Joulunvietosta, kotona vai muualla
En ole ikinä ymmärtänyt näitä,jotka lentävät aattona kaikki kyläpaikat läpi tai lähtevät jonnekin kauas sukulaisiin, vaikka eivät haluaisi. Miksi ihmeessä? Jokainen perhe viettää joulun omalla tavallaan ja siihen ei tarvitse muiden puuttua. Me on aina, ekan lapsen syntymästä asti, vietetty aatto kotona keskenämme ja vasta joulupyhinä on käyty mummoloissa rauhassa, ilman kiirettä. Meillä on ihan omat jouluperinteetOn ollut tosi mukavia jouluja yli 20v. Kummankaan puolen isovanhemmat eivät ole ikinä painostaneet. Omia lapsiani en todellakaan aio vaatia tulemaan kotiin jouluna, tottakai ovat aina tervetulleita perheineen, mutta mikään velvollisuus se ei ole.
Kommentit (7)
Kotona mekin omalla porukalla. Minäkään en tajua, että jotkut käyvät monessa paikassa, jolleivat tahdo. Mutta tunnen kyllä paljon ihmisiä, jotka haluavat viettää joulua sukulaisten kanssa, isollakin porukalla. Sen taas ymmärrän oikein hyvin.
Meillä on nyt eka joulu lapsiperheenä edessä, mennään sukuloimaan. Mummolat on kymmenen kilsan säteellä toisistaan, mutta meistä 300 km päässä. Lapsuudenperheet on rakkaita myös ja joulunaika on hyvä tilaisuus nähdä paitsi vanhempia, myös siskoja ja veljiä. Yhtä lukuunottamatta kaikki sisaruksetkin asuu meillä kaukana.
Olen viisikymppinen sinkku, vapaaehtoisesti lapseton, ja tykkään kaverijouluista. Nykyään sekin on onneksi sallittua, ei tarvitse umpioitua vain perhepiiriin. Joulu on tänä vuonna neljä vapaapäivää, hyvää ruokaa sekä kotona että kylässä, kyläilyä sopivasti omalla paikkakunnalla, mutta ei mitään velvollisuudesta suoritettuja sukulaisvierailuita. Voi olla, että piipahdan lähikapakassakin joku ilta, tai käydään ravintolassa syömässä.
Meillä vietetään aatto kotona ja juuri joulunpyhät ollaan muualla. Minä haluaisin olla kotona perheen kanssa ja nauttia yhteisestä ajasta, ilman että tarvitsee mummolassa juosta, mutta mieheni haluaa että meidän perhe raahautuu kahden pienen vaippaikäisen kanssa hänen vanhempiensa luokse. En tohtinut tänä vuonna kieltäytyä lähtemästä, en edes tiedä miksi en uskaltanut/viitsinyt sanoa että mies on vapaa menemään lasten kanssa keskenään... Eihän minulla ole sekuntiakaan rauhoittumiseen aikaa kun ollaan kylässä, vaihda vaipat, syötä vauvaa, tuudita vauvaa, hoida esikoista, katso perään, syötä esikoinen... Kotona sentään on tutut jutut ja vermeet millä esikoisen saa viihtymään, kun syötän vauvaa, mummolassa ei mitään... No, ensi vuonna sitten olen viisaampi ja uskaliaampi.
Niin, tarkoitin sellaisia tilanteita, ettei haluaisi lähteä, mutta on "pakko". Näitä valittajia on aika monta työkavereissa ja muussa tuttavapiirissä. Kun itse haluaa mennä ja nauttii sitä, niin se on ihan toinen juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä vietetään aatto kotona ja juuri joulunpyhät ollaan muualla. Minä haluaisin olla kotona perheen kanssa ja nauttia yhteisestä ajasta, ilman että tarvitsee mummolassa juosta, mutta mieheni haluaa että meidän perhe raahautuu kahden pienen vaippaikäisen kanssa hänen vanhempiensa luokse. En tohtinut tänä vuonna kieltäytyä lähtemästä, en edes tiedä miksi en uskaltanut/viitsinyt sanoa että mies on vapaa menemään lasten kanssa keskenään... Eihän minulla ole sekuntiakaan rauhoittumiseen aikaa kun ollaan kylässä, vaihda vaipat, syötä vauvaa, tuudita vauvaa, hoida esikoista, katso perään, syötä esikoinen... Kotona sentään on tutut jutut ja vermeet millä esikoisen saa viihtymään, kun syötän vauvaa, mummolassa ei mitään... No, ensi vuonna sitten olen viisaampi ja uskaliaampi.
No eikö se mies voi osallistua lastenhoitoon, vaikka oletkin paikalla?
Etelän lämmössä vietämme koko joulunajan. :)