Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaati anoreksian ennen kuin kelpasin miehen sukulaisille

Vierailija
18.12.2015 |

Pohjustettakoon, että miehen sukulaisnaiset ovat lyhyitä, pikkuisia ja poikamaisia vartaloiltaan ja minä taas pitkä ja rintava, ja lantioluuni ovat leveät (olen siis tiimalasi). Olemme siis jo alunperinkin hyvin erimallisia ihmisiä.

Olen ollut mieheni kanssa naimisissa jo vuosia ja on ehtinyt kertyä useita sukutapaamisia, useimmiten jouluisin. Joka kerralla olen saanut kuulla tosi rumaa kommenttia painostani. Olen siis aina ennen ollut normaalipainoinen, painoindeksi ei ole ylittänyt 21:tä.

No, näiden seurauksena aloin tosissani pohtia ulkomuotoani ja päätin alkaa laihduttaa. Nyt on kulunut pian puoli vuotta viimeisestä tapaamisesta ja olen tällä välin laihtunut 18 kg (nälällä ja tuskalla) ja painoindeksini on nyt 15,5. Kuukautiset ovat loppuneet ja käyn psykologilla juttelemassa häiriintyneen syömiskäyttäytymiseni ja ahdistuksen vuoksi.

Eilen sitten kokoonnuimme muutaman sukulaisnaisen kanssa suunnittelemaan joulupäivällistä, ja vastaanotto oli aivan toisenlainen. Yhtäkkiä mm. mielipiteitäni päivällisen suhteen kuunneltiin ja kaikki joukolla ylistivät että kuinka upeaa että olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja olen niiiin hyvännäköinen nykyään. Kuulemma anoppikin oli ihmetellyt vuosia takaperin että miten se poika nyt noin laiskan ja itsekurittoman yksilön on ottanut, että ulkomuodosta näkee millainen luonne on. Jotta hyvä että olen nyt muuttunut. Kiva tietää.

Tuntui todella pahalta. Ilmeisesti en sitten tämänmallisena voi näyttää hoikalta muuten kuin vakavasti alipainoisena ja sairaana. Ilmoitin näille sitten, että jos todellakin vaatii anoreksian että kelpaan, niin en halua olla enää missään tekemisissä noin ulkonäkökeskeisten ihmisten kanssa. Menin eteiseen pukemaan vaatetta ylleni ja kotkalauma seurasi perässä hämmästellen että "mikä ihmeen anoreksia, sinähän näytät niin hyvältä nykyään, etkä ollenkaan sairaalta" ja ihmettelivät että mistä oikein suutuin.

Niin, vuosien kommenttien summa. Ihme että tähänkin asti jaksoin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sait itsesi kauniiksi. onnea.

Vierailija
2/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovatpa kummaa porukkaa! Eivätkö  mitenkään pahoitelleet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilen tätä tarinaa, mutta yhden ystäväni miehen suvussa on oikeasti vähän tuollaista. Useampi henkilö tuossa suvussa sairastaa anoreksiaa (ja vähintään yhtä moni on muuten vain ylikiinnostunut painosta), sairastavien joukossa pari miestäkin. SSSS sopisi hienosti siihen perheeseen! 

Vierailija
4/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo

Vierailija
5/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa sulla ollut huono itsetunto kun aikuinen ihminen teet tuollaista, olisi kannattanut mennä aikaisemminn sinne terapiaan, olisit säästynyt fyysiseltä sairastumiselta.

Vierailija
6/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo

Provo todellakin. Jos ihminen olisi oikeasti laihduttanut noin paljon, olisi tietenkin iloinen saamistaan kehuista. Sitä se syömishäiriö juuri on.

Vierailija
7/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. SSSSSS

Vierailija
8/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ovatpa kummaa porukkaa! Eivätkö  mitenkään pahoitelleet?

Eivät. Tuhahtelivat vaan sitten kun lopulta lähdin ovesta. AP

Vierailija
9/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäilen tätä tarinaa, mutta yhden ystäväni miehen suvussa on oikeasti vähän tuollaista. Useampi henkilö tuossa suvussa sairastaa anoreksiaa (ja vähintään yhtä moni on muuten vain ylikiinnostunut painosta), sairastavien joukossa pari miestäkin. SSSS sopisi hienosti siihen perheeseen! 

SSSS kyllä kieltämättä muistuttaa hyvin paljon noita sukulaisia. Hyvin tympeä ja kapea maailmankatselmus. 

AP

Vierailija
10/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onpa sulla ollut huono itsetunto kun aikuinen ihminen teet tuollaista, olisi kannattanut mennä aikaisemminn sinne terapiaan, olisit säästynyt fyysiseltä sairastumiselta.

Voi kuule kun sinne terapiaan ei ihan kuka vain pääse, varsinkaan ennaltaehkäisynä. Ja jos menee yksityiselle, se maksaa aika törkeitä summia. Tällainen kun vaatisi aika intensiivistä terapiaa, vähintään kerran viikossa. Ei niihin tavallisella työssäkäyvällä välttämättä ole varaa. 

Kelan tukemaan terapiaan pääsee vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut, jos pääsee.

AP

Vierailija
11/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se laihdutus kavensi niitä sun lantion luita?

Vierailija
12/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole miehen suku tuollaista, vaikka olenkin reilusti ylipainoinen ja naiset hänen suvustaan suurin osa hoikkia. Äitinsä vielä tuo meille aina suklaata tms :D Ehkä on nähnyt, että maistuu eikä mene hukkaan.

Tsemppiä ap, miten miehesi reagoi tilanteeseen?

Vierailija
13/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa oikea vastaus, kerran AP on niin selvä provo.

Vierailija
14/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se laihdutus kavensi niitä sun lantion luita?

Ei se niitä ole kaventanut, mutta sivultapäin näkee selkeän muutoksen profiilissa, plus tietysti se, että luut tulevat selkeästi esiin (kylkiluut, lantioluut, solisluut).

AP

Vierailija
15/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SSSS kyllä kieltämättä muistuttaa hyvin paljon noita sukulaisia. Hyvin tympeä ja kapea maailmankatselmus. 

AP

Paitsi etten koskaan kommentoisi kenenkään ulkomuotoa päin naamaa. Ja tämä oli muuten ensimmäinen viestini tässä ketjussa.

Mun mielestä muuten toisten ulkonäön kommentointi myös selän takana/netissä on kyllä yhtä huonoa käytöstä kuin päin naamaa kommentoiminen - harvahan kenellekään päin naamaa mitään sanoo. Mutta yleinen kommentointi (kauhee läski toi luokkakaveri tai se ja se julkkis) osoittaa huonoa makua ja vaikuttaa monen itsetuntoon todella paljon. Se on nimittäin merkki siitä, että on ihan ok arvottaa ihmisiä ulkonäön kautta.

Vierailija
16/16 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Miten miehesi on tällaiseen suhtautunut? Ei kuulosta hyvältä, jos sukulaiset ovat saaneet surutta kommentoida jopa törkeästi painoasi, saati sitten, että pitäisivät sairastumistasi peräti hyvänä asiana. Tai siis... pitäisihän miehesi olla ehdottomasti sinun tukenasi näinkin räikeässä asiassa. Jos ei ole, tai suhtautuu tuollaiseen lähinnä olankohautuksella... Huh huh!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän