Vietän kiitospäivää mutta en joulua. Kysy!
Vastaan kysymyksiin kiitospäivän viettämisestä (ja joulun viettämättömyydestä, jos se jotakuta kiinnostaa).
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ateisti? Kiitospäivä ei ole uskonnolliseksi luokiteltava juhla, joulu on.
Olen ateisti, mutta se ei sinänsä estäisi joulun viettoa, jos joulusta muuten perustaisin. Vanhempani esimerkiksi viettävät joulua mielellään, vaikkeivat he varmasti usko jumaliin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo kiitospäivän viettäminen on teillä lähtenyt?
Vaihto-oppilasvuodesta jäi mieleen, miten kiva perinne kiitospäivä on. Kerrankin juhla, joka keskittyy johonkin selvään, hyvään arvoon. Kiitollisuuden osoittaminen lisää tutkitusti onnellisuutta, ja se ansaitsee ilman muuta oman päivänsä. Joulu taas on lähinnä kristillinen (kulutus)juhla, Suomessa vielä hyvin raskasmielinen. -ap
Vierailija kirjoitti:
siis viettääkö joku oikeasti kiitospäivää?? Suomessa?
Kyllä etenkin ex pat -perheissä ja sellaisissa, joissa puoliso on yhdysvaltalainen. Jonkin verran supisuomalaisissakin perheissä. Kerrankin amerikkalainen juhla, jonka todella soisi leviävän laajemmallekin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Siis intiaanien lahtaamisen muistojuhlaa. Kiitos inkkarit kaikesta, sori että me tapettiin teidät... mutta saatiin maat ja raaka-aineet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet kiittänyt ja ketä?
Olen kiitollinen terveydestäni, läheisteni terveydestä, ystävistäni, ihanasta työpaikastani, mahdollisuudesta harrastaa ja nauttia vakaan ja vauraan yhteiskunnan palveluista... -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis intiaanien lahtaamisen muistojuhlaa. Kiitos inkkarit kaikesta, sori että me tapettiin teidät... mutta saatiin maat ja raaka-aineet.
En tosiaan minäkään ymmärrä, miksi kiitospäivän vietto pitäisi laajentaa Yhdysvaltojen ulkopuolelle, kun itsekin miellän sen juuri uudisraivaajien perinteeksi. Siis tietysti muualle emigroituneet amerikkalaiset uusissa kotimaissaan viettävät.
Naurattaa kyllä ap:n näkökulma, ettei kyseessä olisi uskonnollinen juhla. Vai ketä hän mahtaa kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kiitollinen terveydestäni, läheisteni terveydestä, ystävistäni, ihanasta työpaikastani, mahdollisuudesta harrastaa ja nauttia vakaan ja vauraan yhteiskunnan palveluista... -ap
Mutta ketä siis kiität niistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ketä siis kiität niistä?
En kiitä mitään jumaluutta, maailmankaikkeutta tai sellaista. Olen vain kiitollinen. -ap
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kyllä ap:n näkökulma
Kuvittelen nyt palstamamman naureskelemassa näppäimistönsä ääressä. :) -ap
Oletko ateisti? Kiitospäivä ei ole uskonnolliseksi luokiteltava juhla, joulu on.