Olen todella huolissani skitsofrenia kaveristani...
Puhelee vähän väliä TODELLA sekavia asioita. Nyt viime aikoina ne on on vaan pahentuneet ;( oon yrittänyt käydä monta kertaa viikossa kaverini luona. Autan paljon kotitöissä, ruuanlaitossa, käyn myös hänelle kaupassa. Tiedän ja tunnen ystäväni ja olen ollut mukana lääkäri käynneillä monesti. Nyt vaan siihen, että kaverini puhuu jatkuvasti ihmisvihastaan ja kuinka haluaisi puukottaa jonkun :/
Nyt vaan mietin, että voiko lääkäri ajan varata normaalisti vai pitääkö mun soittaa johkuu psykiatrialle? Lääkkeet olen antanut niin kuin pitääkin, päiviä ei ole jäännyt välistä.. Siitäkin huolehdin...
Kaverini on selkeästi siinä pisteessä, että se tarvitsisi hoitoa ja minäkin tarvitsen myös omaa aikaa itselleni töiden jälkeen. Pieni lepo tauko tekisi minullekin terää välillä.
Olen töissä 8-16. Ennen töihin lähtöä käyn ystävällä 7aikaa antamassa lääkkeet. Juon yleensä kahvit siinä ja lähden töihin suoraan sieltä. Töiden jälkeen palaan kotiin, syön nopeasti ja painelen ystävän luokse. Teen ruuat, tiskaan, pesen pyykit... Ja olen seurana hänelle. Illalla 18-19 aikaan palaan kotiin ja teen omat kotityöni... Olen sinkku eikä ole sitä miestä joka hommat hoitaisi... Nyt vaan tuntuu niin uuvuttavalta tämä kaikki..
Jos mä nyt vaan saisin sen lääkäri ajan varattua, niin varmaa purskahdan itkuun sille lääkärille... Muutenkin kamala stressi ja huoli noista kaverin puheista!
Kiitos kun sain purkaa oloani tänne, en nyt jaksaisi millään lukea mitään trolli viestejä enkä pilailuja, mutta kiitos kun luit ja vastaathan nätisti jos jotain kirjoitat.
Kommentit (53)
Tuohon unohdin kirjoittaa,että kaikki vapaa päiväni menevät ystävää hoitaessani ja omia kotitöitä tehdessä...
Kyllä pistää silmät kosteeksi kun noin hyvin olet ystävästäsi välittänyt. Sulla hyvä sydän :)
No sitten samantien vain liikkeelle. Onko kotikaupungissa millainen päivystys? Ihan tavallinen tk-päivystyskin riittää jos pieni paikkakunta kyseessä, päivystävä tk-lääkäri silloin kirjoittaa lähetteen ja ambulanssi kuljettaa lähimmälle psykiatriselle osastolle. Tärkein asia mainita on väkivaltaiset ajatukset muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
No sitten samantien vain liikkeelle. Onko kotikaupungissa millainen päivystys? Ihan tavallinen tk-päivystyskin riittää jos pieni paikkakunta kyseessä, päivystävä tk-lääkäri silloin kirjoittaa lähetteen ja ambulanssi kuljettaa lähimmälle psykiatriselle osastolle. Tärkein asia mainita on väkivaltaiset ajatukset muita kohtaan.
Ok. Täytyy alkaa asioita taas hoitelemaan.Täällä on terveyskeskus lähellä, sairaalakin vähän matkan päässä... Pääsenköhän mä ees kattoo ystävääni osastolle? Ostin sille joululahjankin. Minkä haluaisin sille antaa vaikka sitten siellä sairaalassa.
Vai onkohan siellä kuinka tiukat säännöt? T.ap
Vierailut riippuvat siitä missä kunnossa kaverisi on ja haluaako ottaa vastaan. Yleensä onnistuu.
Miksi ihmeessä hyysäät kaveriasi näin? Eikö ihan itse osaa ottaa lääkkeensä, käydä kaupassa jne?
Jos ei, niin se on sosiaali- ja terveyspuolen asia hoitaa juttu kuntoon. Vastaan nätisti, kuten toivot. Mutta haiskahdat oudolta martyyrilta vai onko kaverisi testamentannut omaisuutensa sinulle. Äkkiäkös ne väärät lääkkeet sujauttaa...
Olen joutunut viemään skitsofreniaa sairastavan sukulaiseni sairaalaan pariinkin kertaan, ja yleensä tapaaminen on järjestynyt, joskus jo seuraavana päivänä kun lääkitys on saatu kuntoon.
Ai niin, ja jos kaverisi ei suostu lähtemään päivystykseen (mikä voi olla hyvin mahdollista), niin ei kannata alkaa vänkäämään siitä vaan poistua tilanteesta ja soittaa 112. Silloin ambulanssi ja tarvittaessa virka-apu tulevat paikalle
Vierailija kirjoitti:
Vai onkohan siellä kuinka tiukat säännöt? T.ap
Riippuu siitä, kuinka pahassa jamassa ystäväsi on. Jos katsotaan, että hänet voidaan sijoittaa ns. kevyemmälle osastolle, on siellä melko vapaata. Täysin suljetulle osastolle sinun tulee kysyä lupa lahjan viemiseen.
Pääset kyllä ystävääsi tapaamaan, mihin tahansa osastolle. Itse asiassa se on hyvin suotavaakin.
Kiva kuulla, että löytyy ihmisiä, jotka oikeasti ja aidosti välittävät ystävistään. Olet hyvä ihminen. Mukavaa joulua teille molemmille olosuhteista huolimatta.
Skitsofreniaa sairastavilla on yleensä hoitosuhde johonkin tahoon, en tiedä, missä ap asuu, mutta isommissa kaupungeissa ainakin skitsofreniaa sairastavat ovat jonkun nimetyn mielenterveysyksikön "asiakaita". Ainakin Helsingissä sitä kautta apua saa nopeasti, ajan saa yleensä viimeistään seuraavaksi päiväksi tai tulevat kotiin nopealla varotusajalla. Tämä koske siis henkilöitä, joilla on skitsofreniadiagnoosi ja avohoitosuhde.l
Tsemppiä ja tosiaanki tarvitset lomaa. Tuo auttaminen vie voimat ja sitten vielä huoli siihen päälle. Voitko vähentää käyntikertoja viikossa, jos haluat jatkaa auttamista?
Voit kysyä hältä "lähetäänkö lääkäriin?". Älä yritä pakottaa, kun ei sitten ainakaan lähde. Mut nuo puheet kannattaa ottaa sen verran tosissaan, että hoida sitten vaikka ambulanssikyydistys hänelle. Jos hän pistää vastaan ambulanssi hlökunnalle, tulee poliisi laittamaan rautoihin ja ambulanssin porukka rauhottavat kannikkaan. Se on aika inhottavan näköstä. Siksi ois hälle paras, et hä lähtis omasta tahdosta lääkäriin.
Oles ap varovainen. Tiedän vastaavan tapauksen, missä veli yritti puukottaa siskonsa.
Vierailija kirjoitti:
Oles ap varovainen. Tiedän vastaavan tapauksen, missä veli yritti puukottaa siskonsa.
Monilla voi olla ja onkin noita väkivaltaisia ajatuksia. He yleensä itse kärsivät niistä itse kovin. Vain harva, todella harva, toteuttaa ajatuksiaan ja sekin useimmiten johtuu lääkityksen puutteesta tai laiminlyönnistä.
Jos skitsofreenikko on itselleen tai muille vaaraksi, hänet voi laittaa pakkohoitoon.
Mielenterveysongelmat eivät parane sillä että joku muu hoitaa arkielämän ja mielenterveysongelmainen sitten vain oireilee. Parempi hoitotasapaino ja ongelmainen hoitamaan oma elämänsä auttaisivat kaikkia enemmän.
Minusta ei ole mitään kovin hienoa siinä että tässä on kahden ihmisen elämä mennyt yhden ihmisen mielenterveysongelman takia aivan mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat eivät parane sillä että joku muu hoitaa arkielämän ja mielenterveysongelmainen sitten vain oireilee. Parempi hoitotasapaino ja ongelmainen hoitamaan oma elämänsä auttaisivat kaikkia enemmän.
Minusta ei ole mitään kovin hienoa siinä että tässä on kahden ihmisen elämä mennyt yhden ihmisen mielenterveysongelman takia aivan mahdottomaksi.
Sekoitat mielenterveys- ja asenneongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat mielenterveys- ja asenneongelmat.
Mitä oikein yrität sanoa? Esimerkiksi skitsofrenia on mielenterveysongelma jota ei kotona oireilemalla ainakaan paremmaksi saa.
AP:n ystävä tarvitsee lääkitystä ja mahdollisesti terapiaa, ja vaikka ystävän kanssa hengailu onkin terapeuttista, on varsin selvää että AP:llä ei ole reseptinkirjoitusoikeutta tai psykoterapeutin koulutusta.
On ihan eri asia tukea ihmistä hakemaan asianmukaista hoitoa kuin mahdollistaa kierteen syveneminen ja pilata oma elämänsä siinä sivussa.
Psykiatrian päivystykseen ja osastolle. Kriteerit täyttyy M1-lähetteeseen.