Pitääkö sairaspoissaolot jotenkin korvata?
Apua, olen ensimmäistä kertaa kipeänä töistä ja kävin aamulla lääkärissä terveyskeskuksessa, joka siis antoi sairaslomaa tälle ja huomiselle päivälle. Nyt vaan on niin, että minulla olisi vapaata torstai ja perjantai, koska töitä on sitten taas launtaina ja sunnuntaina. Siis se mikä minulle jäi nyt epäselväksi, on, että pitääkö minun torstaina ja perjantaina käydä hyvittämässä tämän päivän ja huomisen sairaspoissaolot? Kysyin lääkäriltä, mutta hän sanoi vain että jos ei olo parane, niin tulen sitten uudestaan lääkäriin. Miten teidän työpaikallanne toimitaan?
Kommentit (12)
Okei, toivottavasti asia tosiaan on noin kuten sanotte. Mietin vain, että miten tuo palkka-asia sitten menee, kun nythän olen tehnyt tavallaan kaksi päivää liian vähän töitä... Pitääköhän tästä ilmoittaa erikseen johonkin?
Sinä olet sairastanut! Et ole tehnyt töitä liian vähän.
Tässä maassa on asiat taisteltu siihen pisteeseen, että työntekijällä on oikeus sairastaa kun siihen on aihetta. Kela maksaa työnantajalle sun saikuttamisen.
No ei tarvitse. Lisäksi: liity ammattiliittoon ennen kuin tietämättömyytesi työasioista tulee sinulle todella kalliiksi.
Tää on kyllä joissain tapauksissa tosi väärin. Mun vammaisella on lapsella tukihenkilö 2h / vk. Jos tukihenkilö on sairas, niin mun lapsi jää ilman harrastusta siltä viikolta eikä mitään korvaavaa kertaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä joissain tapauksissa tosi väärin. Mun vammaisella on lapsella tukihenkilö 2h / vk. Jos tukihenkilö on sairas, niin mun lapsi jää ilman harrastusta siltä viikolta eikä mitään korvaavaa kertaa saa.
Sun lapsen harrastukset ei voi mennä työntekijän oikeuksien edelle. Mites ois sijainen?
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sairastanut! Et ole tehnyt töitä liian vähän.
Tässä maassa on asiat taisteltu siihen pisteeseen, että työntekijällä on oikeus sairastaa kun siihen on aihetta. Kela maksaa työnantajalle sun saikuttamisen.
Kela ei maksa työnantajalle euroakaan kahdesta päivästä, ne menee omavastuun piikkiin. Kunhan saadaan lakimuutos, saa työntekijä sairastaa ekan päivän ilman palkkaa ja sen jälkeen saa vain osan palkasta, mikä on ihan oikein.
Mutta nyt riittää ap:lta, että toimittaa sairauslomalapun työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vähissä on maailman maat, joissa valtio kustantaa vammaisen hoidot ja elämän, antaa sukulaisille siihen lisäksi hoitorahaa ja vielä kustantaa tukihenkilön joka viikko. Ja sitten viitsitään vain valittaa. Tämän takia teille vammaisperheille ei sympatiaa heru, ette osaa olla yhtään kiitollisia siitä, mitä jo saatte!
Sairaslomatodistus ei ole auttamatta vapaalippu kotona oloon. Työnantaja voi määrätä myös korvaavaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsella on kaksi vanhempaa, jotka paikkaa tässä tilanteessa tukihenkilöä.
Ei tarvitse hyvittää, sairausloma on sairausloma ja siltä joko saa palkkaa tai ei saa (TESsin mukaan.)