Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos väsyttää aivan saatanasti niin saanko nostaa thyroxin annosta itse!?

Vierailija
17.12.2015 |

Olen syönyt viikon 50 mikrogrammaa joka päivä ja tämä väsymyksen määrä on aivan kamalaa. Tuntuu pahenneen entisestään kun aloitin lääkkeen.
Haluaisin vain nukkua tai levätä sängyssä. Masentaa ja pelottaa..
En tiedä miten tulen pärjäämään töissä jos tämä helvetti jatkuu kun aivot ei toimi, kun välillä puulle puhuisi kun olen jotenkin ihan muussa maailmassa ja jokainen herätys on kauhea tai no välillä en edes herää kelloon.
Voinko nostaa lääkitystä vaikka 75?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoni olivat TSH 8

Ja t4v 10

Ap

Vierailija
2/59 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei saa nostaa. Ei ne oireet hei viikossa katoa, odota nyt rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi nostaa. Sun on vaan syötävä nyt sitä annosta, käytävä seurantaverikokeissa ja noudatettava lääkärin nosto-ohjeita. Jos menee itse sääteleen, niin menee helposti liikatoiminnan puolelle ja siitä voi seurata vaikka sydänoireita.

Vierailija
4/59 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kilpirauhanen on selkeästi vajaalla, lääkitystä pitää nostaa. Ihme ettei lääkäri ole ollut suhun yhteydessä ja nostanut lääkitystä. Soittelisin lekurille ja kyselisin paljonko annosta nostetaan. Mä tosin itse vastikään nostin annostusta vaikka lääkäri ei siihen antanut "lupaa". Mulla arvot on viitteissä, tosin siellä yläpäässä. Mutta oireita on niin paljon, että pakko oli nostaa siitä huolimatta että lääkärin mielestä mulla on kaikki ok. Ei ole ja jo pieni annoksen nosto on auttanut.

Vierailija
5/59 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni aloitusannos.

Minulla oli tuo sama 50 mikrogrammaa arvoilla TSH 7 ja t4v 16, terveyskeskuslääkäri määräsi. Siirryttyäni parin kk:n päästä yksityiselle, tämä otatti verikokeet jossa TSH oli edelleen päälle 4, joten annosta nostettiin 75 mikrogrammaan joka oli passeli annos. Yksityinen lääkäri sanoi vielä erikseen, että tuo 50 mikrogrammaa on aivan liian pieni annos noilla arvoilla, ja olisi pitänyt aloittaa heti kättelyssä 75 mikrogrammalla.

6/59 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tahtoisin nostaa vaikka yhen pillerin verran. Olen niin maassa tästä kaikesta ja kaikki tuntuu niin pakkopullalta. Koko ajan on huono ja väsynyt olo. Kaula ja naama on ällöttävän turvoksissa ja tuntuu, kuin olisin lihonnut 10 kg kuukaudessa. Vaa'alle en uskalla edes astua.

Tää on niin kurjaa!! Melkein voisin mielummin kuolla kun elää ilman mitään energiaa ja iloa. Vajaatoiminta on kyllä kamala sairaus kun se räjähtää käsiin. Niin kun mulle kävi, arvot vaan huononi nopeasti ja oireet paheni paljon.

Ap

7/59 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitus Johtaja kirjoitti:

JOS VÄSYTTÄÄ AIVAN SAATANASTI...MEE NUKKUMAAN AP, KELLO ON PUOLI 12 YÖLLÄ

Sä oot kyllä ihan sekasin kun kannustat minua itsemurhaan.

Olen hereillä kun en viitsisi koko ajan nukkua. Illalla kahdeksalta silmät valu väkisin kiinni ja heräsin n. tunti sitten.

Sitä ennen heräsin tänä aamuna kahdeksalta, join kahvia ja kävin kaupassa. Kymmenen aikoihin haukotutti niin perkeleesti ja ajattelin hetken levätä mutta nukahdin neljäksi tunniksi ja kahden jälkeen heräsin :D

Että kyllä tässä on vähän väliä nukuttu ja hetkeksi piristyy kunnes taas aivan armoton vitutus ja väsymys.

Ap

8/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ootko ottanut vitamiinit(D vitamiini on nyt tärkeä, sen puutos masentaa) joka päivä? Itselläkin oli hiljattain rankka vitutus niin että aamulla meinasin hypätä parvekkeelta alas kun kaikki tuntui turhalta...

Hyvä kun muistin, heitin pari multivitaa kurkusta alas.

Vedän tippoina D-vitamiinia

9/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23 kirjoitti:

Olen hereillä kun en viitsisi koko ajan nukkua. Illalla kahdeksalta silmät valu väkisin kiinni ja heräsin n. tunti sitten.

Sitä ennen heräsin tänä aamuna kahdeksalta, join kahvia ja kävin kaupassa. Kymmenen aikoihin haukotutti niin perkeleesti ja ajattelin hetken levätä mutta nukahdin neljäksi tunniksi ja kahden jälkeen heräsin :D

Että kyllä tässä on vähän väliä nukuttu ja hetkeksi piristyy kunnes taas aivan armoton vitutus ja väsymys.

Ap

Kai nyt väsyttää, jos nukut tuollaisia pätkiä pitkin päivää ja unirytmi aivan sekaisin. Illalla melatoniinin kanssa nukkumaan ja aamulla tyroksiini ja vaste voi tulla todella hitaasti, eli pitää syödä ainakin kuukausi(tai jopa kaks), että kannattaa ees mennä seuranta verikokeisiin ja sit hitaasti nostetaan, lääkäri kyllä sit neuvoo. Tosin kaikilla lääkäreillä ei ole tietoa ja valitettavasti thyroxin ei kaikilla toimikaan ees, tai jos vaikka arvot olisivatkin normaalien rajoissa, niin olo ei parane. Lisäks itsellä ainakin vuodenaika vaikuttaa myös arvoihin ja tuntuu että alkuvuodesta/keväällä sais aina nostaa annosta :O

T: vajaatoiminnasta jo yli 10v kärsinyt

Vierailija
10/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä423 kirjoitti:

Käyttäjä23 kirjoitti:

Ap

Kai nyt väsyttää, jos nukut tuollaisia pätkiä pitkin päivää ja unirytmi aivan sekaisin. Illalla melatoniinin kanssa nukkumaan ja aamulla tyroksiini ja vaste voi tulla todella hitaasti, eli pitää syödä ainakin kuukausi(tai jopa kaks), että kannattaa ees mennä seuranta verikokeisiin ja sit hitaasti nostetaan, lääkäri kyllä sit neuvoo. Tosin kaikilla lääkäreillä ei ole tietoa ja valitettavasti thyroxin ei kaikilla toimikaan ees, tai jos vaikka arvot olisivatkin normaalien rajoissa, niin olo ei parane. Lisäks itsellä ainakin vuodenaika vaikuttaa myös arvoihin ja tuntuu että alkuvuodesta/keväällä sais aina nostaa annosta :O

T: vajaatoiminnasta jo yli 10v kärsinyt

Nukun kyllä ihan ok yöunet. Sellainen 8 tuntia yleensä. Tuntuu vaan, että väsyttää lähes koko ajan, välillä piristyn kyllä ja jos olen koko päivän tehnyt ja mennyt niin kyllä jo kuudelta illalla rupee valumaan silmät kiinni ja saatan herätä yöllä tunniksi kahdeksi.

Voi olla, että johtuu tällä hetkellä stressistäkin, että väsymys on tosi voimakasta. Helvetti toi turvotuskin on ollut ihan törkeää, hävettää nähdä ihmisiä ja muutenkin inhoon kroppaani entistä enemmän.

Ap

Vierailija
11/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pikkutabletti päivässä on niin iso nosto, että en tekisi omin päin.

Mulla kilpirauhassairauden myötä on loka-joulukuu täyttä horrosta, marraskuu pahin. Yleensä jouluna helpottaa.

Vierailija
12/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa todellakaan nostaa viikon jälkeen annostusta!!! Monilla menee viikkoja, että se alkaa vaikuttamaan.

Otathan lääkkeen tyhjään vatsaan etkä syö sen jälkeen 25-30 minuuttiin?Aamupala ei sisällä maitotuotteita eikä kahvia. Syöt vitamiineja, mutta nekin vasta 4 tuntia lääkkeen oton jälkeen?

Vierailija
13/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et syö 15-30 minuuttiin.

Edellinen

Vierailija
14/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa todellakaan nostaa viikon jälkeen annostusta!!! Monilla menee viikkoja, että se alkaa vaikuttamaan.

Otathan lääkkeen tyhjään vatsaan etkä syö sen jälkeen 25-30 minuuttiin?Aamupala ei sisällä maitotuotteita eikä kahvia. Syöt vitamiineja, mutta nekin vasta 4 tuntia lääkkeen oton jälkeen?

Juu noi vitamiinit otan päivällä vasta kun olen kuullut niiden heikentävän thyroxinin ineytymistä tms. Otan lääkkeen tyhjään vatsaan mutta apua, miksi en saa juoda kahvia ? :o joka aamu pistän kahvin tippumaan, vedän sillä välin pillerit ja sitten vaan kahvin nautiskeluun.

Voi perse jos joutuu vielä yhdestä suurimmasta nautintoaineestaan luopumaan tämän takia :D

Ap

Vierailija
15/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kahvi on sellainen mistä toiset sanoo ettei saa missään nimessä ottaa ja toiset sanoo ettei tunnu missään. Osa vaihtanut hammastahnankin xylitolittomaan, koska sekin vaikuttaa kilpirauhaseen. Osa taas on sitä mieltä, että eihän sitä kukaan niele, joten ei mitään haittaakaan.

Tosi paljon mielipiteitä ja jokainen asia vaikuttaa erilailla jokaiseen.

Alkuun mä olisin tarkkana kaikesta (uskon niihin tai en), että se lääke alkaisi vaikuttamaan mahdollisimman pian.

Vierailija
16/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hittoon minun aloitusteksti katosi!? :D

Ap

Vierailija
17/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho tämä vaan sekoilee jotenkin..^

Vierailija
18/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota se 30 min ennenkuin syöt tai juot mitään lääkkeen oton jälkeen. Joo onhan se pitkä aika, mutta näin lääke imeytyy parhaiten ja siitä tulee nopeimmin se apu. Sun arvot on kyllä siinä kunnossa, että itsekkin olisin vain sohvan tai sängyn pohjalla.. Noita huonoja kausia on mullakin ollut välillä, siihen auttaa vaan se että lääkäri säätää sitä lääkitystä. Mutta tähtää siihen että se TSH olisi 1-2 ja t4v yläkolmanneksella. Odota vielä pari viikkoa, pahin pitäisi mennä ohi. Itse ei kannata alkaa häsläämään lääkkeiden kanssa.

Ja jos joku suosittelee sulle nukkumista siihen väsymykseen, sano niille että kilpparin vajaatoiminta (silloin ku arvot on pielessä) on ihan sama kun sä olisit puhelin missä on viallinen akku. Akku ei lataudu yli 30%, ei vaikka se olisi laturin päässä sen pari päivää. Normaalistihan se latautuu sen 100%, mutta sun tapauksessa ei. Että jokainen päivä mennään vaan niillä 30% energiolla.

Vierailija
19/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kilpirauhanen on selkeästi vajaalla, lääkitystä pitää nostaa. Ihme ettei lääkäri ole ollut suhun yhteydessä ja nostanut lääkitystä. Soittelisin lekurille ja kyselisin paljonko annosta nostetaan. Mä tosin itse vastikään nostin annostusta vaikka lääkäri ei siihen antanut "lupaa". Mulla arvot on viitteissä, tosin siellä yläpäässä. Mutta oireita on niin paljon, että pakko oli nostaa siitä huolimatta että lääkärin mielestä mulla on kaikki ok. Ei ole ja jo pieni annoksen nosto on auttanut.

Perun sanani, luin huonosti. Olet syönyt lääkettä vasta viikon, se ei ole tarpeeksi pitkä aika. Odota kuukausi tai pari, vaikutus alkaa vasta sitten. Myös labrat pitää katsoa ennen annoksen nostamista. Tsemppiä! Itse olen syönyt thyroxinia jo vuosia, siksi uskallan itse hieman muutella annosta. Tiedän milloin menen liikatoiminnalle. Sinä et tiedä koska olet aloittanut vasta lääkityksen. Usko mua, liikatoimintakaan ei ole hauskaa.

Vierailija
20/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pieni aloitusannos.

Minulla oli tuo sama 50 mikrogrammaa arvoilla TSH 7 ja t4v 16, terveyskeskuslääkäri määräsi. Siirryttyäni parin kk:n päästä yksityiselle, tämä otatti verikokeet jossa TSH oli edelleen päälle 4, joten annosta nostettiin 75 mikrogrammaan joka oli passeli annos. Yksityinen lääkäri sanoi vielä erikseen, että tuo 50 mikrogrammaa on aivan liian pieni annos noilla arvoilla, ja olisi pitänyt aloittaa heti kättelyssä 75 mikrogrammalla.

Lääkitys aloitetaan aina pienellä annoksella, liian iso annos voi käydä sydämen päälle vaikka se periaatteessa olis sopiva vajaatoimintaan nähden. Se vaan tulee liian äkkiä. Siksi lääkärit mieluummin antaa ensin vähemmän ja nostaa sitten annosta vähitellen. Parempi kropalle.