Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotinne pysyy siistinä?

Vierailija
18.12.2015 |

Olen täysin kyllästynyt ainaiseen sotkuun ja siivoamiseen. Olen kotona taaperon kanssa ja eskarilainen ja pikkukoululainen ovat suurimman osan päivästä täällä kanssa. Lelujen kanssa ei ole ongelmaa, ne on nopea laittaa paikoilleen pari kertaa päivässä. Keittiö on aina sekaisin vaikka tuntuu, että sitä kokoajan siivotaan... Pahin ongelma yleinen sekasorto. Kaikille tasoille kertyy roinaa ja tavaroita. Eteinen on kuin myrskyn jäljiltä heti, kun lapset tulevat sisälle tai lähtevät ulos. Taapero levittää kaikkea mahdollista mitä käsiinsä saa ympäriinsä. Asumme kerrostalossa, joten vaikka tilaa on ihan hyvin, ei sitä ole ylimäärin.

Likaista meillä ei ole ollenkaan, imuroidaan keittiö päivittäin ja muut huoneet 1-3 kertaa viikossa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen myös relaamista. Olis kiva, jos olis koko ajan tosi siistiä, mutta se on vaikeaa varsinkin sellaisessa taloudessa, jossa on kaiken käteensä ottava taapero. Mutta toki kaaoksen estämistä voi yrittää hillitä vähentämällä tavaraa ja OSTAMISTA ja miettimällä niitä oikeita paikkoja siinä vaiheessa, kun tavaraa taloon on tuomassa.

Vierailija
22/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iso talo ja lapsia neljä. Joka päivä on paskaista ja aina kun tulin töistä kotiin, niin pihisin kiukusta kun heti eteisessä tuli romut vastaan. Keksittiin tähän sellanen ratkaisu, että jokainen iso lapsi (12-16v) siivoaa ja imuroi kerran viikossa koko talon. Meillä imuroidaan siis 5x viikossa (koska myös me vanhemmat imuroimme) ja tuntuu että sekään ei riitä. Siivoajan palkkaamista olen miettinyt,mutta toisaalta lapset saavat kuukausirahaa 70e/kk kotitöitä tekemällä, joten suon sen heille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on helppo ratkaisu ongelmaan.

1. Hyväksyt täysin ja kokonaan sen, että kun lapset ovat suht pieniä, semmosta se on.

2. Ymmärrät että siisti koti ei ole mikään kaiken A ja O, lapsesi eivät muista lapsuudestaan kiiltikö tiskipöytä 24/7, tärkeämpää on olla läsnä lapsille ja rento ja mukava mutsi.

Siivoat siis vaan niin usein kun huvittaa, esim. keittiön siivoaminen kerran päivässä on ihan riittävästi, mikään tappava bakteeriarmeija ei ehdi vuorokaudessa soluttautua keittiöösi... mutta ihan tärkeintä on että RELAAT :)

Miksi ajattelet, ettei lapsi voi arvostaa siisteyttä ja huomata, onko kotona siistiä vai ei? Viimeistään kouluikäisenä kyllä huomaa, jos kotona on tosi sottaista ja sekaista verrattuna kavereiden koteihin. Tuollainen asia voi hhäiritä ja hävettää lasta. -13

Tosi sottaista ja sekaista- ilmiötä tuskin pääsee tapahtumaan, jos on rutiinit kunnossa ja esim tuo keittiö siivotaan kerran päivässä. On eri asia relata niin että imurointi unohtuu kahdeksi viikoksi kuin että ei säntää imuroimaan heti kun näkee pienenkin epäsiisteyden lattialla. Tarkoitin viestilläni tuota jälkimmäistä.

Vierailija
24/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein on se että vie tavarat takaisin paikoilleen ja tämä kannattaa opettaa jo pienestä pitäen.

Aikuisena sitä sotkuisen ihmisen tapaa on vaikea, ellei mahdoton, korjata. Sitä vaan ajattelematta jättää tavarat siihen missä niitä on käyttänyt ja kun se on automaattista niin sitä on helvetin vaikea muuttaa.

Toinen auttava tekijä on pohtia miksi ne kamat jää vääriin paikkoihin, voisiko lapset laittaa ne paikoilleen?

Ihminen pyrkii mukavuuteen, jos vapaa naulakko on heti ulko-oven vieressä niin takki menee siihen heti, jos naulakolle joutuu kävelemään kuraisten saappaiden kanssa niin se takki helposti jätetään johonkin tasolle odottelemaan että se viedään "hetken päästä" naulakkoon. 

Siinä mielessä kannattaa järkeistää sitä asuntoa, kaikille paikka, kaikkien helposti käytettävissä ja kysy lapsilta miksi ne jättää jotain, pääosin tietysti laiskuuttaan mutta korjaa mitä voi.

Mielestäni jokainen asunto tarvitsee myös "räjähdysvaara-kaapin" eli paikan jonne voi laittaa kaikkea pientä sälää, härpäkkeitä, lippulappusia ja pikkuromua, joille ei yksinkertaisesti ole omaa paikkaa.

Vierailija
25/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Hyväksyt täysin ja kokonaan sen, että kun lapset ovat suht pieniä, semmosta se on.

2. Ymmärrät että siisti koti ei ole mikään kaiken A ja O, lapsesi eivät muista lapsuudestaan kiiltikö tiskipöytä 24/7, tärkeämpää on olla läsnä lapsille ja rento ja mukava mutsi.

Siivoat siis vaan niin usein kun huvittaa, esim. keittiön siivoaminen kerran päivässä on ihan riittävästi, mikään tappava bakteeriarmeija ei ehdi vuorokaudessa soluttautua keittiöösi... mutta ihan tärkeintä on että RELAAT :)

Meillä tiskipöytä harvoin kiiltää (paitsi, jon koululainen on siivonnut sen), jos keittiö ei siivota ainakin 2 kertaa päivässä ei sitä pysty enää käyttämään. Tiskikonekin on päällä yleensä kahdesti päivässä. Tästä huolimatta keittiön siivous jää usein puolitiehen, joten siivouksesta huolimatta ei ole täysin siistiä.

Ap

Vierailija
26/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena sitä sotkuisen ihmisen tapaa on vaikea, ellei mahdoton, korjata. Sitä vaan ajattelematta jättää tavarat siihen missä niitä on käyttänyt ja kun se on automaattista niin sitä on helvetin vaikea muuttaa.

Mielestäni jokainen asunto tarvitsee myös "räjähdysvaara-kaapin" eli paikan jonne voi laittaa kaikkea pientä sälää, härpäkkeitä, lippulappusia ja pikkuromua, joille ei yksinkertaisesti ole omaa paikkaa.

Joo siis vaikka mies on ihana, tekee paljon, laittaa ruokaa, siivoaa keittiötä, vie roskat, imuroi yms. Hän jättää tavaransa aina levälleen. Nytkin on kotivaatteet mytyssä sängynpäällä (plussaa miehelle, että hän petaa yleensä sen sängyn), eteisen tasolla ollut muutaman viikon sekalaisia tärkeitä ja ei tärkeitä papereita, naulakossa miehen takkeja "kuivumassa" vaikka aikuiseten kuuluisi säilyttää takkinsa kaapissa. Mies ei koskaan myöskään vie muiden tavaroita paikoilleen.

Meillä oli romukaappi edellisessä asunnossa, nyt ei oikein ole sopivaa kaappia tarjolla.

Meidän eteisessä lapset eivät yltä ripustamaan takkejaan vaan ripustavat ne naulakkoon ja minä ripustan kaappiin. Kengistä pitäisi vaan osa olla esillä ja loput kyseisessä kaapissa, mutta taapero änkee kaappiin piiloon ja levittelee siellä olevat kengät ympäriinsä. Yleensä siis kaapinpohjalla kenkäkasa ja loput kengistä ympäri asuntoa. Lapsilla on myssyille ja tumpuille lastikosta, johon yltyävät, valitettavasti taaperokin ylettää sinne.

Vierailija
27/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on asumista ja elämistä varten. Minä en mitään esittelykotia pidä yllä :)

Vierailija
28/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ylimääräistä roinaa pölyä keräämässä. Inhoan kaikenlaisia koriste-esineitä. Kyllä meillä on usein sekaista mutta ei koskaan likaista.

Joka viikko laitetaan kaikki tavarat paikoilleen (ne vaeltelevat lehdet, kirjat, laskut, vaatteet yms sälä) ja tehdään perussiivous - lattiat, tasot, vessat. Keittiön kyllä siivoan päivittäin.

Vierailija
29/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim olkkari ikkunalaudoilla on :

1 aku ankan taskukirja

2 kirjaston kirjaa

isomman lapsen pipo (tod näk taapero raahannut sen olkkariin)

muovipussi, jossa sipsin muruja (koulun pikkujoulun jäljiltä)

Miehen kuitti

kynsisakset

Kuumemittari

Tikkarin tikku

Hiuslenkki

Lapsen kirjoittama aine

Toisen lapsen piirtämä kuva

Leikki silmälasit

2 kynää

Pyyhekumi

Koru

Miehen lehti

Käsirasvapurkki

Kauluri

Miehen läppärin ylimääräinen hiiri

Hiusharja

Akuankan mukana tulleita pakettikortteja

Virsikirja

1 seepra

2 zhu zhu pets

Kuihtunut kukka (täytyykin kastella :))

Ap

Vierailija
30/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapseton joten siivoaminen on helpompaa, mutta itsellä ainakin toimii että siivoan joka päivä edes yhden jutun. Esim. tänään tiskaan, huomenna imuroin, ylihuomenna pyyhin pölyjä jne. Näin pysyy yllä siisteys enkä väsytä itseäni töiden jälkeen :) Tämä toinen mainittiinkin jo aikaisemmin; karsi tavaraa! Pikkuhiljaa siisti kaappeja ja kerää jonnekin tarteen myyntikelpoiset ja roskiin myös surutta tavaraa. Tämän saman teen noin kahdesti vuodessa ja voi luoja miten on vähentynyt sekasorron tuntu kämpässä.

Vierailija
31/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkkarin ikkunalaudalla, jota ei ole olemassa, on:

-

-

:)

Jos vaan löydät ruuvarin.

Vierailija
32/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tiskipöytä harvoin kiiltää (paitsi, jon koululainen on siivonnut sen), jos keittiö ei siivota ainakin 2 kertaa päivässä ei sitä pysty enää käyttämään. Tiskikonekin on päällä yleensä kahdesti päivässä. Tästä huolimatta keittiön siivous jää usein puolitiehen, joten siivouksesta huolimatta ei ole täysin siistiä.

Ap

Tässä täytyy olla kyllä jokin asia pahasti pielessä... Kuinka suuri perhe? Meillä 5 henkinen perhe ja tiskikone on päällä max kerran päivässä, usein kerran kahdessa. Miten voi tulla tiskiä noin paljon?

Vierailija
33/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 aku ankan taskukirja Kirjahylly

2 kirjaston kirjaa Sama

isomman lapsen pipo (tod näk taapero raahannut sen olkkariin) Eteinen

muovipussi, jossa sipsin muruja (koulun pikkujoulun jäljiltä) Keittiö

Miehen kuitti Roskis/kuittilaatikko

kynsisakset Vessa

Kuumemittari Sama

Tikkarin tikku Roskis

Hiuslenkki Vessa

Lapsen kirjoittama aine Lapsen  huone

Toisen lapsen piirtämä kuva Sama

Leikki silmälasit Sama

2 kynää Kynäpurkki/lapsen huone

Pyyhekumi Sama

Koru Korurasia

Miehen lehti Lehtikori/teline

Käsirasvapurkki Vessa

Kauluri Eteinen

Miehen läppärin ylimääräinen hiiri Läppärilaukku/työpytä ym.

Hiusharja Vessa

Akuankan mukana tulleita pakettikortteja Askartelulaatikko

Virsikirja Kirjahylly

1 seepra 

2 zhu zhu pets

Ap

Mä oon se, joka suositteli relaamista, mutta jos haluat neuvoja, niin annan: kun menet seuraavan kerran vessaan (missä teillä oletettavasti säilytetään käsirasvaa, hiusharjaa, hiuslenkkejä, kuumemittaria ja kynsisaksia), vie sinne kuuluvat tavarasi mukanasi. Tuossa oli myös roskia, vie ne seuraavan kerran roskikseen, kun sen lähelle menet. Tajuat tämän tietenkin itsekin, mutta pointti on se, että jos joku tavara, jolle on selkeä paikka, lojuu semmoisessa paikassa, jonne se ei kuulu, vie se heti pois, kun näet sen väärässä paikassa. 

-

Taaperon raahaamia tavaroita on aina joka paikassa, ei sille voi mitään, mutta laita itse tuomasi tavarat pois heti (kun mahdollista) ja pyydä miestäsikin opettelemaan tämä. Me ollaan miehen kanssa oltu aika huithapeleita, mutta ollaan opittu pitämään järjestystä edes vähän. Musta tuossa on suurin osa semmoisia tavaroita, joille on aika luonnollisesti joku muu paikka kuin ikkunalauta. Voin vaikka kirjoittaa ne tavaroiden perään.

Vierailija
34/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten ois jos hankkisit niihin kaappeihin jonkunlaisia taaperoesteitä? Yksinkertaisimmillaan salpa joka kaappiin niin ylös, että muut lapset yltävät avaamaan. Kaapin ovisysteemistä riippuen voisit kehitellä.

Jos koet nuo pikkutavarat kuten kuumemittarit ongelmana, niin keksi niille joku ihan oikea säilytyspaikka. Meillä on pajukori jokusella tasolla, mutta teillä saattaisi toimia paremmin joku taaperovarmempi juttu.

Muutenkin vaikuttaisi että ei teidän siisteysongelmaan taida muu auttaa kuin organisointi, säilytystilan järjestäminen ja mahdollisesti turhien karsiminen. Esim. Ikeassa on tosi käteviä säilytyssysteemeitä. Käy koko kämppä läpi ja pistä ongelmakohdat paperille, esim. tuo että lapset eivät yllä laittamaan takkejaan kaappiin. (Itse tosin ihmettelen mikseivät takit voi olla naulassa, kuulostaa turhauttavalta tuollainen säätäminen. Tai eivätkö edes jakkaran kanssa yllä itse laittamaan?) Sitten kohta kerrallaan etsimään ratkaisuja :)

Vierailija
35/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa vähän neuroottiselta. Miehen vaatemytty (miehen petaamalla) sängyllä on esimerkki tästä hirveästä sekasorrosta johon pitää hakea sivutolkulla av:lta neuvoja? Tekis aplle aika hyvää vierailla oikeasti epäsiistissä kodissa... Eikä korvaansa lotkauta relaa- kommenteille vaan jatkaa papattamista kuinka jää keittiön siivous aina puolitiehen. Pitäkööt tunkkinsa

Vierailija
36/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 aku ankan taskukirja

2 kirjaston kirjaa

isomman lapsen pipo (tod näk taapero raahannut sen olkkariin)

muovipussi, jossa sipsin muruja (koulun pikkujoulun jäljiltä)

Miehen kuitti

kynsisakset

Kuumemittari

Tikkarin tikku

Hiuslenkki

Lapsen kirjoittama aine

Toisen lapsen piirtämä kuva

Leikki silmälasit

2 kynää

Pyyhekumi

Koru

Miehen lehti

Käsirasvapurkki

Kauluri

Miehen läppärin ylimääräinen hiiri

Hiusharja

Akuankan mukana tulleita pakettikortteja

Virsikirja

1 seepra

2 zhu zhu pets

Ap

Mitä ihmettä? Miten nuo asiat ovat ikkunalaudalla? Minä en kestäisi pitää ikunalaudalla mitään muuta kuin mitä sinne kuuluu ja mikä siinä näyttää hyvältä. Mitn pystyt elämään noin?

Kuulostaa siltä, että sinulla on paha järjestelyongelma. Kannattaisi kaivaa jostaki pari viikonloppua tähän. Ja laita nyt ihmeessä tavaraa pois. On mieletöntä organisoida asioita, joita ei tarvitse. -13

Vierailija
37/37 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa vähän neuroottiselta. Miehen vaatemytty (miehen petaamalla) sängyllä on esimerkki tästä hirveästä sekasorrosta johon pitää hakea sivutolkulla av:lta neuvoja? Tekis aplle aika hyvää vierailla oikeasti epäsiistissä kodissa... Eikä korvaansa lotkauta relaa- kommenteille vaan jatkaa papattamista kuinka jää keittiön siivous aina puolitiehen. Pitäkööt tunkkinsa

Minusta minun ongelmani on enemmänkin neuroottisuuden puute. Tavarat eivät jäisi levälleen, jos viitsisin puuttua tiukemmin asiaan. En ole halunnut "valittaa" lapsille ja miehelle kokoaikaa. Sorry, jos vaikuttaa ettei kommentit kelpaa. Päinvastoin, suunnittelen juuri Ikea reissua illalle, jotta saadaan kaapit lukkoon.

Olohuoneen ikkunalaudat on kivitalon rakenteeseen kuuluvia, muuten toi pois ruuvaaminen olisi ollut mahtava idea! Pidetään viikonloppuna tasojen siivoustalkoot. En siis ole itse jättänyt tavaraa tasoille, minun hommani on ollut niiden tyhjentäminen. Nyt saa loppua, täällä on tarpeeksi siivottavaa muutenkin. Toimisikohan jokin pistejärjestelmä. Menettää pisteitä, jos jättää tavaroita tasoille ja saa pisteitä, jos vie ne pois.

Se miehen vaatemytty oli vaan tämänpäiväinen esimerkki. Aina on jokin mytty jossain miehellä tarkoitus laittaa ne myöhemmin päälleen, mutta tosiasiassa unohtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi