Tekikö pomo oikein?
Opiskelen ja olen samalla osa-aikaisesti (2-3 pvä/vko) toimistotöissä. Viime viikolla pomo (tai oikeastaan projektipäällikkö) suuttui minulle aika lailla, minun mielestäni epäreilusti. Hän oli soittanut minulle illalla kasin aikaan pyytääkseen minua mukaan seuraavana aamuna eri paikassa järjestettyyn aloituskokoukseen. Olin ulkona enkä huomannut puhelua. Myöhemmin kun tulin kotiin, kello oli jo 23 joten en viitsinyt soittaa numeron takaisin (minulla ei vielä ollut tämän henkilön puhelinnumeroa tallennetuna), muutenkin epäilin että oli vaan joku puhelinmyyjä tms. Seuraavana aamuna kun tulin töihin minua katsottiin vähän vinoon, sanottiin että tällä henkilöllö X olisi sulle vähän asiaa. Sitten tämä kyseinen projektipäällikkö soittikin minulle haukkuen minua siitä, etten ole tosissani tämän työn suhteen jne.
En kehdannut siinä sitten väittää mitään vastaan, mutta näin jälkikäteen ihmettelen, onko tosiaan ok tehdä näin? Eikö ole myös pomon asia hoitaa tällaiset jutut ajoissa työaikana? Olin myös kasvotusten sanonut että jos haluaa saada minuun yhteyttä silloin kun minulla on "opiskelupäivä", on varminta laittaa sähköpostia, puhelimeen kun ei voi aina vastata jos on luennolla tms.
Onko samanlaisia kokemuksia? Miten olete hoitaneet tilanteen? Kannattaisiko minun vielä ilmaista tälle henkilölle että mielestäni suuttui aihetta?
Kommentit (13)
Anna olla ilmaisemiset, etenkin jos et suunnittele uraa tuolla. Opettelemaan pitämään työpuhelimesi kiinni iltaisin. Hommaa yksityisille puheluillesi toinen puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo projektipäällikkö olisi hanskannut 70-luvun? Silloin soitettiin ja jos ei oltu kotona, se jäi siihen. Ei mitään itkupotkuraivareita vastaamattomista puheluista.
Täsmälleen! Olisi edes soittanut pari kertaa ja laittanut sen sähköpostin tai vaikka tekstarin että mistä oli kyse. Muutenkin aika raju reaktio haukkua minua kun tähän asti olen kaikki hommat hoitanut ajoissa ja hyvin.. Ja en viitsi nyt tarkemmin avata tota haukkumista mutta tuli kyllä sellainen olo et kohta tulee potkut.
ap
Onko joku pikkufirma? Siellähän odotetaan, että pitää vaikka keskellä yötä vastata puhelimeen tai lähteä viikonloppuna mökiltä kotiin ja töihin jos pomo sattuu soittamaan. Mitään ennakointia näissä ei harrasteta vaan soitto voi tulla vaikka 21 aikaan illalla ja pitäisi aamulla olla toisella paikkakunnalla töissä.
Projektipäällikön pitäisi hoitaa tehtävänannot työajalla. Jos ei sitä tee, eikä oman lapsuksensa takia saa sinua kiinni, niin hänen piikkiinsä menee. Tuota ei välttämättä tarvitse mennä sanomaan, mutta tiedät itse ettei kannata turhaan ottaa tuota itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Anna olla ilmaisemiset, etenkin jos et suunnittele uraa tuolla. Opettelemaan pitämään työpuhelimesi kiinni iltaisin. Hommaa yksityisille puheluillesi toinen puhelin.
Olet varmaan oikeassa että ei kannata sen enempää avautua tälle tyypille, mutta ärsyttää kun se itse luulee olleensa täysin oikeassa. Nyt olen myös huomannut että puhu minulle alentavaan sävyyn, tyyliin "Oletko varma että sulla on aikaa tämän jutun hoitamiseen", "Ai oletkin tulossa huomennakin? Eikös sulla ole noita opiskeluja yhtään?" Ei nyt mitään pahempia mutta just tollaiseen ärsyttävään sävyyn sanottuna ja muiden edessä..
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo projektipäällikkö olisi hanskannut 70-luvun? Silloin soitettiin ja jos ei oltu kotona, se jäi siihen. Ei mitään itkupotkuraivareita vastaamattomista puheluista.
Täsmälleen! Olisi edes soittanut pari kertaa ja laittanut sen sähköpostin tai vaikka tekstarin että mistä oli kyse. Muutenkin aika raju reaktio haukkua minua kun tähän asti olen kaikki hommat hoitanut ajoissa ja hyvin.. Ja en viitsi nyt tarkemmin avata tota haukkumista mutta tuli kyllä sellainen olo et kohta tulee potkut.
ap
On kulttuurihistoriallisesti yllättävän nopea muutos, että työnantaja ihan tosissaan uskoo että työntekijä on tavoitettavissa illallakin. Tuo oikeastaan tulo vasta numeronäyttöjen myötä, sitä ennen kukaan ei tiennyt että joku oli soittanut. Aiemman ajan vielä muistavana, minusta siitä ei kannata ihan kevyesti olla luopumassa. Jos luopuu, on joku aina valmis käyttämään valtaansa väärin.
Suomalaista johtajuutta ja esimiestyötä parhaimmillaan. Joku entinen rivityöntekijä joka nyt "pomona"? Nää on kaikista pahimpia kun vuosien vitutus palkitaan viralla ja kusi lirahtaa samantien hattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan oikeassa että ei kannata sen enempää avautua tälle tyypille, mutta ärsyttää kun se itse luulee olleensa täysin oikeassa. Nyt olen myös huomannut että puhu minulle alentavaan sävyyn, tyyliin "Oletko varma että sulla on aikaa tämän jutun hoitamiseen", "Ai oletkin tulossa huomennakin? Eikös sulla ole noita opiskeluja yhtään?" Ei nyt mitään pahempia mutta just tollaiseen ärsyttävään sävyyn sanottuna ja muiden edessä..
ap
Noh, voithan sinäkin kevyesti kenttävittuilla, että onko tehtävänannot tältä päivältä tässä vai buukkatko illalle vielä soittoajan?
Jos se on sinun oma puhelimesi eikä työpuhelin, niin siihen tulevia puheluita tarvitse noteerata. Pyydä työnantajalta työpuhelin ja kysy, koska sinulla on päivystysaika ja paljonko päivystyksestä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sinun oma puhelimesi eikä työpuhelin, niin siihen tulevia puheluita tarvitse noteerata. Pyydä työnantajalta työpuhelin ja kysy, koska sinulla on päivystysaika ja paljonko päivystyksestä maksetaan.
Näin varmaan tekisinkin jos olisin vakiotöissä tuolla, mutta tuntuu että opiskelijana ei kehtaa pyytää mitään ekstraa kun pitäisi vaan olla kiitollinen että on työpaikka joka suostuu jonkin verran joustamaan työajoissa..
Jossa vaiheessa pomo voi pelata sen "noh joku muu kyllä löytyy jonka kanssa nämä hommat on helpompi hoitaa"- kortin. Tämmöinen supertyöttömyys antaa aika paljon liekaa työnantajalle käyttäytyä miten haluaa.
Entä jos lähestyisit tätä tyyppiä jotenkin seuraavalla ajatuksella "Kuulin, että minun odotettiin olevan paikassa x päivänä y. Ilmeisesti tiedonkulussa on ollut katkoksia, sillä en ole saanut kalenterikutsua/ tietoa/ viestiä ajoissa. Voitaisiinko sopis jotain tapaa, jolla voitaisiin välttää ettei näin käy uudestaan? Oma ehdotukseni on että kalenterikutsu tai tekstiviesti-ilmoitus lähetetään viimeistääb 3pv ennen palaveria"
Tällä tavalla otat asian rakentavasti ja sovitellen puheeksi muttet myöskään pyydä anteeksi jotain missä joku muu mokasi