joulua vietetä lainkaan.
Jouluna saa olla höperö. Koristella ja ostaa lahjoja. Juoda glögiä, tehdä asioita, joista tykkää. Ap sinäkin voit. Jos tykkäät vaikka lenkkeillä, mee joululenkille. Jos tykkäät syödä makkaraa, syö se. Tai haluatko töitä tehdä tai siivota.
Vierailija kirjoitti:
"Taas kaikki kauniit muistot..."
Minusta on hyvä, että arkista vuotuiskiertoa rikkovat juhlat (joulu, pääsiäinen, juhannus ja kekri). Se on ihanan ikiaikainen tapa jakaa vuosi.
Joulu on lasten ja lapsenmielisten juhla. Salli se meille, niin mekin annamme sinun olla juhlimatta joulua.
Ei kai kukaan ole joulunviettoa sulta kieltämässäkään? Sehän on pakkojuhla, jolloin kaikkien pitäisi olla iloisia! Siksi juuri niin monen masentuneen kasennus ja ahdistus syvenevät jouluna. Se tosiaan on monelle kauhein aika vuodesta, liiottelematta.
Moni alkaa pelätä joulua jo lokakuussa, kun ensimmäiset konvehtirasiat ilmestyvät kauppoihin, ja mainoksissa näkyy jo joulu. Minä olen aina onnellinen, kun koko tämä paska on ohi.
Mielenterveysliiton puhelimet alkavat oikeasti soida jo syksyllä, kun me jotka emme joulua kestä soitamme sinne. No, itse en soita, mutta lääkkeillä selviän, ehkä. Enkä ole ainut. Jouluihmisten on turha tulla marmattamaan, kun meistä osalle joulu on hirveä pakkojuhla, joka toistuu joka vuosi. Ei ole varaa paeta sitä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä, yksinäinen ja työtön, ja joulua juhlitaan yltäkylläisyyden, oman perheen, kimalluksen ja hauskan yhdessäolon merkeissä - tämä on sääntö. Jos minulla olisi rahaa, matkustaisin kauas pois, missä joulua ei tunneta.
Miksi alapeukku? Joka sana on totta. Voisin allekirjoittaa sen itsekin. Jouluihminen ei vain kestä sitä, että kaikki eivät pidä tästä äärikaupallisesta juhlasta.
Olen ateisti, mutta vietän joulua. Jeesukset ja muut hölynpölyt eivät lapsuudessanikaan olleet millään tavalla osa joulua, vaan se on pikemminkin hetki, jolloin rentoudutaan ja vietetään aikaa yhdessä. Kulttuurin pohjautuva tapa, jota on mukava jatkaa ihan jo hyvien muistojen perusteella.
Ei joulu ole "pakkoruotsia", jota jokaisen pitää viettää. Ne viettävät, jotka haluavat. Kaikille näyttää kuitenkin kelpaavan ylimääräinen vapaa joulunpyhinä! AP, voisit hyvin mennä sijaistamaan jotakin pikkulasten äitiä hänen työpaikalleen jouluksi, että äiti saisi olla lastensa kanssa muutaman päivän huoletta. Mutta joo, siellä työpaikallakin on joulun merkit ja koristeet näkyvillä ja niitähän et siedä, joten vedä musta viltti pääsi päälle ja pysy kotona verhot, radio ja telkkari kiinni, ettei vaan mistään tule mitään jouluista. Haukkaa HK:n blöötä ja ole onnellinen omassa uskossasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku? Joka sana on totta. Voisin allekirjoittaa sen itsekin. Jouluihminen ei vain kestä sitä, että kaikki eivät pidä tästä äärikaupallisesta juhlasta.
Alapeukku sille, että joulu olisi pahin aika vuodesta. Jos ei sitä vietä, niin sehän on vain tavallinen viikonloppu tai pari ylimääräistä vapaapäivää. Mikä siitä niin pahan tekee?
Vierailija kirjoitti:
Yhden teorian mukaan Jeesus (Jeshua) syntyi syksyllä arviolta juutalaisen lehtimajanjuhlan aikaan. Siksi majatalot olivat täynnä matkalla olevista ihmisistä. Paimenet olivat kedolla, kertoo vuoden ajasta. Joulu on pakanallinen juhla alkujaan. Jeesuksen syntymäjuhla syksyltä siirrettiin vanhan pakanallisen talvijuhlan päälle ja joulusta tuli sekajuhla sisältäen pakanallisia ja kristillisiä elementtejä. Joulun historian lukeminen on vienyt henkilökohtaisesti hohtoa joululta. Lapsille ostetaan lahjoja ja syödään hyvin, mutta enin joulun hehkutus on jäänyt.
Ikuinen yule-juttu ennen joulua!
Kuka jaksaa tehtailla näitä hauki-on-kala -tietoiskuja joka jumalan keskustelupalstalle aina adventtiaikaan?!
Vierailija kirjoitti:
Ei joulu ole "pakkoruotsia", jota jokaisen pitää viettää. Ne viettävät, jotka haluavat. Kaikille näyttää kuitenkin kelpaavan ylimääräinen vapaa joulunpyhinä! AP, voisit hyvin mennä sijaistamaan jotakin pikkulasten äitiä hänen työpaikalleen jouluksi, että äiti saisi olla lastensa kanssa muutaman päivän huoletta. Mutta joo, siellä työpaikallakin on joulun merkit ja koristeet näkyvillä ja niitähän et siedä, joten vedä musta viltti pääsi päälle ja pysy kotona verhot, radio ja telkkari kiinni, ettei vaan mistään tule mitään jouluista. Haukkaa HK:n blöötä ja ole onnellinen omassa uskossasi.
Yllärinä sulle, että aikas moni on lama-Suomessa työtön. Mulle kelpaisi työjoulu lisineen paremmin kuin hyvin.
Ja olen muuten kasvissyöjä, joten en missään tapauksessa mitään lenkkimakkaraa söisi, vaikka olis varaakin. Te jouluihmisethän sen valmiiksi teurastetun kinkun ahmitte napaanne.
Kai rutisijoita vaivaa kateus. Muilla on kivaa ja se ei ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllärinä sulle, että aikas moni on lama-Suomessa työtön. Mulle kelpaisi työjoulu lisineen paremmin kuin hyvin.
Ja olen muuten kasvissyöjä, joten en missään tapauksessa mitään lenkkimakkaraa söisi, vaikka olis varaakin. Te jouluihmisethän sen valmiiksi teurastetun kinkun ahmitte napaanne.
Syö sit vaikka jouluporkkana. Kateus estää sua sitä työtä saamasta.
Rakastan joulua koska se on lapsesta asti ollut mulle lämmin, valoisa, tunnelmallinen ja taianomainen juhla, ja pääsen edelleen joka vuosi samoihin fiiliksiin vaikka aikuinen jo olenkin. Jouluna olo on turvallinen ja sellainen että kaikki arkimurheet on kaukana, ja vähän aikaa tuntuu ihan mahdolliselta että kaikki sadut saattaakin olla totta. :)
Lisäksi oon huomannut että mitä vanhemmaksi tulen niin sen enemmän tykkään siitä, että tiettyinä vuodenaikoina toistuu tietyt rutiinit. Teininä ja opiskeluaikoina olin ihan valmis heivaamaan melkein kaikki juhlapyhät yli laidan, mutta nykyään kaipaan niitä.
Minä vietän sitä, koska lapsuudesta saakka minulla on siitä hyvät ja rakkaat muistot. Niitä hyviä rakkaita hetkiä haluan tarjota lapselleni. Ja rakastan traditioita.
Mutta ymmärrän kyllä, että kaikki eivät joulusta välitä ja sitä halua viettää.