Onko väärin kieltää teiniä tuomasta kavereita jouluna?
Meno on kuin yökerhossa. Porukkaa kulkee sisään ja ulos ja yöt ovat levottomia. Ei ymmärrä että muu perhe tarvitsee rauhaa. Millaiset säännöt olisivat hyvät?
Kommentit (18)
No huh!
Minkä ikäisestä kyse ja miksi sallitte tuollaisen ylipäänsä, ihan koska tahansa?
Kyllä meillä vanhemmat päättää teinien kulkemisista ja vierailuista...
Jouluna as in joulunpyhinä vai joululomalla, mikä alkoi ehkä tänään ja loppuu loppiaiseen? Mielestäni koko loman kielto olisi vähän radikaali temppu, toki käytöstapoja saa odottaa ja vaatia.
No sun oikeuksiin vanhempana kyllä kuuluu saada valita ketä kotiisi tulee oli joulu tai ei.
Miten ihmiset voi olla näin pihalla vanhemmuutensa kanssa?
Olen ollut väsynyt ja teini on niin uhmakas ettei usko. Nyt olen päättänyt pistää tälle lopun.
Minkä ikäisestä teinistä on kyse, jos porukka laukkaa teillä pitkin yötä?
15v. Olen hukassa vanhemmuuteni kanssa. Uskallan sen sanoa. Tällä lapsella on uhmakkuushäiriö ja kohtaukset jopa pelottavia.
Ap
Meille tulee jouluksi teinin tyttöystävä. Ihan kiva juttu. Eivät ravaa missään pitkin yötä.
Vierailija kirjoitti:
15v. Olen hukassa vanhemmuuteni kanssa. Uskallan sen sanoa. Tällä lapsella on uhmakkuushäiriö ja kohtaukset jopa pelottavia.
Ap
Ehdota sille huostaanotto. Voisi olla tilanteessa ihan hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
No sun oikeuksiin vanhempana kyllä kuuluu saada valita ketä kotiisi tulee oli joulu tai ei.
Miten ihmiset voi olla näin pihalla vanhemmuutensa kanssa?
Toiset kun ymmärtää, että se on MYÖS teinin koti ja että jo lapsena on hyvä saada hallinnan tunne omiin asioihinsa. Ei se ole vain sinun kotisi, vaikka ehkä niin haluatkin kuvitella.
Silti sanon, että ap voi kieltää, niin itsekin tekisin. Siis aatto - tapaninpäivä, muuhun aikaan sitten taas arkisempi meno.
Joulupyhät rauhoitetaan vierailta, muuta aikaa on riittämiin. Meillä ei teinit määrää ja elämä pyritään tekemään niin, että viihdytään joskus oman perheen kesken. Joulu on siihen just sopivaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joulupyhät rauhoitetaan vierailta, muuta aikaa on riittämiin. Meillä ei teinit määrää ja elämä pyritään tekemään niin, että viihdytään joskus oman perheen kesken. Joulu on siihen just sopivaa aikaa.
Tämä juuri kuulostaa pahalta "meillä ei teinit määrää".
Ihan kuin heillä ei olisi mitään oikeuksia kotia -tai itseään koskien. Ikävä ja alistava asenne.
No, ap:lla sitten toinen ääripää, jossa teini vie ja vanhempi vikisee. Ap, oletko hakenut apua tilanteeseen? Oletko hakenut apua itsellesi, selvittänyt väsymyksesi syytä jne.? Koska omat resurssisi eivät riitä, hae apua, hae ennen kuin on myöhäistä lapsesi tai sinun itsesi kannalta.
Kyllä kodin voi rauhoittaa niin, että joulunpyhinä ei ramppaa kavereita. Teinillä pitäisi olla arkena kotiintuloaika, jonka jälkeen hän ei kulje edestakaisin. Lisäksi voi myös sopia, ettei illalla enää esim. kahdeksan tai yhdeksän jälkeen käy kavereita, vaan ilta rauhoitetaan oman perheen iltatoimille.
Koti on kaikkien asukkaittensa koti eikä mikään hollitupa.
Jouluna koti voidaan ihan perustellusti rauhoittaa ja muulloinkin, jos on tarvetta. En ottaisi kavereita aatto- joulupäivä. Tapanina vois tulla yksi tai kaksi kaveria, jos ovat iisisti ja huomaamattomasti teinin huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet vanhempi ja vastuussa. Jossain vaiheessa sinun on jaksettava ja sanottava, tässä on raja ja sen yli ei mennä. Sitten voitte istua ja puhua. Ole rehellinen. Kerro, että olet ollut väsynyt. Olet hänestä huolissasi. Joulu vietetään perheen seurassa. Et halua kovistella, mutta tarpeen tullen aiot. Nuoret ymmärtävät ja arvostavat, kun heille ollaan rehellisiä. Rajat ovat rakkautta ja välittämistä.
Ope
Meille jo lapsena opetettiin, että aatonaattona, jouluaattona eikä joulupäivänä luuhata kavereilla. Kai se on yleinen kohteliaisuussääntö, että vasta tapaninpäivänä saa käydä kylässä, mutta silloinkin pitää käydä fiksusti eikä luuhata puolta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Meno on kuin yökerhossa. Porukkaa kulkee sisään ja ulos ja yöt ovat levottomia. Ei ymmärrä että muu perhe tarvitsee rauhaa. Millaiset säännöt olisivat hyvät?
Ei ole väärin,jouluna ollaan yleensä oman perheen kesken/sukulaisten kanssa,eikä tosiaan rampata mihinkään kun se on suunnilleen ainoa aika vuodesta kun voi rauhoittua ja olla vaan.Sovitte vaikka että Tapanin päivänä voi tulla kavereita kylään,jos ovat ihmisiksi(kuulostaa ikävältä tuo yökerhomeininki),kyllä perheellä on oikeus joulurauhaan ja pari päivää varmasti kestää vaikka ei kavereita näkisikään.
Eikö joulu ole perhejuhla, jos kerta perhe on? Minun mielestä ei jouluaattona/joulupäivänä ei tarvitse kestittää ketään omassa kotonaan, jos kerta niin haluaa.
No ei mun oltais annettu noin toimia teininä, ja oisin itsekin tajunnut ettei ole kivaa. Miksi oot päästänyt tilanteen tohon asti.. Tietenkin voit kieltää!