Todistuksessa oli arvioitu "Suullinen ilmaisu arkipäivän tilanteissa". Onko tämä joku uuden ops:n juttu
vai onkohan vain kyseisen koulun oma keksintö?
On aika ikävä uudistus ujolle lapselle, joka kärsii jo käytösnumerossakin arvosanan alennuksen hiljaisuutensa vuoksi.
Kommentit (42)
Toki ymmärrän että tuokin on ns. tärkeä taito mutta sitä en ymmärrä että se arvioidaan nyt kahdesti. Se nimittäin sisältyy myös tuohon käytösarvosanaan.
ap
Täällä nyt kaikki ekstrovertit alapeukuttavat ahkerasti mutta kukaan ei vastaa kysymykseen. Onko tuo ihan valtakunnallinen uudistus? Kellään tietoa?
Ujot ansaitseekin näpäytyksen todistusarvosanoihin. Pakkoko osla tuppisuuna? Onko se niin pirun vaikeaa saada sitä suuta auki?
Pitäisi tietenkin arvioida vain niitä asioita, missä sinun kullannuppusi on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Toki ymmärrän että tuokin on ns. tärkeä taito mutta sitä en ymmärrä että se arvioidaan nyt kahdesti. Se nimittäin sisältyy myös tuohon käytösarvosanaan.
ap
Ei sisälly.
Tuo kuuluu äidinkieleen. Ainakin meillä.
Käytökseen kuuluu:
käyttäytyminen muita kohtaan,
muiden auttaminen,
rehellisyys ja luetettavuus, sekä työrauha.
Oletko koskaan ajatellut, että emme opiskele koulua, vaan ihan käytännön elämää varten? Tuohan on erinomainen arviointikohde ja jos ei ole opsissa, voisi hyvin ollakin siellä.
Tuolla arvioinnilla on lisäarvoa sinulle ja lapselle. Matemaattisten taitojen lisäksi on hyvä kyetä kommunikoimaan, siitähän kielten opetuksessakin on tai ainakin kuuluisi olla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsesi on varmaan jossain muussa hyvä.
Joillakin on vaikeuksia olla hiljaa. Ne voivat saada tuosta hyvän arvioinnin, mutta taas vastaavasti jostain muusta ei.
Tuo on mielestäni aika tärkeä taito kuitenkin.
Vähän niinku mä valittaisin, et miksi pitää olla musiikkia kun mun lapsi ei musikaalinen...
Öö, ei. Häiriköinti ei ole hyvää suullista ilmaisua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt kaikki ekstrovertit alapeukuttavat ahkerasti mutta kukaan ei vastaa kysymykseen. Onko tuo ihan valtakunnallinen uudistus? Kellään tietoa?
Minulla on. Koulussa opetellaan vain esiintymään luentosalille. Ei missään tapauksessa saa arvioida osaako laskea yksinkertaisia laskuja vaikka kassalla tai kommunikoida ylipäätään. Vain integraaleja, yhtälöitä ja esitelmissä esitystaitoa saa arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei sisälly.
Tuo kuuluu äidinkieleen. Ainakin meillä.
Käytökseen kuuluu:
käyttäytyminen muita kohtaan,
muiden auttaminen,
rehellisyys ja luetettavuus, sekä työrauha.
No täällä on ns. rohkea osallistuminen ja sosiaalisuus osa käytösnumeroa. Opettajan omien sanojen mukaan käytös on moitteetonta mutta hiljaisuus laskee arvosanaa.
ap
Kuule ap. Ei kannata pahoittaa mieltään koulun arvioinneista. Niiden tarkoitus on kertoa vanhemmille lapsensa tilanteesta. Vanhemman tehtäväksi jää auttaa lastaan asioissa, joissa tällä on parantamisen varaa.
Lapsesi on ujo ja hiljainen. Siinä ei todellakaan ole mitään pahaa. Elämä kuitenkin tulee edellyttämään jonkinlaisia sosiaalisia taitoja, joten panostakaa niihin, lasta painostamatta toki. Painostaminen taitaa olla pahinta, mitä ujolle ja hiljaiselle lapselle voi tehdä, tosin en usko sinun siihen sortuvankaan.
Usein nuo sosiaaliset taidot paranevat iän myötä. Rohkeus lisääntyy onnistumisten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Uusi ops tulee vasta ensi vuonna.
Niin tulee, mutta vaikuttaa monessa koulussa jo nyt käytäntöihin.
Vierailija kirjoitti:
No täällä on ns. rohkea osallistuminen ja sosiaalisuus osa käytösnumeroa. Opettajan omien sanojen mukaan käytös on moitteetonta mutta hiljaisuus laskee arvosanaa.
ap
Ajattelitko, että lapsestasi tulee priimus hiljaa ja näyttämättä osaamistaan? Kommunikointi on koulun ihan perustehtäviä ja kommunikoinnin kannalta on aika tärkeä, että osaa avata suunsakin silloin kun se kuuluu avata.
Miten hiljaisuus voi vaikuttaa käytösnumeroon paitsi jos tarkoitat sitä että lapsesi ei vastaa edes suoraan kysyttäessä. Se on pikemminkin epäkohteliaisuutta ja koulussa jo hieman outoakin koska opettajan tehtävähän on kysellä lapsilta ja lasten odotetaan vastaavan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että emme opiskele koulua, vaan ihan käytännön elämää varten? Tuohan on erinomainen arviointikohde ja jos ei ole opsissa, voisi hyvin ollakin siellä.
Tuolla arvioinnilla on lisäarvoa sinulle ja lapselle. Matemaattisten taitojen lisäksi on hyvä kyetä kommunikoimaan, siitähän kielten opetuksessakin on tai ainakin kuuluisi olla kyse.
Kyse on ekaluokkalaisesta. Tuntuu persoonallisuuden arvioinnilta kun näin pienistä vielä kyse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten hiljaisuus voi vaikuttaa käytösnumeroon paitsi jos tarkoitat sitä että lapsesi ei vastaa edes suoraan kysyttäessä. Se on pikemminkin epäkohteliaisuutta ja koulussa jo hieman outoakin koska opettajan tehtävähän on kysellä lapsilta ja lasten odotetaan vastaavan.
Kyllä vastaa ja myös viittaa tunnilla, mutta ei esim. oma-aloitteisesti kannusta muita tai juttele opettajalle jne. eli ei ole riittävän sosiaalinen saadakseen paremman arvosanan. Oletin että samat kriteerit on muuallakin?
Tuo sosiaalisuus vaaditaan myös isommilla oppilailla, jotta saa nron 9-10.
ap
Täytyisi kysyä opettajalta mitä se sisältää, jospa joku ope täältäkin vastaisi?
Itselle tulee kyllä mieleen ettei siinä arvioida niinkään sosiaalisuutta vaan sitä miten lapsi itseään puhumalla ilmaisee eli esim. minkälaisia vastaukset ovat.
Jos ope kysyy minkälainen oli luettu kirja, niin toinen vastaa "emmätiiä" ja toinen "ihan hauska, tykkäsin siitä nallesta joka siinä oli. Se keräsi marjoja tosi paljon."
Voitte harjoitella tätä ihan kotonakin, kysele lapselta asioista ja kannusta kertomaan. Tee tarkentavia kysymyksiä, jolloin lapsi oppii kertomaan asioistaan.
Ihan tosi? Todella syvältä! Olen itse hiljainen ollut koko elämäni. Sanoisin kiltti. En ymmärrä ollenkaan tuollaista että se olisi HUONOA käytöstä?! Enemmän minua suututtaa semmoiset itsetietoiset turpamoottorit, jotka änkeävät joka väliin oman mielipiteensä ja lyttäävät heti, jos joku aloittaa sanomaan jotain. Siksi en saakaan suutani auki ryhmässä, sillä en ole päällepuhuja (hyvin epäkohteliasta puhua muiden päälle!). Kahden kesken ei ole mitään ongelmaa avata suutani, tai jos kysytään, mutta muuten tarkkailen mieluummin viisaana sivusta. Päällepäsmäröijät antavat itsestään tyhmän kuvan, kun puhuvat mitä sylki suuhun tuo. Näillä eväillä olen yliopistoonkin arvostetulle alalle päässyt, joten ei se esteenä elämässä ole tuo hiljaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on vaikeuksia olla hiljaa. Ne voivat saada tuosta hyvän arvioinnin, mutta taas vastaavasti jostain muusta ei.
Vähän niinku mä valittaisin, et miksi pitää olla musiikkia kun mun lapsi ei musikaalinen...
Öö, ei. Häiriköinti ei ole hyvää suullista ilmaisua.
Juu ei. En olettanut, että joku niin edes ajattelisi. Joillekkin on vaan helpompi puhua. Ei se tarkoita sitä, että häiriköisi.