työmarkkinatuen odotusaika, osaako joku sanoa, tai onko omakohtaista kokemusta?
Eli, olin työttömänä ja sain työmarkkinatukea ennen kuin jäin äityislomalle ja sain äp-rahaa. Tämän jälkeen kotihoidontukea. Jos nyt iloittaudun työttömäksi, tuleeko tuo 5 kuukauden odotusaika, vaikka sain ennen äiiyslomaa tuota rahaa?
Kommentit (18)
Suomessa vallitsee nyt niin paha työvoimaula että tuskin kukaan hankkii lapsia ilman vaikituista työpaikkaa. Ihmettelen kovasti jos löydät vastauksen täältä tai mistään muualtakaan foorumilta.
Miksi tulisi joku 5 kuukauden odotusaika?
Siis miksi sulle tulisi joku 5 kk odotusaika?
Tarkoitatko jotain karenssia? Äitiysloma ja hoitovapaa syövät itsessään karenssin, joku viikon omavastuuaika taitaa olla.
Minä muutin ulkomailta takaisin ja oli pari kuukautta työttömänä, sain työmarkkinatukipäätöksen n. kolmessa (tai neljässä, en muista) viikossa, mitään muuta karenssia ei tullut kuin tuo viikko ja heti pystyi täyttämään ekan hakemuksen. maksu tuli tilille päivissä.
Miksi muuten et kuulu työttömyyskassaan? Itse kyllä kuulun, mutta useampi vuosi ulkomailla aiheutti sen, ettei työssäoloehto täyty
http://www.kela.fi/kenelle_odotusaika
Jos ei ole ammatillista koulutusta, eikä ole täyttänyt työssäoloehtoa, voi tulla odotusaika.
Juu, siis ystäväni sanoi että odotusaika tulee, koska ei ole koulutusta. Mutta onko näin, kun ennen äitiysloman työmarkkinatukea kuitenkin sain?
Nostetaan vielä, jos jollain olisi omakohtaista tietoa. Ap
Odotusaika tulee jos ei ammatillista koulutusta. Itse sain 21viikon odotusajan, meninkin sitten työkokeiluun että sain sen työmarkkinatuen + huikean 9 euron ylläpitokorvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee tuo 5kk odotusaika.
Ei pidä paikkaansa enää, nyt se on 47 kuukautta ja kolme päivää
Mutta tuleeko se siis vaikka sain tuota rahaa jo ennen äitiyslomaa? Eli periaatteessa saisin rangaistuksen siitä kun hankin lapsen? Ap
No oliko sulla karenssia silloin, kun aloit ensimmäistä kertaa saada työmarkkinatukea?
Toi laki ei oo vissiin ollut kauan voimassa. Tuli itsellekin yllättyksenä koko odotusaika.
Tosiaan, en tiedä, mikä on tilanne nykyään, mutta jo 90-luvulla minulle tuli jotain 1/2 vuoden karenssi, kun keskeytin opinnot. "Ensimmäistä kertaa työmarkkinoille"
On kyllä hanurista kaiken maailman odotusajat.
Asia on aivan yksiselitteinen. Ellei ole ammatillista koulutusta, niin odotusaika on viisi kuukautta.
Mutta miksi et hakisi töitä?
Voit hakea toimeentulotukea, mutta puolisosi tulot vaikuttavat siihen kyllä, vaikka olisitte avopari. Mikäli olet yksin saat kyllä sossutuen, totta kai.
Varaudu sinne esittämään, että olet hakenut työmarkkinatukea.TT-tuki on viimesijainen tukimuoto, kun muualta ei saa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hanurista kaiken maailman odotusajat.
Joo, kaikille vain kaikki raha heti! Mitä sitä mitään itsestä vastuuta pitäisi kantaa. Nykyasennetta tämä!
Olisi tämänkin aloittaja voinut ottaa selvää vähän etukäteen asioista.
Up