Voi perkeleen narskutus!
Olin kirjoittamassa rakkaudellisen aamuinfon rakkaudestani ja sen ihmeellisyydestä, kunnes havaitsin jälleen narskutuksen äänen. Ääni oli peräisin miehen leuoista ja nyt te saatte kertoa, kuinka hitossa saan miehen hankkiutumaan eroon tästä raastavasta vaivasta! Hän on hammaslääkäripelkoinen ja muutenkin SUURESSA hammaslääkärikäynnin tarpeessa. Luvannut käydä pikimmiten, mutta tiedän, että minun on jankutettava aiheesta tai se jää. Ei ole rahaa, ahdistaa... Mitä näitä nyt on.
Mutta minä en enää kestä kuunnella tuota karseaa hampaiden rikkomista! Argh!
Kommentit (9)
Eka hammaslääkäri katsoo hampaiden kunnon ja korjaa mahdolliset vaivat. Sitten tehdään muotti, sitten purentakisko joka hiotaan sopivaksi. Purentakisko on sellainen kevyt muovisuoja ylähampaille niin että tulee muovia ylä ja alahampaiden väliin. Pelkkä Kisko ja siihen tulevat käynnit on yhteensä sellaiset 230e kunnallisella
Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei siitä ongelmasta niin vaan hankkiudutakaan eroon. Purentakiskokaan ei lopeta narskuttelua, se vaan suojaa hampaita pahimmalta kulumiselta sen aikana.
Mutta voit infota miestäsi että kiskon hankkimiseen ei liity mitään tuskallisia vaiheita. Purentaa testataan värillisillä lapuilla (pure hampaat yhteen, avaa, pure uudelleen yhteen...). Sitten tehdään muotit ja se voi tuntua hieman äklöltä muttei satu. Sitten mallataan kisko sopivaksi, samaa kuin eka kerralla (pure hampaat yhteen, liikuta leukaa, miltä tuntuu?)
Olen nukkunut kiskot suussa yli kymmenen vuotta. Enää ei uni tule ilman. Rohkeasti vaan hammaslääkäriin!
Omat teetin tähän erikoistuneella lääkärillä, tehtiin aika paksut ja ovat kestäneet / istuneet hyvin. Jossain vaiheessa täytyy uusia ne.
Itse olen huomannut, että narskuttelun määrään vaikuttaa mm. tietyt mielialalääkkeet (Efexor pahin itselläni aikoinaan), stressi, alkoholi.
Jos kivut ovat kovat ja esim. leukoja ei meinaa saada auki, kannattaa harkita esim. Voice Massage hierontaa.
Kiitoksia! Olen siis tietoinen näistä muoteista, kiskoista, ja saatan itsekin tarvita niitä, en ole varma kuinka pahaa narskutukseni on nykyään. Se onkin ehkä isoin ongelma omalla kohdallani.
En luule, että kisko poistaa ongelman, mutta ainakin hampaat säästyvät ja karsea ääni lieventyy? Toivon mukaan.
Miehellä olisi muutenkin erittäin suuri ja pikainen tarve hammaslääkäriin, en edes uskalla ajatella kuinka pahassa jamassa hänen hampaansa voivat pahimmillaan olla. Eivät ne suusta putoile, mutta kun se kammo... Ei mene hammaslääkäriin ilman järeitä keinoja, vaikka tietää tilanteensa ja on itsekin siitä ahdistunut. Minä turhaudun, koska ei se asia välttelemällä parane ikinä. Pelkäsin joskus itsekin, mutta koskaan en skippaillut käyntejä. Lopulta turruin niihin ja nykyään käyn tarkastuksissa ihan omasta aloitteestani.
Ap
Tuntuu että kisko on ainakin auttanut minua vähentämään narskutusta. Enää aamulla ei ole leuat kipeät. Kisko on kyllä helppo pitää kun siihen tottuu. Kannattaa ehdottomasti viedä mies hammaslääkäriin. Se ei satu niin kun ylhäällä jo kerrottiin ja minulle hammaslääkäri sanoi että se kestää käyttöä 5-10vuotta joten ei ihan koko ajan tarvitse uusia.
^