Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsempatkaa mua pitämään tuhlailematon tammikuu!

Vierailija
15.12.2015 |

Tämä ei itse asiassa liity jouluun, vaan rahatilanteeni on muutenkin kuralla. Rahaa vain katoaa jonnekin mustaan aukkoon ja jouduin juuri hakemaan luottorajan korotusta, koska muuten luottokorttisaldo olisi tapissa ("vain" 2000 e, mutta silti) enkä saisi esimerkiksi yhtä keväälle suunniteltua matkaa varattua. Säästöjä on jonkun verran, olen niihinkin joutunut kajoamaan, mutta enää en aio koskea niihin. Kaikkein surkuhupaisinta tässä tilanteessa on, jos yhden vaivaisen kuukauden ajan pysyisin budjetissani, enkä vinguttelisi luottokorttia tai "lainaisi" säästöistä, saisin raha-asiat jo huomattavasti parempaan jamaan. Yhden ainoan kuukauden.

En edes omasta mielestäni tuhlaile tai ostele paljon mitään, mutta satuin käymään juuri läpi luottokorttilaskuni. Olen marraskuussa tuhlannut 700 euroa "en mihinkään". Mikään ostoksista ei ole ollut välttämätön, olen välttämättömät jutut ostanut käyttötililtä ja siihen se riittäisi, mutta kaikki typerät verkkokauppaostokset ja heräteostot olen ostanut luottokortilla ja huijannut itseäni samalla. Ottaa päähän valtavasti ja kaduttaa. Hävettää niin paljon, että en kehtaisi kertoa kenellekään kasvotusten.

Tsempatkaa mua siis, että olen tammikuun kunnolla enkä tuhlaa yhtään mihinkään. Itse asiassa kurikuuri alkaa jo joulusta, kun palkka tulee ennen joulua, enkä siis saa edes "no tammikuussa sitten säästän"-tekosyyllä mennä alennusmyynteihin. Muita vastaavassa tilanteessa olevia/olleita saa tulla avautumaan omista kokemuksistaan! Kyseessä ei ole valtavat summat muutenkaan ja kämppä ei uhkaa mennä alta, mutta morkkis ja ahdistus on valtava. Jopa 10 kilon laihduttaminen tuntuisi helpommalta haasteelta kuin lopettaa typerä tuhlailu, jota muutenkin on tehnyt itseltään salaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulut selkeästi ihmisiin joilla ei pitäisi olla koko luottokorttia. Ensiksi leikkaisin sen kahtia enkä ainakaan korottaisi luottorajaa, se on typerintä mitä voit tehdä. Kerroit jo itsekin miksi luottokortti tapissa, ostelet kaikkea typerää ja turhaa. Hyvä tietysti että olet herännyt asiaan nyt. Tiedän itsekin kuinka kiva välillä on ostella kaikkea kivaa, mutta itse yritän ostaa vain silloin kun on rahaa. Minulla luottoraja 4000 euroa mutta en ajattele sitä ikinä rahana jonka voin tuhlata tuosta noin vain. Itse käytän luottokorttia lähinnä verkko-ostoksiin ja lentojen ostamiseen.

Vierailija
2/6 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mullakin on se luottokortti juuri matkojen varaamista ja vastaavia varten. Olen kyllä miettinyt koko kortin katkomista (tai kuten jossain lehdessä neuvottiin, pakastamista...), mutta siitä ei ole apua kun osaan numeron jo ulkoa. Luottorajaa oli pakko nostaa pelkästään matkavarausta varten, matkan kustantaa eräs sukulainen, mutta vasta myöhemmin. Ilman matkaa en olisi nostanut luottorajaakaan.

Luottokorttia suurempi ongelma on se tuhlaaminen, jota en saa loppumaan. Haluan saada pääni niin järjestykseen, että minun ei tarvitsisi edes muistaa koko luottokorttia tai lainata säästötililtä. Tässä on taustalla joku isompi juttu, ja nämä muut ovat vain oireita. En saa kiinni siitä, miksi oikein laitan rahaa palamaan, mutta luulen että pelkkä kuukauden "paasto" voisi auttaa alkuun. Tavoitteena on elää niin, ettei vähän väliä olisi sellainen "mitä hel*ettiä olen taas mennyt ostamaan"-olo ja jatkuva ahdistus rahatilanteesta (ja siitä ettei pysty säästämään).

t. Tyhmä ja katuva ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä pankista uusi kortti

älä opettele sitä korttia ulkoa vaan sulje se samointein lukolliseen laatikkoon

anna avain luottamallesi ihmiselle

kun haluat käyttää korttia, sinun pitää pyytää avain ja perustella mihin tarvitset korttia

Vierailija
4/6 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhlailuun auttaa esimerkiksi se ettet osta hetken mielijohteesta vaan päätät vaikka että saat shoppailla vain tiettynä päivänä viikossa, esimerkiksi maanantaisin. Kaikkina muina päivinä kun tulee mieleen jotain ostettavaa, kirjoitat sen ylös ja odotat maanantaina.

Maanantaina sitten katsot listaa ja kas kummaa osa lähtee listalta pois kun ei enää houkuta ostos. Varsinkin kun näet ne kerralla miten paljon olisit jo ostanut.

Vierailija
5/6 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tätä tahdnvoimalla on yrittää ratkaista. Helpointa on, kun

1. päätät, kuinka paljon haluat säästä,

2. laitat palkkapäivänä tuon suuruisen automaattisen tilisiirron säästötilille,

3. et koske säästötiliin,

4. tuhlaat jäljellä olevat rahat sydämesi kyllyydestä.

Miksi tunnet syyllisyyttä kuluttamisesta? Ei se ole väärin, kunhan säästötavoitteesi toteutuvat. Itse ostin juuri spontaanisti uudet kaiuttimet, kun sain hyvän diilin, ja tein sen hyvällä omallatunnolla, koska ostos ei vaikuta mitenkään säästöihini.

Vierailija
6/6 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun haluat ostaa jotain, mieti TARVITSETKO sitä seuraavan 48 tunnin aikana. Ehkä voisit käyttää uutta huulipunaa, mutta ei tarkoita, että sitä tarvitset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi