Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sukan kantalapun pituus

Vierailija
18.12.2015 |

En oikein ymmärtänyt kun ohjeessa luki neulo yhtä monta kerrosta kun kantalapussa silmukoita, suinä oli 26 ja neuloin 19 ja sekin näyttää jo älyttömän pitkältä, voiko muka olla niin, senteissä se on n. 11 cm. Tulikohan liian pitkä, miehen koon 46 mukaan olisin tekemässä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee samanpituinen sentteinä mikä on leveys.

Vierailija
2/13 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantalappu ulottuu nilkasta maahan, ja matka on yllättävän pitkä. Kantalapun pituus on myös suurin piirtein sukan teräosan "paksuus" elli reilusti yli 11 cm. Seuraa vain niitä ohjeita, niin mysteeri aukeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu langan paksuudesta, puikkojen koosta ja kudotko tiukkaa vai löysää.

Vierailija
4/13 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä kerroksia tehdään yhtä monta kuin silmukoita on. Liian pieni kantapää on kamala käytössä, se ajan myötä alkaa vetämään sukkaa kurtulle nilkan päältä.

Vierailija
5/13 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantalapun pituus aikuisille noin 6-7 cm

Vierailija
6/13 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on siis 13 silmukkaa puikolla, perussääntö on, että pitäisi tehdä 13 edestakaista kerrosta. Kantalapun kerrokset lasketaan niistä nostetuista silmukoista (tavallinen vahvistettu kantapää). 13 silmukkaa per puikko kuulostaa kyllä aika pieneltä koon 46 sukkaan.

Vierailija
7/13 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta laitan, mitä olen lukenut ja itse kokenut. Kantalappu aikuisella (kengän koko 37-38) on noin 6 cm korkea. Punomon sivulla neuvottiin, että kantalappu on 2/3 kantalapun leveydestä. Mielestäni hyvä ohje! Neulon paraikaa 41 numeron sukkaa ja silmukoita on puikolla 26, lapun leveys 12 cm, joten 8 cm on kantalapun korkeus. Eli en tee 26 krs:ta, vaan tuli 24 krs, joka on tuo 8 cm.

Vierailija
8/13 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään puikoilla olevien simukoiden määrä kerroksiaa!

Vierailija
9/13 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan jos joku löytää avun.

Aina tosiaan sen verran kerroksia, kuin silmukoita, eli esim. tuon 26. Kantalappu voi näyttää todella pitkältä varsinkin ison koon sukissa, mutta se "käännetään" vielä kantapääksi, joten ei jää niin pitkäksi kuin luulisi.

Vierailija
10/13 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, tekeekö vahvennettua vai sileää. Vetää korkeuden aivan erilaiseksi. Eli senttimäärät hyviä, ei niinkään silmukkamäärät.

Vierailija
11/13 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkamaakari kirjoitti:

Vanha keskustelu, mutta laitan, mitä olen lukenut ja itse kokenut. Kantalappu aikuisella (kengän koko 37-38) on noin 6 cm korkea. Punomon sivulla neuvottiin, että kantalappu on 2/3 kantalapun leveydestä. Mielestäni hyvä ohje! Neulon paraikaa 41 numeron sukkaa ja silmukoita on puikolla 26, lapun leveys 12 cm, joten 8 cm on kantalapun korkeus. Eli en tee 26 krs:ta, vaan tuli 24 krs, joka on tuo 8 cm.

Minun mielestäni tuo ohje on huono, sillä pitempi on parempi ja sukasta tulee istuvampi. Itse olen taittanut lapun niin, että tulee kolmio eli yhtä pitkä kuin leveä. Käytössä kantapää kuitenkin tiivistyy niin, että ei ole liian pitkä.

Vierailija
12/13 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon ohje kantalapun pituudelle

miesten sukat 8 cm

naisten sukat 7 cm

lasten sukat 6 cm

Vierailija
13/13 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni , joka neuloi paljon sukkia kutoi aina vielä 2 kerrosta enemmän. Hyviä ja istuvia sukkia teki. Liian lyhyeksi jäänyt kantapää vetää sukan ryttyyn jalassa. Tekovaiheessa lappu voi näyttää hassun pitkältä, mutta usko vaan, on käytössä hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän