Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos väsyttää aivan saatanasti niin saanko nostaa thyroxin annosta itse!?

Vierailija
17.12.2015 |

Olen syönyt viikon 50 mikrogrammaa joka päivä ja tämä väsymyksen määrä on aivan kamalaa. Tuntuu pahenneen entisestään kun aloitin lääkkeen.
Haluaisin vain nukkua tai levätä sängyssä. Masentaa ja pelottaa..
En tiedä miten tulen pärjäämään töissä jos tämä helvetti jatkuu kun aivot ei toimi, kun välillä puulle puhuisi kun olen jotenkin ihan muussa maailmassa ja jokainen herätys on kauhea tai no välillä en edes herää kelloon.
Voinko nostaa lääkitystä vaikka 75?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23 kirjoitti:

Kyllä tahtoisin nostaa vaikka yhen pillerin verran. Olen niin maassa tästä kaikesta ja kaikki tuntuu niin pakkopullalta. Koko ajan on huono ja väsynyt olo. Kaula ja naama on ällöttävän turvoksissa ja tuntuu, kuin olisin lihonnut 10 kg kuukaudessa. Vaa'alle en uskalla edes astua.

Tää on niin kurjaa!! Melkein voisin mielummin kuolla kun elää ilman mitään energiaa ja iloa. Vajaatoiminta on kyllä kamala sairaus kun se räjähtää käsiin. Niin kun mulle kävi, arvot vaan huononi nopeasti ja oireet paheni paljon.

Ap

Lääkitys pitää nostaa hitaasti. Mulla nostetaan annosta puoli tabua VIIKOSSA. Liian nopea lääkityksen nosto ei auta vajaatoimintaan vaan voi aiheuttaa liikatoiminnan oireita. Haluatko sä tosiaan ne siihen väsymyksen päälle? Tuon lääkityksen kanssa on vaan pakko odottaa vaikka olo on kurja, lääke vaikuttaa viiveellä ja sille ei kukaan voi mitään. Sun olo ei parane vaikka vetäisit kourallisen thyroxinia päivässä. Usko, mä olen sairastanut tätä jo 20v. Siinä on nostettu annosta jo aika monta kertaa ja menty jopa liikatoimintaan.

Vierailija
22/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä23 kirjoitti:

Kyllä tahtoisin nostaa vaikka yhen pillerin verran. Olen niin maassa tästä kaikesta ja kaikki tuntuu niin pakkopullalta. Koko ajan on huono ja väsynyt olo. Kaula ja naama on ällöttävän turvoksissa ja tuntuu, kuin olisin lihonnut 10 kg kuukaudessa. Vaa'alle en uskalla edes astua.

Tää on niin kurjaa!! Melkein voisin mielummin kuolla kun elää ilman mitään energiaa ja iloa. Vajaatoiminta on kyllä kamala sairaus kun se räjähtää käsiin. Niin kun mulle kävi, arvot vaan huononi nopeasti ja oireet paheni paljon.

Ap

Lääkitys pitää nostaa hitaasti. Mulla nostetaan annosta puoli tabua VIIKOSSA. Liian nopea lääkityksen nosto ei auta vajaatoimintaan vaan voi aiheuttaa liikatoiminnan oireita. Haluatko sä tosiaan ne siihen väsymyksen päälle? Tuon lääkityksen kanssa on vaan pakko odottaa vaikka olo on kurja, lääke vaikuttaa viiveellä ja sille ei kukaan voi mitään. Sun olo ei parane vaikka vetäisit kourallisen thyroxinia päivässä. Usko, mä olen sairastanut tätä jo 20v. Siinä on nostettu annosta jo aika monta kertaa ja menty jopa liikatoimintaan.

Tuskin kuitenkaan puoli tabua viikossa. =) Se olisi jo aika hurja tahti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota se 30 min ennenkuin syöt tai juot mitään lääkkeen oton jälkeen. Joo onhan se pitkä aika, mutta näin lääke imeytyy parhaiten ja siitä tulee nopeimmin se apu. Sun arvot on kyllä siinä kunnossa, että itsekkin olisin vain sohvan tai sängyn pohjalla.. Noita huonoja kausia on mullakin ollut välillä, siihen auttaa vaan se että lääkäri säätää sitä lääkitystä. Mutta tähtää siihen että se TSH olisi 1-2 ja t4v yläkolmanneksella. Odota vielä pari viikkoa, pahin pitäisi mennä ohi. Itse ei kannata alkaa häsläämään lääkkeiden kanssa.

Ja jos joku suosittelee sulle nukkumista siihen väsymykseen, sano niille että kilpparin vajaatoiminta (silloin ku arvot on pielessä) on ihan sama kun sä olisit puhelin missä on viallinen akku. Akku ei lataudu yli 30%, ei vaikka se olisi laturin päässä sen pari päivää. Normaalistihan se latautuu sen 100%, mutta sun tapauksessa ei. Että jokainen päivä mennään vaan niillä 30% energiolla.

Kiitos, paljon hyviä neuvoja ja hyvin sanottu tuosta akusta, niin se taitaa todella mennä.

Olen miettinyt, että taidan aloittaa vhh ruokavalion kun kuulemma vaikuttaa positiivisesti kilppariin ja sen lisäksi ehkä turvotuskin vähenisi.

Ap

Vierailija
24/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kuuntelen teitä kokeneita :)

Syön nyt kärsivällisesti pienempää annosta ja kärsin sen kuukauden vaikka ei alkaisi helpottamaan ja sitten varmaan lääkäri nostaa vähän.

Muuten, osaako joku sanoa, että sain lähetteen labraan tosiaan 6 viikon päähän lääkityksen aloittamisesta mutta olen muuttanut toiseen kaupunkiin, niin miten tämä homma toimii? Voinko esim. täällä yksityisellä selittää tilanteen ja pyytää häntä laittamaan minut labraan..

Tai voin varmaan mutta varmistan nyt kuitenkin kun kauheesti uusia asioita toi muutto mukanaan.

Ap

Vierailija
25/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että onnistuu yksityiselläkin.

Moni vajis vannoo ruokavalion suhteen. Itsekin yritän vältellä tiettyjä tuotteita. Facessa on parikin ryhmää, joista saa paljon tietoa. Tietysti monet kertovat asioista oman kokemuksen perustella, joten välillä vaaditaan pientä suodattamista. =)

Vierailija
26/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt viikon 50 mikrogrammaa joka päivä ja tämä väsymyksen määrä on aivan kamalaa. Tuntuu pahenneen entisestään kun aloitin lääkkeen.

Haluaisin vain nukkua tai levätä sängyssä. Masentaa ja pelottaa..

En tiedä miten tulen pärjäämään töissä jos tämä helvetti jatkuu kun aivot ei toimi, kun välillä puulle puhuisi kun olen jotenkin ihan muussa maailmassa ja jokainen herätys on kauhea tai no välillä en edes herää kelloon.

Voinko nostaa lääkitystä vaikka 75?

No ei se vaikutus vielä viikossa näy. Arvojakin kontrolloidaan aikaisintaan 6 viikon kuluttua. Voit pyytää sairaslomaa, jos epäilet, ettet pärjää töissä.

Vierailija
27/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimenomaan näin usein menetellään.

Vierailija
28/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten, osaako joku sanoa, että sain lähetteen labraan tosiaan 6 viikon päähän lääkityksen aloittamisesta mutta olen muuttanut toiseen kaupunkiin, niin miten tämä homma toimii? Voinko esim. täällä yksityisellä selittää tilanteen ja pyytää häntä laittamaan minut labraan..

Tai voin varmaan mutta varmistan nyt kuitenkin kun kauheesti uusia asioita toi muutto mukanaan.

Ap

Pyydät uudelle asuinpaikkakunnalle lähettämään kopiot sairauskertomuksistasi terveyskeskukseen, niin pääset ihan tk:ssa kokeille .

Vierailija
29/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jollain nostetaan 1/2 tabua viikossa? Oikeasti?

Vierailija
30/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla korkeintaan ½-1 tbl / viikko, sellainen lääke se Thyroxin on.

Vierailija
31/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene yksityiselle endokrinologille, terveysaseman yleislääkärit eivät osaa säätää oikeaa tasoa, koettu on. koska sut pannaan lekuriin mennessä ensin verikokeeseen, en nostaisi annosta sitä ennen tai voi harhauttaa annokssen arvioinnissa.

Minullexei kävisi noin matala annos, voin normaalisti vasta kun arvot ovat normaalin ha liiketoiminnan rajalla. Terveyskeskuksen lääkärin kanssa siitä pitää aina taustella, erikoislääkäri on taas sanonut, että potilaan itse kokema vointi on tärkeämpää kuin koearvoihin tuijottaminen.

Vierailija
32/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt ihan heti usko, että useimmilla on tuollainen vauhti annoskoon nostossa. Aika paljon lukenut lääkkeestä ja sen käytöstä ja eka kerta, kun kuulen jonkun nostaneen tuota vauhtia lääkettä. Itse en todellakaan uskaltaisi.

Vierailija
33/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin Thyroxinin, lääkäri käski ekat kaksi viikkoa ottamaan kaksi pilleriä aamuisin, sen jälkeen neljä pilleriä. Se oli kuitenkin liikaa, 3 tuntuu sopivalta annokselta. Pilleri on siis 25 mikrog.

Vierailija
34/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä23 kirjoitti:

Ap

Mulla nostettiin kesäkuussa annosta niin että lisää tuli ½ tablettia viikossa. Eli yhtenä päivänä otin tuon 1½tab. ja kuutena päivänä 1 tabl. Lokakuussa nousi taas annos ton ½ tab. Eli nyt syön 5 päivänä 1 tabl. ja kahtena päivänä 1½tab. Nostoa ei siis tehdä joka viikko, ei tietenkään. Se olis aivan liikaa. Uutta annosta syödään vähintään 6 viikkoa ja sitten labraan. Arvojen ja olon perusteella mietitään nostetaanko vielä vai onko lääkitys kohdillaan. Vuoden alussa on mulla taas kontrolli. Veikkaan että annosta nostetaan taas. Olo ei ole kohentunut normaaliksi.

Mutta pointi on se että thyroxin lääkitystä nostetaan aina hitaasti, se kun hyvin helposti aiheuttaa liian nopeasti nostettuna esim. sydänoireita. Mullakin on tuon (maltillisen) noston jälkeen aina pientä levottomuutta ja sydänkin saattaa muljahdella tavallista enemmän. Ap:lla on vasta aloitettu lääkitys ja vaikka aloitusannos on pieni niin se on silti melkoinen paukku elimistölle. Nyt pitää olla malttia, liian nopea annoksen nosto voi aiheuttaa vielä pahemmat oireet jos mennään liikatoiminnan puolelle. Sitten ap vasta kusessa on. Lääkitys ei ole pika-apu kilpirauhasvaivoihin. Valitettavasti.

Vierailija
35/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mene yksityiselle endokrinologille, terveysaseman yleislääkärit eivät osaa säätää oikeaa tasoa, koettu on. koska sut pannaan lekuriin mennessä ensin verikokeeseen, en nostaisi annosta sitä ennen tai voi harhauttaa annokssen arvioinnissa.

Minullexei kävisi noin matala annos, voin normaalisti vasta kun arvot ovat normaalin ha liiketoiminnan rajalla. Terveyskeskuksen lääkärin kanssa siitä pitää aina taustella, erikoislääkäri on taas sanonut, että potilaan itse kokema vointi on tärkeämpää kuin koearvoihin tuijottaminen.

Ei ne kaikki endokrinologitkaan osaa, valitettavasti. Lopulta aika vähissä on lääkärit jotka olis perehtyneet kilpirauhaseen. Kyllä se suurimmalla osalla menee ihan viitearvoja tuijottamalla, jos arvot on viitteessä niin silloin kaikki on ok. Viis potilaasta joka yrittää sanoa, että olo on huono. Ei voi olla kun kerran arvot on viitteen sisällä. Koettu on. Toisaalta myös terveysasemalta voi löytää lääkärin joka kuuntelee potilasta. Vaan harvassa ne on sekä siellä ta:lla että yksityisellä.

Vierailija
36/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt ihan heti usko, että useimmilla on tuollainen vauhti annoskoon nostossa. Aika paljon lukenut lääkkeestä ja sen käytöstä ja eka kerta, kun kuulen jonkun nostaneen tuota vauhtia lääkettä. Itse en todellakaan uskaltaisi.

Mulla on aina nostettu tuota vauhtia :) Tuntuu olevan aika tavanomainen annoksen nosto.

Vierailija
37/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä soittoaika lääkärille. Voi olla että annosta voisi jo nostaa, tai sitten ei. Kokeilut on kuitenkin parempi tehdä yhteistyössä lääkärin kanssa. Olen sairastanut vajaatoimintaa 15 vuotta ja tällä hetkellä minulla on lääkärin lupa säätää annosta itse. Käytännössä syön kesäisin hieman pienempää ja talvisin suurempaa annosta.

Jos et malta odottaa puolta tuntia ennen aamukahvia, tee niin että pidät lääkepurkkia ja vesilasia yöpöydällä ja laitat kellon soimaan ensimmäisen kerran puoli tuntia ennen herätystä. Kun kello soi, ota lääke ja nuku sitten vielä puoli tuntia.

Kannattaa myös ottaa selvää, mitkä vitamiinit tukevat kilpirauhasen jäljellä olevaa toimintaa ja synteettisen hormonin muuttumista elimistön tarvitsemaksi T3-hormoniksi. Jodi ja seleeni ovat näistä tärkeimmät, mutta myös kupari- ja sinkkilisästä voi olla apua.

Iherbillä on kilpirauhaselle tarkoitettu vitamiinivalmiste http://www.iherb.com/Now-Foods-Thyroid-Energy-Thyroid-Support-90-Veggie… Jos et halua käyttää juuri tätä valmistetta, voit ainakin katsoa mitä vitamiineja ja hivenaineita se sisältää ja lisätä joitain näistä käyttämiisi vitamiineihin. Vähähiilihydraattinen ruokavalio voi myös olla avuksi.

Vierailija
38/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odota se 30 min ennenkuin syöt tai juot mitään lääkkeen oton jälkeen. Joo onhan se pitkä aika, mutta näin lääke imeytyy parhaiten ja siitä tulee nopeimmin se apu. Sun arvot on kyllä siinä kunnossa, että itsekkin olisin vain sohvan tai sängyn pohjalla.. Noita huonoja kausia on mullakin ollut välillä, siihen auttaa vaan se että lääkäri säätää sitä lääkitystä. Mutta tähtää siihen että se TSH olisi 1-2 ja t4v yläkolmanneksella. Odota vielä pari viikkoa, pahin pitäisi mennä ohi. Itse ei kannata alkaa häsläämään lääkkeiden kanssa.

Ja jos joku suosittelee sulle nukkumista siihen väsymykseen, sano niille että kilpparin vajaatoiminta (silloin ku arvot on pielessä) on ihan sama kun sä olisit puhelin missä on viallinen akku. Akku ei lataudu yli 30%, ei vaikka se olisi laturin päässä sen pari päivää. Normaalistihan se latautuu sen 100%, mutta sun tapauksessa ei. Että jokainen päivä mennään vaan niillä 30% energiolla.

Kiitos, paljon hyviä neuvoja ja hyvin sanottu tuosta akusta, niin se taitaa todella mennä.

Olen miettinyt, että taidan aloittaa vhh ruokavalion kun kuulemma vaikuttaa positiivisesti kilppariin ja sen lisäksi ehkä turvotuskin vähenisi.

Ap

Älä! Vhh voi pysäyttää aineenvauhdunnan kokonaan. Siis nimenomaan kilpirauhassairaalla. Ei saa alkaa vhh dieettiä, mutta toki voi katsoa, että hiilarit fiksuista lähteistä eikä liikaa. Googlaa aiheesta, jos et usko.

Vierailija
39/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina nostettu tuota vauhtia :) Tuntuu olevan aika tavanomainen annoksen nosto.

En ole tuo alkuperäinen, mutta tuo lause kieltämättä kuulosti vähän siltä, että viikon välein nostetaan annosta puolella tabletilla. Eli esimerkiksi viikolla yksi otetaan joka päivä 1/2 tablettia, viikolla kaksi otetaan joka päivä yksi tabletti, viikolla kolme 1 1/2 tablettia jne. Ja tuollainen vauhtihan olisi aivan hurja. Eli sitä hän varmaan ihmettelee.

Vierailija
40/59 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo alkuperäinen, mutta tuo lause kieltämättä kuulosti vähän siltä, että viikon välein nostetaan annosta puolella tabletilla. Eli esimerkiksi viikolla yksi otetaan joka päivä 1/2 tablettia, viikolla kaksi otetaan joka päivä yksi tabletti, viikolla kolme 1 1/2 tablettia jne. Ja tuollainen vauhtihan olisi aivan hurja. Eli sitä hän varmaan ihmettelee.

Siinä kyllä sanottiin ihan selvästi, että nosto oli tabletti viikossa eikä päivässä. 

Sitten vielä kun puhutaan tablettitasolla niin isoa tablettia vastaa neljä pikkutablettia. Mutta tuo ap:n kaavailema pikkutabletti päivässä on liian iso nosto kerralla, vaikka se olisikin taso, jolle pyritään tai vaikka isommallekin annokselle.