Jos väsyttää aivan saatanasti niin saanko nostaa thyroxin annosta itse!?
Olen syönyt viikon 50 mikrogrammaa joka päivä ja tämä väsymyksen määrä on aivan kamalaa. Tuntuu pahenneen entisestään kun aloitin lääkkeen.
Haluaisin vain nukkua tai levätä sängyssä. Masentaa ja pelottaa..
En tiedä miten tulen pärjäämään töissä jos tämä helvetti jatkuu kun aivot ei toimi, kun välillä puulle puhuisi kun olen jotenkin ihan muussa maailmassa ja jokainen herätys on kauhea tai no välillä en edes herää kelloon.
Voinko nostaa lääkitystä vaikka 75?
Kommentit (59)
Kilpirauhaslääkitys pitää aloittaa hitaasti, että oma kilpirauhanen pysyy muutoksessa perässä. Muuten sen toiminta saattaa huonontua entisestään. Koeta ajatella niin, että apua on kuitenkin vihdoin tulossa.
Suosittelen lukemaan kilpirauhas.infoa ja facebookin kilpirauhasryhmiä. Niistä saa hyvin tietoa lääkityksistä ja vitamiineista yms. sekä tietysti vertaistukea. Sitä meinaan tarvitaan.
Kahvi on ainakin minulle ihan vihoviimeinen asia. Se piristää aluksi, mutta noin tunnin päästä iskee aivan järjetön väsymys ja pahoinvointi. Kofeiiniton kahvi myös. Kannattaa testata sen pois jättämistä, vaikka se ei kivaa olekaan.
Suosittelen, että söisit ainakin kunnolla D-vitamiinia ja seleeniä ja aloittaisit varovasti jodin käytön. Todella monella on D-vitamiinin ja jodin puutosta, seleeni taas on kilpirauhasen kannalta tärkeä tasaava aine. Jokin perus monivitamiini voisi lisäksi olla hyvä.
Tsemppiä taudin kanssa! Ihan perseestähän tämä on ja jatkuvaa taistelua omien oikeuksien puolesta. Kyllä tämän kanssa silti elää voi, kunhan on itse aktiivinen.
Se annos on sulle varmaankin määrätty kokeiden pohjalta ja sitä ei tosiaan sovi itsekseen mennä ronklaamaan. Olethan myös huolehtinut elämän rutiinit kohdilleen? (Tarpeeksi unta, liikuntaa ja terveellinen ruokavalio?)
Jos ei kuukauden kuluessa tule apua, mene uudelleen lääkäriin ja pyydä vaikka uudet kokeet ja keskustele mistä muustakin ehkä voisi olla kyse. On hyvin mahdollista, että kilpirauhasen lisäksi pulmaa on jossain muualla, esim. masentuneisuutta, jota varsin usein ei itse edes tunnistakaan alkuun. Kannattaa muistaa myös se, että muuttokin on luokiteltu erittäin korkeaksi stressoriksi, ja sitä suuremmalla syyllä jos siihen liittyy jotakin suuria elämänmuutoksia (ero, uusi työ tms.). Voi siis hyvin olla, että koet jostain syystä juuri nyt kovaa väsymystä muidenkin asioiden, kuin vain kilpparin vuoksi. Siksi en alkaisi ervailla annosmäärää ja tekemään nostoja tuosta vaan.
Vastaavien asioiden kanssa aikoinaan itsekin painin. Tyroksiiniannostani ei ole tarvinnut koskaan muuttaa, mutta omaan väsymykseen osoittautui paljon myöhemmin osasyyksi myös nukahtamisen vaikeus, (olen yliherkkä havahtumaan ja syväunen saanti kestää ja keskeytyy helposti), joka sitten kaikkinaisesti vaikutti jaksamiseen ja jopa aiheutti juuri masentuneisuutta. Luulin itse vain, että olen kovin iltavirkku ja aamutorkku. Kun yksi lääkäri lopulta keksi määrätä melatoniinia reseptillä, niin elämä ja vointi muuttui aika radikaalisti paremmaksi. Tsemppiä ap!
Mulla aloitettiin pienemmilläkin arvoilla jo yhdestä mg:sta, joten nosta ihmeessä. Nyt menee 1,5-2 päivässä.
Kiitos paljon vastauksista! :)
Onneksi tein tämän keskustelun koska sitten olisin mennyt omin päin nostamaan annosta enkä todellakaan halua, että kilpirauhanen menee huonompaan kuntoon tai että kohta en nuku ollenkaan ja olen entistä väsyneempi ja vihaisempi.
Kun saan rahaa niin täytyy käydä jossain luontaiskaupassa missä olisi hyviä ravintolisiä. Onko jotain purkkeja, jota haluisitte suositella mistä sitä jodia sekä seleeniä saisi hyvin?
Sen lisäksi onko nää D3-vitamiinitipat hyviä, tipat vissiin imeytyvät paremmin?
Sitten se noloin asia josta halusin puhua. En ole tästä ylpeä vaan päinvastoin ja hävettää vieläkin. Aikaisemmin elikkä muutama kuukausi sitten, taisi lokakuussa olla kun sain lääkekokeilun yksityiseltä ekan kerran kun TSH oli jotain 5 ja t4v 14.
Olin erittäin itsetuhoinen ja täynnä stressiä tuohon aikaan ja olin väkivaltaisessa suhteessa. Vedin kännit viinalla joka minulle ei sovi ja otin ehkäpä 60-80 pilleriä thyroxinia. Joo, naurettavaa tiedän.
Ei tapahtunut mitään onneksi eikä ollut kun hikoilua seuraavana päivänä. Ei mitään oireita ja lopetin koko thyroxinin käytön siihen. Sen koommin en ole juonut viinoja tai ylipäätään kännejä juonut.
Myöhemmin menin toisesta asiasta julkiselle puolelle ja laittoi kilpparikokeisiin koska kilpirauhanen selvästi suurentunut ja kaula turvonnut ja nyt ne arvot olivatkin tosiaan huonontuneet paljon.
Johtuiko se tuosta älyttömän tyhmästä päähänpistosta vai siitä, että lopetin koko käytön kuin seinään enkä antanut kilpirauhaselle mahdollisuutta tottua thyroxiniin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tein tämän keskustelun koska sitten olisin mennyt omin päin nostamaan annosta enkä todellakaan halua, että kilpirauhanen menee huonompaan kuntoon tai että kohta en nuku ollenkaan ja olen entistä väsyneempi ja vihaisempi.
Kun saan rahaa niin täytyy käydä jossain luontaiskaupassa missä olisi hyviä ravintolisiä. Onko jotain purkkeja, jota haluisitte suositella mistä sitä jodia sekä seleeniä saisi hyvin?
Sen lisäksi onko nää D3-vitamiinitipat hyviä, tipat vissiin imeytyvät paremmin?Sitten se noloin asia josta halusin puhua. En ole tästä ylpeä vaan päinvastoin ja hävettää vieläkin. Aikaisemmin elikkä muutama kuukausi sitten, taisi lokakuussa olla kun sain lääkekokeilun yksityiseltä ekan kerran kun TSH oli jotain 5 ja t4v 14.
Olin erittäin itsetuhoinen ja täynnä stressiä tuohon aikaan ja olin väkivaltaisessa suhteessa. Vedin kännit viinalla joka minulle ei sovi ja otin ehkäpä 60-80 pilleriä thyroxinia. Joo, naurettavaa tiedän.
Ei tapahtunut mitään onneksi eikä ollut kun hikoilua seuraavana päivänä. Ei mitään oireita ja lopetin koko thyroxinin käytön siihen. Sen koommin en ole juonut viinoja tai ylipäätään kännejä juonut.
Myöhemmin menin toisesta asiasta julkiselle puolelle ja laittoi kilpparikokeisiin koska kilpirauhanen selvästi suurentunut ja kaula turvonnut ja nyt ne arvot olivatkin tosiaan huonontuneet paljon.
Johtuiko se tuosta älyttömän tyhmästä päähänpistosta vai siitä, että lopetin koko käytön kuin seinään enkä antanut kilpirauhaselle mahdollisuutta tottua thyroxiniin?Ap
Kyllä tuo yliannos on hyvinkin saattanut vaikuttaa siihen että kilpirauhanen on mennyt huonompaa suuntaan. Lääke on lamannut sen toimintaa. Tosin kyllä sä vajaalla olet ollut jo tuolla tsh 5 arvolla. Ja lääkkeen poisjätön takia se vajaatoiminta on voinut pahentua.
Älä enää mee tollasia annoksia ottamaan thyroxinia, tossa on jo ihan selkeesti sydämen rytmihäiriöiden yms. vaara. Onneks sulle ei tullut. Mä sain jo ihan pienellä nostolla sivuoireiksi rytmihäiriöitä, pari päivää ja yön valvoin ihan levottomana ja sydän vuoroin paukutti ylikierroksilla ja väliin muljahteli. Ei ollut kivaa, onneksi rauhoittui noinkin nopeasti. Jos mä olisin ottanut noin suuren yliannoksen niin olisin varmaan kuollut. Sydän ei olis kestänyt. Mun sydän kun tuntuu sekoavan jo pienistä annoksen nostoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi onko nää D3-vitamiinitipat hyviä, tipat vissiin imeytyvät paremmin?Sitten se noloin asia josta halusin puhua. En ole tästä ylpeä vaan päinvastoin ja hävettää vieläkin. Aikaisemmin elikkä muutama kuukausi sitten, taisi lokakuussa olla kun sain lääkekokeilun yksityiseltä ekan kerran kun TSH oli jotain 5 ja t4v 14.
Johtuiko se tuosta älyttömän tyhmästä päähänpistosta vai siitä, että lopetin koko käytön kuin seinään enkä antanut kilpirauhaselle mahdollisuutta tottua thyroxiniin?Ap
Kyllä tuo yliannos on hyvinkin saattanut vaikuttaa siihen että kilpirauhanen on mennyt huonompaa suuntaan. Lääke on lamannut sen toimintaa. Tosin kyllä sä vajaalla olet ollut jo tuolla tsh 5 arvolla. Ja lääkkeen poisjätön takia se vajaatoiminta on voinut pahentua.
Älä enää mee tollasia annoksia ottamaan thyroxinia, tossa on jo ihan selkeesti sydämen rytmihäiriöiden yms. vaara. Onneks sulle ei tullut. Mä sain jo ihan pienellä nostolla sivuoireiksi rytmihäiriöitä, pari päivää ja yön valvoin ihan levottomana ja sydän vuoroin paukutti ylikierroksilla ja väliin muljahteli. Ei ollut kivaa, onneksi rauhoittui noinkin nopeasti. Jos mä olisin ottanut noin suuren yliannoksen niin olisin varmaan kuollut. Sydän ei olis kestänyt. Mun sydän kun tuntuu sekoavan jo pienistä annoksen nostoista.
Joo en kyllä mene enää ikinä sekoilemaan lääkkeiden kanssa. Ei ollut ensimmäisen kerta kun yliannostuksen otin. Sitä ennen oli paljon vakavampi yliannostus mielialalääkkeillä ja se vasta kamalaa olikin. Pää sekosi kahdeksi päiväksi ja luulin tulevani hulluksi. Luojan kiitos mitään vakavaa ei ole koskaan käynyt eikä pysyviäkään vaurioita. Olen tullut jo siihen tulokseen, että enkeli on ollut matkassa useammankin kerran koska nytkin elämäni muuttui itsemurhan partaalla kitkuttelemisesta aivan uuteen sfääreihin saadessani uskomattoman hienon mahdollisuuden uuteen alkuun. Enää on vain tuo vajis joka masentaa välillä enemmän ja vähemmän mutta täytyy luottaa, että elämänlaatu jaksamisen puolesta paranee enkä ole kuin suunnilleen zombie joka vaan laahustaa mieli hitaana ja puoliteholla. Syön nyt tuota 50 mikrog annosta kuukauden maltilla enkä lähde itse sähläämään mitään ylimääräisiä.
Hassua miten nuo lääkkeet vaikuttaa toisilla herkemmin ja toisilla ei tuu suuristakaan annoksista juuri mitään vaikutuksia..
Ap
Niin ja kiitos asiallisesta vastauksesta! :)
Ap
Pakko muuten sanoa, että tämä on ensimmäinen päivä lääkkeiden aloittamisen jälkeen kun olen pirteä :)
Ei väsytä juurikaan ja jaksan hymyillä aidosti. Nukuinkin kyllä melko hyvin mutta ei ole sellaista ärsyttävää pakkopullaa ja saamattomuutta vaan tiskaaminen ja kissojen astian vaihto oli ihan easy cake eikä sitä hokenut mielessä tuntikausia, että ihan kohta....
Ap
Seleeniä saat parapähkinöistä todella hyvin, jo pari päivässä riittää. Itse syön lisäksi Spiruliinaa ja Fitlinen litkut. Muuten ei tulisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Seleeniä saat parapähkinöistä todella hyvin, jo pari päivässä riittää. Itse syön lisäksi Spiruliinaa ja Fitlinen litkut. Muuten ei tulisi mitään.
Okei, kiitos! Pistän vihkoon ylös. Näitä saa varmaan vain niistä luontaiskaupoista..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos! Pistän vihkoon ylös. Näitä saa varmaan vain niistä luontaiskaupoista..
Ap
Kaikkea tarvittavaa saa luontaistuotekaupoista, mutta ainakin meillä on ihan Prismassa ja Citymarketissakin isot hyllyt kaikkia luontaistuotteita ja vitamiineja. Katso ensin niistä, jos luontaistuotekaupat ovat kaukana.
Fitlinea ei myydä kaupoissa, muut kyllä.
Onhan ap sinulla joku henkilö, jonka kanssa voit keskustella elämäsi raskaista asioista, jos ja kun sellaisia tulee. (en lukenut koko ketjua, voi olla että kirjoitit asiasta jossain kohtaa)
No ehkä mun aivot käy niin vajaalla vielä, kun sairaus diagnosoitu viikko sitten. Vissiin selvimmätkin lauseet menee ohi aluksi ja tämän takia tuli mieleen, että ajatteleekohan tuo toinenkin samalla kaavalla. Itsehän en mikään kilpirauhasexpertti ole, joten mitään hajua miten noita nostellaan. Pahoitteluni.