Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia keinoja olette käyttäneet todella hitaiden lasten kanssa?

Vierailija
18.12.2015 |

Siis sellaisten, joilla jokainen toiminto KESTÄÄ ja KESTÄÄ. Pukeminen, riisuminen, syöminen, vessassakäynti... Esim. kun lapsi tulee ulkoa sisälle, jäisi vain eteiseen norkoilemaan. Kun pitää mennä pesemään kädet ennen ruokaa, huomaan, että lapsi onkin ollut vessassa tosi kauan, eikä ole pessyt niitä käsiä lainkaan. Ruoka-aika menisi jutellessa ym. Hermot menee.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-testit.

Vierailija
2/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-testit.

Ei taideta nelivuotiaita testata ADHD:n vuoksi näin pienellä "oireilulla".

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sun hermot.. YhyyYhyy

Vierailija
4/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sun hermot.. YhyyYhyy

Oliko tämä mielestäsi vastaus otsikon kysymykseen? Jos oli, voi sun luetun ymmärtäminen... Yhyy yhyy.

Ap

Vierailija
5/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat vaan tarpeeksi aikaa kaiken asian tekemiseen. Aina sitä ei ole, mutta lapset on temperamentiltaan tosi erilaisia. Meillä kolmesta kaksi on olleet tällaisia taivaanrannanmaalareita. Jäävät ajatuksissaan tutkimaan ja miettimään, unohtavat mitä olivat tekemässä, tosi raivostuttavaa välillä. Jatkuva hoputtaminen on rasittavaa, mutta eipä siinä muu auta.

 

Vierailija
6/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaat vaan tarpeeksi aikaa kaiken asian tekemiseen. Aina sitä ei ole, mutta lapset on temperamentiltaan tosi erilaisia. Meillä kolmesta kaksi on olleet tällaisia taivaanrannanmaalareita. Jäävät ajatuksissaan tutkimaan ja miettimään, unohtavat mitä olivat tekemässä, tosi raivostuttavaa välillä. Jatkuva hoputtaminen on rasittavaa, mutta eipä siinä muu auta.

 

Tuo pitemmän ajan varaaminen on aika haastavaa. Jos antaisi lapsen vain olla vaikka ruokapöydässä, ei oikeasti ehtisi muuta tekemäänkään kuin syödä. Ja jos antaa lapsen höntsäillä siellä eteisessäkin mielin määrin, ei aikaa muuhun oikein jää. Lapsi nukkuu päiväunet, joten jonkinlainen aikataulu on pakko olla. Ulkoilujen määrässä joustan, koska en vain jaksa hoputtaa lasta siirtymään paikasta toiseen.

-

Ja jatkuva hoputtaminen tosiaan on erittäin rasittavaa! Miten muuten nuo sun lapset, toimivatko paremmin esim. päivähoidossa?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Picto-kuvat muistuttamaan, mitä tehdään missäkin.

Pitää vain varautua muistuttamaan ja ohjaamaan jatkuvasti. Varataan tarpeeksi aikaa kaikkiin siirtymiin jne.

Vierailija
8/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan jälki-istuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hidas 4-vuotias ja nopea 2-vuotias. En osaa antaa neuvoja sulle, mutta mielelläni minäkin kuulisin jos jollakulla niitä on.

Vierailija
10/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varsinaisesti auta, mutta pakko silti kertoa että meillä on samanlainen 8v tyttö. Koulu lapsella sujuu loistavasti, siellä ilmeisesti saa asiat ajoissa valmiiksi, mutta kotona...

Aamupalapöydässä tyttö istuu helposti yli puoli tuntia ilman että ensimmäinen lautasellinen on syöty. Koulusta kun ajetaan autolla kotiin, tyttöä saa useamman kertaa käskeä autosta ulos - jos en sanoisi mitään se voisi hyvin jäädä pitkäksi aikaa istumaan autotallissa olevaan autoon lukemaan tai haaveilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hidas 4-vuotias ja nopea 2-vuotias. En osaa antaa neuvoja sulle, mutta mielelläni minäkin kuulisin jos jollakulla niitä on.

Haha, meillä myös noin. Nuorempi lapsi tosin ei ole ihan vielä kahta. Ehkä tässä tulee hyviä neuvoja :)

Ap

Vierailija
12/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelenkohan vain, vai menestyvätkö nuo haaveilijat kuitenkin usein koulussa ihan hyvin? Olin lapsena todella hidas, mutta kokeissa tuli aina kymppejä. Tuo omakin nelivuotiaani osaa jo helppoja kertolaskuja, vaikka ei saa aamiaista syötyä hoputtamatta.

T. 9.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaat vaan tarpeeksi aikaa kaiken asian tekemiseen. Aina sitä ei ole, mutta lapset on temperamentiltaan tosi erilaisia. Meillä kolmesta kaksi on olleet tällaisia taivaanrannanmaalareita. Jäävät ajatuksissaan tutkimaan ja miettimään, unohtavat mitä olivat tekemässä, tosi raivostuttavaa välillä. Jatkuva hoputtaminen on rasittavaa, mutta eipä siinä muu auta.

 

Tuo pitemmän ajan varaaminen on aika haastavaa. Jos antaisi lapsen vain olla vaikka ruokapöydässä, ei oikeasti ehtisi muuta tekemäänkään kuin syödä. Ja jos antaa lapsen höntsäillä siellä eteisessäkin mielin määrin, ei aikaa muuhun oikein jää. Lapsi nukkuu päiväunet, joten jonkinlainen aikataulu on pakko olla. Ulkoilujen määrässä joustan, koska en vain jaksa hoputtaa lasta siirtymään paikasta toiseen.

-

Ja jatkuva hoputtaminen tosiaan on erittäin rasittavaa! Miten muuten nuo sun lapset, toimivatko paremmin esim. päivähoidossa?

Ap

No päiväkodissa on myös hidas, mutta ryhmäpaineessa toimii varmaan paremmin. Ei ole ainakaan valiteltu.

Toinen näistä haaveilija-lapsistani on jo kohta täysi-ikäinen, mutta huippuhidas edelleenkin. Osaa onneksi itse jo aikatauluttaa elämänsä, joten minun ei tarvitse siihen puuttua. On yleensä ajoissa, kun sanon etukäteen tarpeeksi ajoissa milloin pitää olla valmis, jos vaikka haluaa kyydilläni jonnekin. Omakotitaloasukkaille on tosin aika rasittavaa, kun yksi viettää suihkussa puoli tuntia, eikä kaikille muille riitä lämmintä vettä... Mutta hän on tuon sorttinen, eikä se varmaan muutu ikinä.

Vierailija
14/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Picto-kuvat muistuttamaan, mitä tehdään missäkin.

Pitää vain varautua muistuttamaan ja ohjaamaan jatkuvasti. Varataan tarpeeksi aikaa kaikkiin siirtymiin jne.

Mulla itse asiassa olikin noita, mutta en tullut koskaan laittaneeksi seinälle. Jossain vaiheessa piirsin lapselle, mitä seuraavaksi on edessä, ja siitä oli silloin kyllä apua. Nyt tuntuu olevan ongelmana enemmän se, että lapsi jää höntsäilemään sen sijaan, että toimisi, siis unohtuu muihin maailmoihin. Mutta ei se silti tarkoita, että kuvia ei kannattaisi kokeilla. Kiitos neuvosta!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei varsinaisesti auta, mutta pakko silti kertoa että meillä on samanlainen 8v tyttö. Koulu lapsella sujuu loistavasti, siellä ilmeisesti saa asiat ajoissa valmiiksi, mutta kotona...

Aamupalapöydässä tyttö istuu helposti yli puoli tuntia ilman että ensimmäinen lautasellinen on syöty. Koulusta kun ajetaan autolla kotiin, tyttöä saa useamman kertaa käskeä autosta ulos - jos en sanoisi mitään se voisi hyvin jäädä pitkäksi aikaa istumaan autotallissa olevaan autoon lukemaan tai haaveilemaan.

No tavallaan ei auta, mutta on kyllä ihan mukava kuulla, että koulussa menee hyvin hitaasta luonteesta huolimatta ;)

Ap

Vierailija
16/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hidas 4-vuotias ja nopea 2-vuotias. En osaa antaa neuvoja sulle, mutta mielelläni minäkin kuulisin jos jollakulla niitä on.

Haha, meillä myös noin. Nuorempi lapsi tosin ei ole ihan vielä kahta. Ehkä tässä tulee hyviä neuvoja :)

Ap

Toivotaan näin. Eikös muuten olekin hassua, miten kumpaisellakin on alusta saakka ollut ihan omanlainen tapa reagoida maailmaan? T. 9.

Vierailija
17/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaat vaan tarpeeksi aikaa kaiken asian tekemiseen. Aina sitä ei ole, mutta lapset on temperamentiltaan tosi erilaisia. Meillä kolmesta kaksi on olleet tällaisia taivaanrannanmaalareita. Jäävät ajatuksissaan tutkimaan ja miettimään, unohtavat mitä olivat tekemässä, tosi raivostuttavaa välillä. Jatkuva hoputtaminen on rasittavaa, mutta eipä siinä muu auta.

 

Tuo pitemmän ajan varaaminen on aika haastavaa. Jos antaisi lapsen vain olla vaikka ruokapöydässä, ei oikeasti ehtisi muuta tekemäänkään kuin syödä. Ja jos antaa lapsen höntsäillä siellä eteisessäkin mielin määrin, ei aikaa muuhun oikein jää. Lapsi nukkuu päiväunet, joten jonkinlainen aikataulu on pakko olla. Ulkoilujen määrässä joustan, koska en vain jaksa hoputtaa lasta siirtymään paikasta toiseen.

-

Ja jatkuva hoputtaminen tosiaan on erittäin rasittavaa! Miten muuten nuo sun lapset, toimivatko paremmin esim. päivähoidossa?

Ap

No päiväkodissa on myös hidas, mutta ryhmäpaineessa toimii varmaan paremmin. Ei ole ainakaan valiteltu.

Toinen näistä haaveilija-lapsistani on jo kohta täysi-ikäinen, mutta huippuhidas edelleenkin. Osaa onneksi itse jo aikatauluttaa elämänsä, joten minun ei tarvitse siihen puuttua. On yleensä ajoissa, kun sanon etukäteen tarpeeksi ajoissa milloin pitää olla valmis, jos vaikka haluaa kyydilläni jonnekin. Omakotitaloasukkaille on tosin aika rasittavaa, kun yksi viettää suihkussa puoli tuntia, eikä kaikille muille riitä lämmintä vettä... Mutta hän on tuon sorttinen, eikä se varmaan muutu ikinä.

Ryhmäpaine kyllä auttaa. Lapsi on kahtena päivänä viikossa hoidossa, ja siellä asiat sujuvat paremmin.

Ap

Vierailija
18/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hidas 4-vuotias ja nopea 2-vuotias. En osaa antaa neuvoja sulle, mutta mielelläni minäkin kuulisin jos jollakulla niitä on.

Haha, meillä myös noin. Nuorempi lapsi tosin ei ole ihan vielä kahta. Ehkä tässä tulee hyviä neuvoja :)

Ap

Toivotaan näin. Eikös muuten olekin hassua, miten kumpaisellakin on alusta saakka ollut ihan omanlainen tapa reagoida maailmaan? T. 9.

Kyllä! Ovat monessa suhteessa niin erilaiset!

Ap

Vierailija
19/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotiaan kanssa voi pakollisista siirtymistä tehdä leikin. Esimerkiksi kengät alkavat puhumaan ja etsimään jalkaa, joka veisi ne ulkoilemaan. Parhaassa tapauksessa se on lapsesta niin kivaa, että alkaa leikkimään samaa pukiessaan itse ja haaveileminen unohtuu. Siihen auttaa kun leikki on aina sama ja vaatteet menevät päälle samalla kaavalla ja samoilla sanoilla.

 

Kun ei ole pakko mennä mihinkään antaa toisen haaveilla ja ihmetellä. Koululaiselle voi sanoa laittavansa ruuat pois ja pyytää laittamaan oman astian astianpesukoneeseen kun on valmis. 

 

Vierailija
20/21 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvat voisivat auttaa, kuten ylläkin ehdotettu. Esim. päiväjärjestys kuvilla, niin lapsi käsittää paremmin, mitä päivän mittaan tehdään. Ja kuvia seinille. Esim. eteiseen kuvat puettavista vaatekappaleista ja vessaan käsienpesusta ja muista toiminnoista. Ks. esim.: http://papunet.net/materiaalia/materiaalia-kuvakommunikointiin

Vaatteet voi lapselle laittaa lattialle jonoon oikeassa järjestyksessä (ehkä olet jo näin tehnytkin). Ja sitä muistuttelua ja toimintaan palauttamista toki tarvitaan. Voi myös leikinomaisesti kilpailla aikaa vastaan ja kokeilla munakelloa. Toki myös palkitseminen voi auttaa (tarrataulukot jne.).

Pöydän ääressä istuessa voi olla apua tasapainotyynystä. Siinä saa vähän liikettä, niin se voi hillitä menohaluja.

Voin lohduttaa, että ainakin meillä hitaus on paljon karissut iän myötä! Eli eiköhän se pian helpota. :)