Mitä mieltä kehitysvammaisen veljeni tilanteesta?
Veljeni on 20-vuotias, lievästi kehitysvammainen ja asuu kotona. Käy jonkinlaista erityisammattikoulua ja saa Kelalta tukia. Vanhemmat maksavat ruoan ja antavat asua ilmaiseksi, mutta haluisivat alkaa periä vuokraa sen jälkeen kun itse en enää elä heidän rahoillaan (asun toisella paikkakunnalla ja valmistun lukiosta puolen vuoden päästä). Veljelleni on puhuttu tästä järjestelystä, mutta ei ymmärrä miksi ihmeessä hänen pitäisi maksaa vuokraa; säästää tukiaan oman yksiön ostamiseen, mutta ei käsitä sitä, että kela antaa tukia elämistä varten ja asunnonostossa pankki lienee varsin kiinnostunut siitä mistä sellainen summa rahaa on peräisin, työtön kun on. Pystyisi siis kuitenkin asumaan yksin.
Onko kuitenkin ihan oikein että hänet joko pakotettaisiin maksamaan vuokraa tai käskettäisiin muuttamaan muualle? Vanhempani ovat kasvattaneet hänet silkkihansikkain untuvakäärössä, joten aikamoinen riita lienee tiedossa.
Kommentit (10)
Parempi olisi muuttaa omilleen
20v pienituloinen maksaisi minulle vuokraa. Ei
Voisin jopa omillaan asuvaa avustaa. Kuten teenkin
Mulla on kehitysvammainen lapsi ja kun hän alkaa saada eläkettä 16-vuotiaana, ne rahat menee suoraan elämiseen. Hänen kohdallaan mitään säästöjä ei kannata kerryttää, koska kunta vie kaiken/ muut tuet vähenee siinä vaiheessa kun muuttaa johonkin asuntolaan.
Pystyykö veljesi tosiaan hoitamaan raha-asiansa itse ilman edunvalvojaa?
Jos veli saa tukia asumiseen, kuuluvat ne mennä asumiseen. Ts. vanhemmille korvaukseksi asumisesta. Parempi opetella ajoissa, että kaikki maksaa. Muuten omilleen muutto voi olla melkoinen kriisi, etenkin kun ei ole normaalikykyinen kyseessä. Parempi opetella pikkuhiljaa mihin ne rahat oikeasti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ahneet ja häpeämättömät vanhemmat sulla, voi surku :(
Ehkä heillä ei ole varaa elättää enää aikuista lasta ja haluaisivat jo alkaa nauttia omasta elämästään?
Tuntuu kyllä kehitysvammaisenkin kohdalla vähän oudolta, että saa tukia elämiseen ja ilmeisesti asumiseen, mutta ei kuitenkaan maksa edes ruokiaan itse. Asuntosäästämisessä menisi joka tapauksessa hyvin kauan, joten järkevämpää olisi, että hän muuttaisi vain omaan vuokra-asuntoon kuten pienituloiset normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärrän sen, että jos he eivät nyt ala periä vuokraa, he joutuvat kustantamaan veljeni elämän siihen asti että hänellä on tarpeeksi rahaa ja valmiuksia muuttaa omaan yksiöön, ja tähän voi mennä kymmenen tai kaksikymmentä vuottakin. Vanhempani eivät ole kovin kaukana eläkeiästä ja koska he eivät myöskään ole mitenkään erityisen rikkaita, olisi tuollainen mielestäni aika epäreilua. Minun vuokrani on kustannettu isoisän perinnöstä. Veljeni tuskin koskaan pääsee kunnollisiin töihin, joten tilanne on eri kuin jos vanhempani tukisivat kotona asuvaa yliopisto-opiskelijaa, jolla tuen tarve on todennäköisesti vain väliaikainen.
ap
Kelan vammaistuet eivät ole tarveharkintaisia. Niistä saa ihan vapaasti säästää yksiön käsirahan ja enemmänkin, jos pystyy. Pankki kysyy, mistä rahat ovat peräisin rahanpesun estämiseksi, mutta sillä ei ole mitään sanottavaa siihen, onko ne säästetty vammaistuista vai palkasta, eikä edes siihen, onko ne lahjaksi annettu vai ei. Viimemainitudta alkaa verottaja kysellä, mutta pankilla ei siihenkään ole mitään sanottavaa. ts. Sun kehitydvammainen veljesi näyttää tietävän tilanteeensa paremmin kuin sinä ja vanhempasi.
Kela ei myöskään maksa asumistukea vanhemmilleen vuokraa maksavalle, jotn ne vuokrarahat ovat ihan oikeasti pois veljeltäsi.
Omilleen muuttaminen (vuokralle, tuetusti vuokralle tai jonkinlaiseen ryhmäkotiin/asuntolaan) on varmasti paras ratkaisu veljellesi. Saa aikuistua ja alkaa elää omaa elämäänsä ja toisaalta vanhempasi pääsevät elämään omaa elämäänsä. Jos välit ovat nyt sopuisat, niin muuttoa voi alkaa valmistella rauhassa, vaikkapa sillä tavoitteella, että veljesi asuisi omillaan vuoden päästä.
Viimeistään näihin aikoihinhan vammatonkin lapsi muuttaa omaan elämään (riippuen vähän mitä opiskelee ja pystyykö opiskelemaan samalla paikkakunnalla, kuin vanhemmat asuu), joten miksi vammaisen lapsen pitäisi jäädä sen kummemmin "peräkamaripojaksi"
Tuo vuokran ja oman asumisen maksaminen vanhemmille tuntuu varmasti vähän oudolta ajatukselta puolin ja toisin ja lisäksi tulee edunvalvontakysymykset (eli jos veljesi on holhouksen alainen ja vanhemmat toimivat holhoojina niin tulee helposti eturistiriita, jos he alkavat neuvotella vuokran maksusta veljesi kanssa).
Veljesi kuuluisi maksaa omat vaatteensa ym ja vaikka ruuatkin vainkei varsinaisesti vuokraa maksa. Hän saa nyt samat tulot kuin todennäköisesti koko lopun elämäänsäkin = työkyvyttömyyseläke.