Olen todella huolissani skitsofrenia kaveristani...
Puhelee vähän väliä TODELLA sekavia asioita. Nyt viime aikoina ne on on vaan pahentuneet ;( oon yrittänyt käydä monta kertaa viikossa kaverini luona. Autan paljon kotitöissä, ruuanlaitossa, käyn myös hänelle kaupassa. Tiedän ja tunnen ystäväni ja olen ollut mukana lääkäri käynneillä monesti. Nyt vaan siihen, että kaverini puhuu jatkuvasti ihmisvihastaan ja kuinka haluaisi puukottaa jonkun :/
Nyt vaan mietin, että voiko lääkäri ajan varata normaalisti vai pitääkö mun soittaa johkuu psykiatrialle? Lääkkeet olen antanut niin kuin pitääkin, päiviä ei ole jäännyt välistä.. Siitäkin huolehdin...
Kaverini on selkeästi siinä pisteessä, että se tarvitsisi hoitoa ja minäkin tarvitsen myös omaa aikaa itselleni töiden jälkeen. Pieni lepo tauko tekisi minullekin terää välillä.
Olen töissä 8-16. Ennen töihin lähtöä käyn ystävällä 7aikaa antamassa lääkkeet. Juon yleensä kahvit siinä ja lähden töihin suoraan sieltä. Töiden jälkeen palaan kotiin, syön nopeasti ja painelen ystävän luokse. Teen ruuat, tiskaan, pesen pyykit... Ja olen seurana hänelle. Illalla 18-19 aikaan palaan kotiin ja teen omat kotityöni... Olen sinkku eikä ole sitä miestä joka hommat hoitaisi... Nyt vaan tuntuu niin uuvuttavalta tämä kaikki..
Jos mä nyt vaan saisin sen lääkäri ajan varattua, niin varmaa purskahdan itkuun sille lääkärille... Muutenkin kamala stressi ja huoli noista kaverin puheista!
Kiitos kun sain purkaa oloani tänne, en nyt jaksaisi millään lukea mitään trolli viestejä enkä pilailuja, mutta kiitos kun luit ja vastaathan nätisti jos jotain kirjoitat.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrian päivystykseen ja osastolle. Kriteerit täyttyy M1-lähetteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ja tosiaanki tarvitset lomaa. Tuo auttaminen vie voimat ja sitten vielä huoli siihen päälle. Voitko vähentää käyntikertoja viikossa, jos haluat jatkaa auttamista?
Voit kysyä hältä "lähetäänkö lääkäriin?". Älä yritä pakottaa, kun ei sitten ainakaan lähde. Mut nuo puheet kannattaa ottaa sen verran tosissaan, että hoida sitten vaikka ambulanssikyydistys hänelle. Jos hän pistää vastaan ambulanssi hlökunnalle, tulee poliisi laittamaan rautoihin ja ambulanssin porukka rauhottavat kannikkaan. Se on aika inhottavan näköstä. Siksi ois hälle paras, et hä lähtis omasta tahdosta lääkäriin.
Ambulanssi ei vie väkisin ilman lähetettä. Eli lääkäri pitää saada paikalle ambulanssin mukana. Tai sitten poliisi ja lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrian päivystykseen ja osastolle. Kriteerit täyttyy M1-lähetteeseen.
Voi olla, että täyttyy, mutta ei sitä aloitusviestistä voi varmaksi päätellä.
Huno Provo. Taustatyö tekemättä. Paljon asiavirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hyysäät kaveriasi näin? Eikö ihan itse osaa ottaa lääkkeensä, käydä kaupassa jne?
Jos ei, niin se on sosiaali- ja terveyspuolen asia hoitaa juttu kuntoon. Vastaan nätisti, kuten toivot. Mutta haiskahdat oudolta martyyrilta vai onko kaverisi testamentannut omaisuutensa sinulle. Äkkiäkös ne väärät lääkkeet sujauttaa...
En todellakaan ole tehnyt mitään väärää enkä tee. Se on kuitenkin minun ystävä ja minulle edelleen todella rakas. Eikä tosiaan ole mitää testamenttia tehnyt!
Eka lääkäri käynneillä puhuttiin kotiavustajista.. Mutta eipä se kauaa kestänyt joten päätin että teen itse parhaani ja olen tukena parhaani mukaan minkä pystyn. Jokakaisessa lääkäri käynnissä olen ollut mukana, olen jopa sanonut pomolle ja pyytänyt tilaisuuksia mennä mukaan. Työpaikka hyväksy tämän, että autan häntä asioissa ja pyrin olemaan mukana lääkäri käynneillä.
Että en ole todellakaan sellainen mitä kuvittelet!
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ja tosiaanki tarvitset lomaa. Tuo auttaminen vie voimat ja sitten vielä huoli siihen päälle. Voitko vähentää käyntikertoja viikossa, jos haluat jatkaa auttamista?
Voit kysyä hältä "lähetäänkö lääkäriin?". Älä yritä pakottaa, kun ei sitten ainakaan lähde. Mut nuo puheet kannattaa ottaa sen verran tosissaan, että hoida sitten vaikka ambulanssikyydistys hänelle. Jos hän pistää vastaan ambulanssi hlökunnalle, tulee poliisi laittamaan rautoihin ja ambulanssin porukka rauhottavat kannikkaan. Se on aika inhottavan näköstä. Siksi ois hälle paras, et hä lähtis omasta tahdosta lääkäriin.
En oikein luota siihen, että pärjäisi yksin niin siksi käyn joka päivä siellä katsomassa, että kaikki on varmasti hyvin. Ja, että on syönyt ja on puhtaat vaatteet päällä ja lääkkeet varmasti otettu. Mutta nyt soitan sinne lääkäriin ja varaan ajan ja yritän puhua ystävääni ympäri... Toivottavasti kaikki vaan järjestyisi vielä. Niin saisin itsekin levätä rauhassa eikä jatkuvasti tarvisi olla huolissaan miten sillä toisella oikein menee.
Herran Jumala miten ihana ihminen olet. Siis todellakin voi sanoa,että sinulla on sydän paikallaan! <3Herkistyin heti. Mä vollotan täällä kun mikäkin pikku likka 😭 Toivottavasti saat ystäväsi asiat kuntoon <3
Miksi helvetissä käytät noin paljon aikaa ainutkertaisesta elämästäsi jostain skitsosta huolehtimiseen?
On vakavaa, jos psykoottinen henkilö uhkaa tekevänsä toiselle jotain. Hyvin harvinaisia ajatuksia skitsofrenikoilta ajatukset, joissa halutaan toista vahingoittaa. Yleensä ovat ennemminkin rauhanomaisia, arkoja, hyväntahtoisia. Joten kiireellä hoitoon.
Rukoile. Jeesus voi parantaa ystäväsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä käytät noin paljon aikaa ainutkertaisesta elämästäsi jostain skitsosta huolehtimiseen?
Koska VÄLITÄN SIITÄ!
Miten USKALLAT? Onko tämänedes totta?
Mulla on kaveri samassa jamassa, enkä uskalla mennä hänen kotiinsa. Hänellä on hyvinkin aggressiivisia olotiloja ja vakavia harhoja läheisistäänkin. Ja ei mene hoitoon ilman, että poliisi hänet sinne kantaa ihan fyysisesti.
On sitten muuyaman kuukauden hoidossa ja kotiutetaan. Vuosi menee ja taas poliisi kantaa hoitoon. Ei suostu hoitosuhteisiin eikä lääkkeisiin. Uskoo kaiken olevan salaliittoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri samassa jamassa, enkä uskalla mennä hänen kotiinsa. Hänellä on hyvinkin aggressiivisia olotiloja ja vakavia harhoja läheisistäänkin. Ja ei mene hoitoon ilman, että poliisi hänet sinne kantaa ihan fyysisesti.
On sitten muuyaman kuukauden hoidossa ja kotiutetaan. Vuosi menee ja taas poliisi kantaa hoitoon. Ei suostu hoitosuhteisiin eikä lääkkeisiin. Uskoo kaiken olevan salaliittoa.
Sanoppas yksikin hyvä syy pelätä omaa ystävää? Miksi pelkäisin? Kyllä minä osaan varautua tilanteisiin kuin tilanteisiin oikein. Näistä ollaan myös lääkärin kanssa juteltu useaan otteeseen. Kyllä tämä totta on.
Sulla jää oma elämä elämättä, omat vanhat sukulaisesi hoivaamatta, oma perhe perustamatta.
Järjestä tuo hoitoon ja sitten kotiin päästyä kotiapu tsekkaamaan pärjääminen. Ei ole sun työ.
Tuttuni vietiin niin, että veli meni kahden hoitajan kansaa puhumaan, että nyt lähdetään. Kun ei suostunut, kutsuttiin poliisi auttamaan.
Et pysty varautumaan, jos tuo seko yhtäkkiä päättää tappaa sut puukolla tai myrkyttää.
Taidat olla aika nuori, vailla elämänkokemusta.
Olet kyllä tosi kiltti.Aito ja lämmin ihminen.Kunpa kaltaisiasi olisi enemmän.
Älä tuhlaa omaa elämääsi hänestä huolehtimiseen. Järjestä hoitoon vapaaehtoisesti tai pakolla.
Sun hommassasi ei ole.mitään järkeä. Eikö tuon sukulaiset laita tikkua ristiin? Ei varmaan, kun sä hyysäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoppas yksikin hyvä syy pelätä omaa ystävää? Miksi pelkäisin? Kyllä minä osaan varautua tilanteisiin kuin tilanteisiin oikein. Näistä ollaan myös lääkärin kanssa juteltu useaan otteeseen. Kyllä tämä totta on.
Ei sen skitsofreniaa sairastavan kanssa vaan voi varautua kaikkeen. Mäkin luulin osaavani varautua tilanteeseen kuin tilanteeseen, kun kävin päivittäin auttamassa sairasta siskoani, eihän se ollut ikinä edes väkivaltainen, vetäytyvä ja masentunut ennemminkin. Juu... Yks päivä se oli harhoissaan kotona ja koitti puukottaa mut, karkuun sain juosta ja aivan helvetin lujaa ja soittaa sille valkotakkiset hakemaan takaisin osastolle. Että kyllä saa aina kylään mennessä vähän miettiä mitä on vastassa.
Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat eivät parane sillä että joku muu hoitaa arkielämän ja mielenterveysongelmainen sitten vain oireilee. Parempi hoitotasapaino ja ongelmainen hoitamaan oma elämänsä auttaisivat kaikkia enemmän.
Minusta ei ole mitään kovin hienoa siinä että tässä on kahden ihmisen elämä mennyt yhden ihmisen mielenterveysongelman takia aivan mahdottomaksi.
Sekoitat mielenterveys- ja asenneongelmat.
Mitä oikein yrität sanoa? Esimerkiksi skitsofrenia on mielenterveysongelma jota ei kotona oireilemalla ainakaan paremmaksi saa.
AP:n ystävä tarvitsee lääkitystä ja mahdollisesti terapiaa, ja vaikka ystävän kanssa hengailu onkin terapeuttista, on varsin selvää että AP:llä ei ole reseptinkirjoitusoikeutta tai psykoterapeutin koulutusta.
On ihan eri asia tukea ihmistä hakemaan asianmukaista hoitoa kuin mahdollistaa kierteen syveneminen ja pilata oma elämänsä siinä sivussa.
Oletpa harvinaisen typerä ihminen.
Lue nyt huolella aloitus. Siellä puhutaan lääkityksestä moneen otteeseen, ja ap niitä on jakanut tunnollisesti ystävälleen. Eiköhän hänellä ole "terapiaakin", se vaan on kroonisella mielenterveyspotilaalla yleensä tasolla "kerran kuussa tapaaminen psykiatrian sairaanhoitajan kanssa". Tähän on yhteiskunnan säästötoimissa menty.
Ap ei mahdollista mitään ikävää, hän mahdollistaa ystävälleen ihmisarvoisen elämän. Juurihan hän tuossa miettii, mihin ottaa yhteyttä, kun ystävälle on iskenyt psykoottinen vaihe päälle. Jos tietäsiti jotain skitsofreniasta OIKEASTI, tietäisit, että siinä syklit vaihtelevat, välillä lääkkeet tehoavat hyvin ja välillä voi tulla huonompia jaksoja. Nyt on ilmeisesti se huonompi päällä, ja silloin pitää hakeutua hoitoon, mitä ap juuri tuossa prosessoi.
ohis
Alapeukuttaja: mites oma hoitotasapainosi? Onko kunnossa?