****SUURPERHEkuumeilijat; viikko 7****
Ja niin alkoi taas uusi viikko. Monta unetonta yötä takana (parempi kun ei enää edes laske miten monta), johtuen nuorimmaisen 11kk sairastelusta. Kova on nuha, mutta nyt näyttää vihdoin siltä että kuume rupeais laskemaan. Pikkuinen jopa leikkii parhaillaan! Kyllä sitä jo kestikin, että hyvä on jo hellittää taudin.
No nyt neiti haisee, joten jatkan myöhemmin
Medison
Kommentit (57)
Niin, meillä on kahdeksan lasta. 18, 12 ja 4 vuotiaat pojat sekä 16, 14, 10, 7v ja 10 kk:n ikäiset tyttölapset.
Olen kertonut asiasta vasta vanhimmalle tytölle, mutta kyllä muutkin ovat varmaan kuulleet kun olemme asiasta puhuneet.
Reaktio oli yllättävän positiivinen. Hän sanoi, että arvasi meidän (siis minun) vielä haikailevan yhtä lasta. Meillä ovat nuo isommat aina suhtautuneet ihan hyvin pienokaisiin. Tämän nelivuotiaan kanssa on joskus vaikeaa, hän kun ei ymmärrä, että pikkuneidistä ei ole vielä oikein leikkikaveriksi. Mulla oli ennen tätä nuorimmaista useita alkuvaiheen keskenmenoja, siksi en halua hirveästi mainostaa noille muille tätä projektia. Yksi tyttäristä suri niitä ihan hirveästi, eikä oikein uskaltanut innostua koko raskaudesta. Sitä suurempi oli riemu, kun toimme isännän kanssa pikkuneidin kotiin.
Meidän pojista vanhin ei taatusti innostuisi asiasta, mutta toisaalta hänhän on jo muuttamassa pois kotoa, joten hänen mielipidettään ei oteta huomioon, heh.
Kylla sulle kuramyyra sitten nostan hattua, etta jaksat kaikkia. Kayko sulla jotain kotiapua vai miten toimit koko katraan kanssa? Enta kaytteko lomilla missaan, ei valttamatta koko porukalla ja miten eri paikkoihin mennessa rahat riittaa? Sori mutta kavin pari kesaa sitten Suomessa ja kauhistuin eri huvipaikkojen hintoja! Lupailin niin tytoille menoa sinne sun tanne, mutta loppujen lopuks' kierreltiin sitten vaan katselemassa halvimpia huvituksia, nuorin oli viela alta 2 joten ilmatteeks' sisalle, mutta nuo 3 muuta...
Sina kans varmaan kierratat vaatteita lapsillesi; mutta kun mun kakkonen on sellanen ' vaatteiden kuluttaja' ettei oikein jaa mitaan kaunista kolmoselle, puhumattakaan nelosesta. Ja kolmonen on linjalla ettei ison siskon vaatteet kelpaa(ne on ne eniten tappelevat)
Mina aikanani muistan etta aitini tuli raskaaksi mun olessa n. 18-vuotias ja olisin todella halunnu pikkusisaren -tai veljen; jonka kavi kuitenkin poistamassa, mulla kun on vaan yks' veli. Aiti-raukka silloin luuli sairastavansa jotain ' jarkkya' kun ei tullu raskaaksi tulemisen mahdollisuutta mieleenkaan.Mutta se oli silloin.
Mutta kylla iso perhe on hieno homma kaikista riidoista ja melusta huolimatta, en vaihtais pois milloinkaan! Mulla viela on loma-aikoina nuo lapsien serkkulapsetkin(4lisaa) - niin hulinaa riittaa...
Kotiapua olen pyytänyt silloin kun en ole saanut esim. lääkärireissujen takia muuten järjestettyä lapsille hoitajaa. Kotihommia en osaa vieraalla teetättää.
En ole mitenkään pedantti ihminen. Ja meillä jokaisen on tehtävä oma osansa näistä töistä.
Me kävimme huvipuistoissa ym. kun lapsia oli vähemmän. Se rahamäärä joka siihen uppoisi on niin suuri, että sillä tekee kesälomalla monta pienempää reissua. Ja isommat likat esimerkiksi menivät mieluummin alennusmyyntiostoksille kuin päiväksi huvipuistoon.
Vaatetta me saamme ihan hirveästi lahjoituksena tuttavilta. Niin, kyllähän tämä on oikeastaan elämäntapa. En mä koe menettäneeni mitään, vaikkei me ulkomailla reissatakaan tai ravintoloissa syödäkään. Onni löytyy ihan täältä kotosalta.
Niin Sarppu, mä olen niin monesti toivonut että vauvakuume jättäisi rauhaan; tuntuu hetkittäin nololta notkua tämän ikäisenä tällä palstalla. Mutta ei sille voi mitään. Toisaalta tuo pikkuneiti on elävä esimerkki siitä, että vauvaprojekti voi onnistua vähän vanhempanankin.
Täällä sama tilanne kuin monella muulla. Lapsia kolme, syntyneet 11/01,06/03 ja 1/05 Ja neljännestä kovasti haaveilen. Mies ei niin kovasti. Tosin ei ole jyrkästi eitäkään sanonut.
Molemmat olemme samaa mieltä ettei heti ainakaan kun raskauteni ovat aina ollet vaikeita. Täytynee varmaan koittaa odottaa siihen asti ku nuorinta ei tartte enää kovain kannella. Jotta pärjäisin myös raskauden loppuvaiheessa katraani kanssa.
Olen aina ihmetellyt miten " oikeat" suurperheen äidit ,eli ne joilla on lapsia vaikka 5 pienellä ikäerolla,ovat selvinneet raskauksista? Kertokaa!
Onkos kellään kokemusta siitä, että jos itse ei selviäkään niin mistä olette saaneet apua? Varsinkin jos sukulaisia jotka auttaisivat ei ole?
Ja sit vielä tuo auto asia. Millaisia autoja yli kolmelapsisilla perheillä on ja miten te liikutte?
Vastaamalla auttaisitte pohdiskelujani!
Miten ihmeessä aika menee niin nopeasti?! Pitäis joka päivä kirjoittaa ainakin vähän mutta kun ei ehdi niin ei...
Meillä on autona Renaultin Grand Scenic, sellainen 7-paikkainen. Kaksi taaimmaista penkkiä saa halutessaan nurin. Ja meillä on siis neljä lasta joten toinen penkki on käytössä ja toinen nurin. Mulla ei ole edes ajokorttia joten miehen armoilla olen siinä suhteessa ;) Asumme Helsingissä joten en ole oikeastaan edes kaivannut ajokorttia kun on niin hyvät kulkuyhteydet muuten. Viime päivinä ollaan pohdittu että miten ihmeessä me selvitään kesän mökkireissuista neljän lapsen ja kaiken tavaramäärän kanssa. Jo viime kesänä oli ongelmana saada kaikki mahtumaan autoon ja nyt on vielä yksi matkustaja enemmän... Taidetaan hankkia suksiboksi katolle, jos sinne sais edes muutaman laukun ahdettua.
Ihanan hiljaista, pojat ovat mun äidin kanssa mökillä. Lähtivät eilen ja tulevat huomenna. Ollaan siis miehen ja tyttöjen kanssa " vain" nelistään. Ensi viikolla pojat menevät myös mun isän luokse yhdeksi yöksi, on heilläkin vähän erilaista tekemistä kun on talviloma.
Jaahas, hajupilvi kohoaa sitteristä... Mukavaa viikonloppua kaikille! Yritän olla ahkerampi kirjoittaja..
Tansku & pesue
Tänään olen leikkinyt yksinhuoltajaa.Mies on saaristossa ja tulee vasta illalla myöhään.Aika rankka päivä.No aamupäivällä oli ystävä tyttären kanssa kylässä ja ulkoilimme ja leikimme sisällä.Mutta nyt alkaa minuutit tuntua tunneilta.Ajattelin lämmittää saunan ja tehdä maistuvan ruoan valmiiksi kun kulta saapuu=)
tervetuloa kaikille uusille vauvakuumeilijoille joilla tavoitteena tai jo pohjalla suurperhe.On niin kivaa kun meitä löytyy paljon,kokemuksia jaattavaksi ja tuntoja purettavaksi!!!
Joku(anteeksi huono muistini) kyseli mistä saanut avun kun raskaus aikana ongelmia ja miten yleensä seuraavat raskaudet menneet jos pieniä ikäeroja.
Meillä luulakseni ainakin on aika pienet ikäerot ekan neljän kanssa.esikko oli nelkun syntyessä 4v10kk,kakkonen 3v8kk ja kolmonen tasan 2v.Nelosen ja vitosen välissä onkin sitten jopa 3v=)
Mutta kun siis odotin nelkkua meinasi synnytys käynnistyä rv 31.Minut makuutettiin sairaalaan ja sain supistuksia ehkäisevän lääkityksen ja kortisonit vahvistamaan vauvan keuhkoja.4päivää makoilin osastolla ja sitten harkitsivat kotiin pääsyä.Velvoittivat että täytyy olla seuraavat 4-5 viikoa joku joka hoitaa lapset.Sosiaalivirastosta tarjoivat apua.Mutta onneksi anoppini lupasi auttaa ja näin minun ei tarvinnut ottaaketään vierasta nurkkiini=)Joutui oikein kirjallisen paperin allekirjoittamaan että luvannut olla avuksi,muuten en olisi kotiin päässyt!!!!!se oli raskasta aikaa mutta siitä selvittiin.Miehen rakkauden ja anopin auliin avun avulla.
Jokainen raskaus on ollut toinen tositaan raskaampi,valitettavasti.Mutta aina niistä on selvitty.
Yleensä tälläinen perhe saa kunnalta tukea ja varsinkin jos äiti joutuu sairaalaan,minä vaan en sitä ottanut vastaan.Olen niin pikkutarkka tyyppi etten halua vieraiden tonkivan huushollissani ja sekoittavan tavaroitteni paikkoja=)=)=)=)=)
Mulla pitäisi menkkojenkin taas pian alkaa.Ja sitten niiden jälkeen vielä yhdet tahalliset pitäisi kärsiä,seuraavat sitten tulevat (jos tulevat,toivoakseni eivät)tahattomasti ja pettymykseksi.Mutta ei enää kauan yrityksen alkuun.Joskus ollut puhe miten pian on raskaus alkanut ja aloin yhtenä iltana miettimään että tosiaan,esikko ekasta kierrosta(heti hääiltana jätettiin ehkäisy ja seuraavia menkkoja ei kuulunut),toinen YHDESTÄ kerrasta(oli miehen pelikauden päättäjäiset,kakkonen 6kk,imetin,ei menkkojakaan ja me ekaa kertaa vapaalla=)),kolmas kuudennensta kierrosta(ja meinasin jo hakeutua tutkimuksiin=)),neljäs YHDESTÄ kerrasta ja viides YHdestä kerrasta,loppuyhteen vetona:hyvin nopeasti ja onnekkasti olen raskautunut.En jaksa uskoa että niin helposti enää käy mutta mies on varma ettei siihen tarvita kuin yksi kerta.Että olen allerginen hänelle,yksi kerta ilman kumia ja vatsani turpoaa=)
Nyt tuli romaani...
Kaikille mukavaa lauantai iltaa!!!!!!!!!!!!!
L+5 ja HAAVE
En ole pitkään aikaan käynyt kirjoittelemassa mitään, mutta pinot olen lukenut koko ajan läpi. Tuon tuolta odotuspuolelta terveisiä. Kaikki on nyt toistaiseksi mennyt hyvin, vaikka syyskuinen km onkin kummitellut koko ajan mielssä ja aiheuttanut hieman stressiä. Minulla oli viime viikolla np-ultra ja kaikki oli siinä ok. Suurimmalle osalle suvusta ollan nyt kerrottu raskaudesta, mutta pahin " luu" on vielä jäljellä:appivanhemmat. En ole saanut kakistettua ulos niitä kahta sanaa:olen raskaana. Anoppi saa kamalan sätkyn. Viime kerralla kun kerrottin nelosesta, se oli kaksi viikoa puhumatta, saa nähdä on se nyt kuukauden. Mies lähtee huomenna kolmen vanhimman lapsen kanssa pohjoiseen mökille ja appiukkoni lähtee mukaan. Esikoinen lupasi paljastaa asian vaarille reissulle. Minulle jää siis anoppi...Jippii" ! Mies totesi, että voi olla, että saan olla koko hiihtoloman aika rauhassa pienimmän kanssa, kun uutinen on kerrottu, ei käy anoppi " häiritsemässä" .
Toivotan teille kaikille plussaonnea ja Kuramyyrälle paljon plussasäteitä tähän piinailuviikkoon!
Ihanaa muuten lukea teidän kuulumisia Leanna!
Opemamma, nelikko ja viides villahousu rv 12+4
Kuramyyrälle kysymys,oletko kotiäitinä vai töissä kodin ulkopuolella?
Itse pähkäilen mitä tekisin.Minulla ei ole työpaikkaa missään odottamassa joten sen puoleen ei mitään kiirettä.Nuorin lapsi täyttää 3v 2007.Rahaa tietenkin ois kiva tienata enempi mitä nyt saa.
Mieskin tienaa keskivertopalkkaa mikä ei nyt niin kauheasti ole.Jotenkin sitä vaan on pärjätty.Ei mekään tehdä ulkomaanmatkoja jne.Reissataan porukan kanssa lapissa,kun mies sieltä päin kotoisin.
Lottovoitto ois ihan kiva juttu;)Auttaisi moneen asiaan.
Oli kiva kuulla mitä opemammalle kuuluu!
Hyviä vointeja sinulle.
Sain pienimmän untenmaille.Kyllä meinasi ottaa koville:(
Nukkuuko teidän pienimmät päikkäreitä?
Tämä 2v9kk ei haluaisi nukkua,mutta ihmeesti iltäpäivällä kuitenkin uni tulee.Ja tämä pienin joka nyt nukkuu on siis 1v5kk.
No,eipä tässä tämän kummempia.
Kotiäitihän minä olen. Valmistuin keväällä 86 ja aloin odottamaan ensimmäistä lastamme saman vuoden syksyllä. Olen tsuumaillut kotihoidontuelta äityislomalle ja päinvastoin. Nuorimmaisten ikäero venyi keskenmenojen takia neljäksi vuodeksi, joten vuoden verran ehdin olemaan työttömänä ennen äityisloman alkua.
Esikoinen tuli ihan reippaanoloisena penkkariristeilyltään mukaanaan iso lasti tuliais limskoja ja karkkeja. No, oli siellä tuliaispullot myös meille vanhuksille. Voi sitä riemua kun veli avasi matkakassinsa...
Olen kärsinyt perjantaista asti tosi inhoista vatsakrampeista. Ensin ajattelin niiden johtuvan ruoka-aineallergiasta, sitten epäilin jotain pöpöä. No, kukaan muu ei ole sairastunut joten en tiedä onko se sitäkään. Ja menkkojenkin pitäisi alkaa vasta loppuviikosta. Inhottavaa kun ei oikein pysty täysillä tekemään hommia, joita tuntuu taas kertyvän koko ajan lisää. Enkä pääse lenkille, tänne sisälle tukehtuu!
No, se oli päivän valitusvirsi. Menen juomaan kupillisen teetä, jospä tämä olo siitä vähän petrautuisi.
talla viikolla.
Minakin hoidan lapsiani yksin, vaikka asutaan anopin kanssa samassa pihapiirissa! Onneks' vanhin on jo sen ikainen etta siihen voi luottaa tuon 2v8kk hoidon silloin talloin etta paasisin jonnekin yksinkin! Myos isukki hoitaa lapsia kun oikein seinat kaatuu paalle...
Omat vanhempani kun ovat Suomen puolella ja naen heita n. kerran kaks' vuodessa - ja ongelmana on kielitaito; lapsoset eivat oo mitaan suomenkielen neroja enaa niin monen vuoden ulkomailla asumisen jalkeen. Ja Suomen matkat ne vasta kalliita ovat(mutta kuitenkin pakollisia; niin on sita omaa maata ikavakin) meidan 6 henkinen perhe (3 aik. ja 3 lastenlippua) maksaa pelkat lennot yli 10 000 mummon markkaa!!!!
Meilla on sellanen tilanne autoilussa, etta kuljetaan pahimman matkan kahdella autolla! Ma haaveilen tila-autosta, mutta toistaiseksi ei olla loydetty sopivan hintaista. Mutta jos tuo viides ottaisi tullakseen piankin, niin sitten on edessa autonosto varmasti.
Toivotan kuitenkin kaikille mukavaa uuden viikon alkua ja jatkakaa ihanaa kirjoitteluanne; yksinaisyys on kuin pois pyyhkaisty kun loysin sivunne ja aloin seurata naita kuumeilijoiden juttuja. Kiitoksia kaikille
Nyt on sitten toiset normaalit menkat koettu keskenmenon jälkeen ja nämä toiset olivat tosiaan " ihan omat" ja normaalit eli nyt sitten taidetaan jättää ehkäisy pois ja ryhtyä toivomaan uutta raskautta, eli viidettä raskautta, neljättä lasta... Jännittää, pelottaa, huolettaa ja silti halutaan yrittää..
Talviurheilulajeja on harrastettu tänä viikonloppuna ja vielä olisi viikko töitä ja sitten hiihtoloma meilläpäin! Ollaan lähdössä alkulomasta miehen kanssa kaksin reissuun ja loppulomasta koko perheen voimin kuopuksen kummeille 400km:n päähän. Molempia matkoja odotetaan ja kovasti!
Heh, luin miten raskautesi ovat alkaneet ja lista oli ihan kuin meillä tähän asti (ja toivottavasti jatko eli viides on samanmoinen eli yhtä nopea!). Siis eka ekasta kierrosta, samoin toka, kolmatta yritettiin 6 kiertoa ja olin varma, etten enää koskaan tuu raskaaksi (!!) ja sitten tämä neljäs (keskenemennyt..) lähti ekasta ja ainoasta yrityskerrasta. Toivotaan, että viides raskaus saa alkunsa yhtä pikaiseen (ja tällä kertaa kaikki menisi hyvin..)
Me ollaan näköjään kumpainenkin päästy helpolla.Mutta sitä juuri pelkään että kun annamme vauvalle luvan tulla ei homma hoidukkaan niin mallikelpoisesti kuin ennen ja sitten alan keräilemään paniikkia.Ja kun kaikkien näiden nopeiden raskauksien lisäksi mullahan myös oli km,kaksi perättäistä syksyllä.Ja raskaus ekan kerran sillon alkoi pillereistä huolimatta ja toinen km:n perään heti-ilman kk odottelua ja taas varhainen km=(
Pelkään meneekö kaikki sittenkään tälläkertaa hyvin.Siinä vielä yksi aloituksen panttaamisen syy:PELKO!
Mutta toivotaan että meillä kummallakin ja kaikilla olisi hyvä onni matkassa!!!!
Kuramyyrälle tsemppiä piinailuun!!!!!!!!++++++lähettelen!!!!!!=)
Ja eikös Medisonkin jo pian piinaile ja testaile,ellei peräti jo?????+++++sinnekkin!!!!!=)
L+5
Taas täällä kirjoittelemassa..koko pesue nukkumassa, isot saatiin juuri patistettua yöpuulle ja rauha talossa. Varmaan tämä kuumeilusivulla käyminen vaan lisää vettä myllyyn mutta toisaalta luettuani teidän toisten kirjoituksia, huomasin ettei täältä poissa pysyttelykään kuumetta helpota.Joten antaa palaa vaan.
Meillä ei olisi mitään erityistä käytännön syytä olla yrittämättä vauvaa; tilaa olisi talossa ja autossa myös. Autosta kyselleelle voisin kertoa että meillä myös on Renaultin tila-auto; uutta ei olisi edes voitu ostaa mutta hyvin on tämäkin toiminut ja tilaa on riitänyt niin lapsille kuin vaunuille+tavaroille.Vaikka harvoin me missään reissussa käydään, ei jaksa reissata näiden kanssa sukulaisissakaan ja ei meitä kovin moni edes pyydä.
Joskus mies piloillaan sanoo että autossahan olisi yksi paikka tyhjänä joka saa minun silmäni loistamaan.. mutta ei hän tosissaan ole-on sanonut olevansa jo niin " vanha" ja väsynyt ettei jaksa enää kaikkea alusta ja että alkaa olla jo aika voida satsata myös parisuhteeseen.
Hyvin ymmärrän nuo hänen perustelunsa mutta siitä huolimatta olisin valmis vielä kerran kaiken ihanuuden ja kamaluuden kokemaan.
Olen tullut kolmella kertaa heti ekasta kierrosta raskaaksi ja yhden raskauden alkaminen vei 3 kk, mutta ollaan aloitettu nykymittapuun mukaan varsin nuorina jolloin kaikki yleensä toimiikin hyvin. Jos sen viidennen vielä kuitennii joskus saisi niin lähivuosina ennen kuin biologinen kello on ihan seisahtunut..
Kaikille teille iloa ja myöntyväisiä-suorastaan innokkaita miehiä ja plussa-onnea sinne pisteeseen päässeille!!
Minäpä uskon, että seuraava raskaus menee Sinulla hyvin. Veikkaanpa nimittäin, että ekaan keskenmenoosi on voinut vaikuttaa pillereiden syönti (tai sitten se oli " tilastollinen todennäköisyys" , kuten eräs kätilö sanoi minulle sairaalassa; kuulosti kylmältä ja kliiniseltä, mutta silti lohdulliselta, jos ymmärrät, mitä tarkoitan..) ja tähän toiseen vaikutti ihan varmasti se, että tulit niin pikaiseen raskaaksi uudelleen, kohdun limakalvo ei ollut ehtinyt toipua. Siksi mekin odotimme nyt kaksi kiertoa, kun gyne vihjasi sen suuntaisesti, että kannattaa. Sekä pään, että kropan takia ja totta kyllä, ainakin/etenkin päälle odottelu teki tosi hyvää. Ja toivon mukaan siis kropalle myös. Peukkuja meille molemmille! :0) (Ja kaikille muillekin tietty tasapuolisesti!)
onks sulla nyt sitten 5 muksua? vai pysyinko laskuissa... Miten sun vanhimmainen on mielta perheenlisayksesta? Kun mulla ed.mainittu on ainoa VASTAAN viidetta, tosin on paivia kun on niin ja nain- mutta se on tuo murkkuika! Valilla naureskelin kun on vanhin ja nuorin ' vaipoissa' tosin molemmat vaan sillointalloin! Oisko sitten etta tytolla on kuitenkin enemman hommia uusis vauvoissa; mulla ainakin kaikki auttavat kovasti kotijutuissa ja -hoidoissa.