Haittaisiko teitä jos opettaja on ikivanha?
harmittaisiko jos lapsenne opettaja alakoulussa olisi hyvin iäkäs?
Vaikeaahan kenenkään tarkkaa ikää on tietää, mutta ulkonäön ja käytöksen perusteella vaikuttaisi olevan eläkeikäinen.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin vanha opettaja, joka pitää kurin kuin nuori, joka ei ymmärrä mitään siitä elämästä, johon on lapsia kasvattamassa.
Minusta vaikuttaa siltä, että vanhat opettajat eivät nimenomaan ymmärrä mitään siitä maailmasta, johon lapsia kasvattavat. Esimerkiksi kansainvälisyys ja monipuolinen keskusteleva kielitaito, itsenäinen projektien tekeminen, omien kiinnostuksenkohteiden ja vahvuuksien löytäminen, ne ovat tätä päivää ja valmistaisivat lapsia tulevaisuuden työelämään. Vanhan opettajan mielestä tärkeintä on, että kaikki lapset ovat samanlaisia, oppivat asiat samalla lailla ja ovat mahdollisimman paljon hiljaa. ap
Meillä aivan samanlainen kokemus. Tämä teksti olisi voinut olla minun näppikseltäni.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani oli ensin tuore ja innostunut, kutakuinkin vastavalmistunut ope, joka kaksi vuotta leikitti ja laulatti luokkaansa. Läksyjä ei ollut, sen sijaan tehtiin paljon projekteja ja koko ajan oli menossa joku "juttu", johon tarvittiin kodin apua joko materiaalina tai kuljetuksina. Lopputulos oli se, että 18 oppilassa 3 ei osannut vielä toisen luokan keväällä lukea ja matematiikassa oltiin tasolla "väritä yksi punainen ruutu".
Sitten tämä opettaja lähti äitiyslomalle ja tilalle tuli 2 vuotta aikaisemminn eläkkeelle jäänyt ikivanha mummo, joka otti homman ihan eri tavalla. Oppimisesta tuli pääasia, ei hauskanpidosta. Eka opettaja ei nostanut esiin puutteita vaan mahdollisuudet, vanha opettaja oli sitä mieltä, että puutteet pitää korjata, että niistä saadaan mahdollisuuksia. Projektien sijaan tilalle tuli "tasokurssit" eli osaamattomat (mutta projekteista, tableteista ja videotykistä ihastuneet) saivat tiukkaa ja tuloksellista pienryhmäopetusta, muu luokka laitettiin toimimaan tiimeinä. Kädentaidot nousuvat uuteen arvoon, kun tietokoneen sijaan piti opetella tekemään jotain vanhanaikaisesti kynällä ja paperilla. Opetussuunnitelman tavoitteet nousivat vanhempainillassa esille ryhmäytymisen sijaan.
Osa vanhemmista inhosi opettajaa, joka pakotti lapset oppimaan. Minusta oli helpottavaa, että vihdoinkin joku oli ylpeä ammatistaan ja halusi tuloksia sen sijaan, että kaikilla on mukavaa ja kaikkea suvaitaan.
Vähän ohis mutta minulla alkoi eilen luentosarja, jonka vetäjä on syntynyt 1939 kuulolaitekin löytyy kuin myös rautainen tietämys alastaan. Ei käytä PowerPointia, mutta kertoo innostuneena asiasta ja piirtää taululle esim karttoja.