En ole koskaan ollut perintöjen perässä, mutta kurjalta tuntuu
miehen puolesta kun kuuli että omat vanhempansa ovat mokanneet omat raha-asiansa ja joutuneet ottamaan käänteistä asuntolainaa niin, että jos asunto joskus myydään niin suurin osa rahoista menee pankille.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on käänteinen asuntolaina. Mutta maksan sen pois isovanhemman perinnöllä. Sitten odotan oman vanhempani perintöä velattomana ja paan elämän risaseks ;) Enkä oo varsinaisesti mokannut mitään, vaan päättänyt vain elää ;)
Miten sulla voi olla käänteinen asuntolaina, jos maksat sitä pois? Kun ideana nimenomaan on se, että saat asuntoa vastaan rahaa, et itse enää maksa.
Perintöä odottaessa se oli ikään kuin pakko otttaa. Muuten en olisi selvinnyt. En maksa sitä pois ennen kuin saan perinnön.
12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on käänteinen asuntolaina. Mutta maksan sen pois isovanhemman perinnöllä. Sitten odotan oman vanhempani perintöä velattomana ja paan elämän risaseks ;) Enkä oo varsinaisesti mokannut mitään, vaan päättänyt vain elää ;)
Miten sulla voi olla käänteinen asuntolaina, jos maksat sitä pois? Kun ideana nimenomaan on se, että saat asuntoa vastaan rahaa, et itse enää maksa.
Perintöä odottaessa se oli ikään kuin pakko otttaa. Muuten en olisi selvinnyt. En maksa sitä pois ennen kuin saan perinnön.
12
Mistä ihmeestä tiedät, että ylipäätään saat perinnön ja milloin? Jospa huomaatkin, että mitään perittävää ei olekaan tai omaisuus on lahjoitettu pois.
Mun isä oli ottanut käänteistä asuntolainaa, mutta makseli sitten toistasataa kuussa korkoja. Eli johan toi korkojen summa olisi ollut ihan mukava raha elämiseen.
Minä olen äidilleni nimenomaan yrittänyt mainostaa tuota käänteistä asuntolainaa. On leski ja eläkkeellä, eikä tulot ole kummoiset. Omistusasunto, mökki ja auto ovat ainoa omaisuus. En halua, että hän joutuisi jotenkin pihistelemään eläkepäivinään ja tuo olisi ratkaisu juuri siihen.
Käyttäisi pienen omaisuutensa mieluiten hyvään elämään itsellensä. Me lapset pärjäämme kyllä omillamme. Ei ole tullut mieleenkään kärkkyä perintöä, siihen on muutenkin toivottavasti vielä kauan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Fiksut vanhat rahasuvut tietävät, että peritty sukuvarallisuus, esim arvoasunto, on vaan 'lainassa', vaikka sen juridisesti omistaisikin. Palkka- ja osinkotulot voidaan mällätä, pääomaan ei kosketa. Se siirretään eteenpäin, seuraavalle polvelle.
Ja sitten on näitä juntteja, yleensä suomenkielisiä sukuja, joissa ajatellaan vaan itseään ja törsätään perityt pääomat niin ettei muille jää enää mitään. Vähän kuin saastuttajat ilmastonmuutoksen aikana, viis veisataan tulevista sukupolvista.
No nyt on oikein kunnon vanhan rahan paatosta. Aina yhtä hupaisaa kuinka nämä ns. fiksut suvut ovat niin kiintyneitä maalliseen mammonaan, että jopa haudan takaa huudellaan sen perään :D Heidän arvoissaan elämässä on tärkeintä tehdä paljon töitä, kyykyttää köyhiä, haalia omaisuutta, kartella veroja. Mielenkiintoista joskin hieman hupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12Mistä ihmeestä tiedät, että ylipäätään saat perinnön ja milloin? Jospa huomaatkin, että mitään perittävää ei olekaan tai omaisuus on lahjoitettu pois.
:D Tämä olisi tosiaan kaikkien kieli pitkällä perintöjä odottelevien hyvä muistaa. Kas kun se perintö ei edelleenkään ole mikään idioottivarma pommi joka tupsahtaisi kuin manulle illallinen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12Mistä ihmeestä tiedät, että ylipäätään saat perinnön ja milloin? Jospa huomaatkin, että mitään perittävää ei olekaan tai omaisuus on lahjoitettu pois.
Suvussamme on juurikin tuollaista säilytettävää omaisuutta, josta joku jo puhuikin. Luotan omaan isovanhempaani. Asia sovittiin kanssani. Tiesin summan. Se on kuulemma testamentissa, eikä minulla ollut ainuttakaan syytä epäillä, etteikö asia olisi kuten on puhuttu. Ainoa, mitä en tiennyt, on saantiajankohta, mutta ottaessani lainan henkilö oli 93-vuotias. Ideana oli, että minulle lahjoitetaan eräs asia, mutta henkilöllä ei ollut irroittaa varoja tähän. Siksi hankin sen itse ja jäin odottamaan perintöä, jolla maksan sen pois.
Kun henkilö elää omaisuustuloilla, niin hänen kuollessaan perintö on aika suuri, sillä tuotoilla elämiseen tarvitaan aika paljon omaisuutta.
12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut vanhat rahasuvut tietävät, että peritty sukuvarallisuus, esim arvoasunto, on vaan 'lainassa', vaikka sen juridisesti omistaisikin. Palkka- ja osinkotulot voidaan mällätä, pääomaan ei kosketa. Se siirretään eteenpäin, seuraavalle polvelle.
Ja sitten on näitä juntteja, yleensä suomenkielisiä sukuja, joissa ajatellaan vaan itseään ja törsätään perityt pääomat niin ettei muille jää enää mitään. Vähän kuin saastuttajat ilmastonmuutoksen aikana, viis veisataan tulevista sukupolvista.
No nyt on oikein kunnon vanhan rahan paatosta. Aina yhtä hupaisaa kuinka nämä ns. fiksut suvut ovat niin kiintyneitä maalliseen mammonaan, että jopa haudan takaa huudellaan sen perään :D Heidän arvoissaan elämässä on tärkeintä tehdä paljon töitä, kyykyttää köyhiä, haalia omaisuutta, kartella veroja. Mielenkiintoista joskin hieman hupaisaa.
Nykyaika on nyt vaan sellaista, että kaikilla ei enää ole niitä omia perillisiä. Joten silloin voi kyllä myös syödä kuormasta ihan hyvällä omalla tunnolla ja laittaa rahaa kiertämään. Toki näissä tuttavapiirini tapauksissa ei ole kyse mistään ikivanhan rahan von Gyllenbergeistä mutta kuitenkin ihan kivoista summista, joita on vaikea saada käytettyä vaan väkisin jää jotain testamentattavaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota mitä nää keissit on mistä tälläkin palstalla aina kerrotaan, että isovanhemmat ovat skipanneet yhden sukupolven ja lahjoittaneet perinnön suoraan lapsenlapsille? Mitä ihmeen kroisoksia kaikkien mummit ja ukit oikein on, ja miksi he eivät omille lapsilleen laita sitä perintöä?
Verotussyistä.
Pitääkin ehdottaa miehelle, että vaihdetaan tollaiseksi asuntolaina. Meillä kun ei ole lapsia, niin ei tarvi säästää perintöäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan nyt juuri suositellaan. Käänteinen asuntolaina on fiksu tapa - säästät asunnon työvuosinasi. Eläkkeellä voit "pantata" asunnon ja elää turvallisesti omassa kodissasi käyttäen pääomaa.
Ei todellakaan ole mitään fiksua. Pankin tapa kusettaa ihmisiltä alihintaan koko elämän aikana kerätty varallisuus ja pistää se lihoiksi. Eli sun mielestä ok käydä töissä se elämä ja olla vanhana tilanteessa jossa koko elämänpituisesta urasta ei jää mitään käteen. Suurimmalla osalla asunto on suurin ja ainoa varallisuus. En edes tajua miten tankero täytyy olla että pitää tätä fiksuna.
Siitä elämänpituisesta urasta "ei jää mitään käteen" jollei sitä (työllä ansaittua omaisuutta) käytä koskaan. Miksi seuraavan sukupolven (tai muiden perijöiden) pitäisi päästä mälläämään se, minkä eteen joku muu on paiskinut kymmeniä vuosia töitä?
Minusta käänteinen asuntolaina kuulostaa todella toimivalta jutulta (yksityiskohtia kuten lisämaksuja en ole tutkinut koska se ei missään tapauksessa ole minulle nyt ajankohtaista). Kukin saa ihan hyvällä omalla tunnolla käyttää sen minkä on omalla työllään rehellisesti ansainnut.
Toivon, että vanhana on omaisuutta turvana valinnanvapauden vuoksi. Olisi hyvä, jos pystyisi ostamaan tarvitsemansa palvelut sekä tarvittaessa auttamaan läheisiä. En haluaisi myöskään joutua paljon laskemaan nykyistä tavallista elintasoani. Eli mieluummin kuolisin varakkaana ihan valinnanvapauden vuoksi. Kun on rahaa, tietää, että voi ostaa jotain ja huomaa, ettei haluakaan kyseistä asiaa. Tavoitteenani on hankkia omaisuus itse, perinnöt on aina plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota mitä nää keissit on mistä tälläkin palstalla aina kerrotaan, että isovanhemmat ovat skipanneet yhden sukupolven ja lahjoittaneet perinnön suoraan lapsenlapsille? Mitä ihmeen kroisoksia kaikkien mummit ja ukit oikein on, ja miksi he eivät omille lapsilleen laita sitä perintöä?
Miksi laittaa omille jo keski-ikäisille lapsille joilla kaiken järjen mukaan pitäisi olla jo omaakin rahaa? Tällä menettelyllä jää välistä yhdet perintöverot.
Mistä ap tietää käänteisen lainan määrän? Usein sellainen otetaan esim. remonttia varten ja ainakin pkseudulla on vaan pieni osa asunnon arvosta. Toivoisin, että eläkeläiset hyödyntäisivät tätä enemmänkin, sen sijaan että kituuttavat ja säästävät vuosikausia putkiremonttiin tai maksavat pienestä eläkkeestä kallista rahoitusvastikketta.
Jos vanhemmat ovat vaikka ottaneet 50 000 euron lainan putkiremonttiin ja asunnon arvo on 250 000 e, niin jäähän siinä vielä perittävää.
Vierailija kirjoitti:
miehen puolesta kun kuuli että omat vanhempansa ovat mokanneet omat raha-asiansa ja joutuneet ottamaan käänteistä asuntolainaa niin, että jos asunto joskus myydään niin suurin osa rahoista menee pankille.
Entäs sitten? Ei kenenkään tarvitse jättää rahaa kellekään! Itse olen sanonut vanhemmilleni että ei tarvitse jättää penniäkään. Senkun matkustavat, syövät hyvin yms nyt kun ovat eläkkeellä ja on aikaa ja ovat vielä hyvässä kunnossa. Tunsin kerran erään vanhemman rouvan jolla oli mahtava asenne. Oli jo aika iäkäs ja sanoi aina että ei saa rahoja hautaan. Osti aina vain parasta laatua, oli se sitten ruokaa, vaatteita tai mitä vaan. Nautti kunnolla! En tajua miksi pitäisi kitkuttaa ja syödä kissanruokaa että voisi jättää perintöä. Kyllä ihmiset ovat ahneita jos jotain perintöä hamuaa. Hommatkaa omat rahanne!
Mieheni peri alle kolmikymppisenä satoja tuhansia ja vanhemmat syytivät vielä ennakkoperintöä kymmeniä tuhansia. Minä saan (varakkaammilta) vanhemmiltani joskus syntymäpäivänä satasen tai kaksi, jos jotain lainaan niin tietenkin maksan takaisin ja niin edelleen. Isovanhempien perinnötkin menivät vanhemmilleni. En ole perinnön perässä ja toivon että vanhempani ja muut lähisukulaiset nauttivat elämästään ja omista rahoistani, mutta perhana että ärsyttää kun mies ei voi ymmärtää miten minulla ei ole samanlaista omaisuutta kuin hänellä, vaikka hän itsekään ei ole tienannut kuin pienemmän osan varallisuudestaan itse ja minä olen saanut itse hankkia kaiken ja syyttää vielä, että en ymmärrä rahan arvon päälle mitään kun minulla on niin pieni omaisuus. Ärsyttävää, mutta yritän olla olematta liian kade, meidän perheessä rakkautta osoitetaan eri tavalla kuin vain rahalla.
Anteeksi, ohi meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten? Ei kenenkään tarvitse jättää rahaa kellekään! Itse olen sanonut vanhemmilleni että ei tarvitse jättää penniäkään. Senkun matkustavat, syövät hyvin yms nyt kun ovat eläkkeellä ja on aikaa ja ovat vielä hyvässä kunnossa. Tunsin kerran erään vanhemman rouvan jolla oli mahtava asenne. Oli jo aika iäkäs ja sanoi aina että ei saa rahoja hautaan. Osti aina vain parasta laatua, oli se sitten ruokaa, vaatteita tai mitä vaan. Nautti kunnolla! En tajua miksi pitäisi kitkuttaa ja syödä kissanruokaa että voisi jättää perintöä. Kyllä ihmiset ovat ahneita jos jotain perintöä hamuaa. Hommatkaa omat rahanne!
Oon aivan samaa mieltä. Tuhlatkoon vanhemmat omaisuutensa elinaikanaan. Kyllä ihmisen pitää tulla toimeen omillaan.
Vierailija kirjoitti:
No voi kamalaa. Minun anoppini sai aikoinaan perintönä miljoonia markkoja ja kaksi asuntoa Töölöstä, ja pisti kaiken sileäksi. Nyt kituuttaa pennittömänä vuokralla, korut kanissa ja pummii meiltä rahaa. Eipä tuo minua liikauta mutta on varmasti korvennut hänen lapsiaan.
Kuulostaa siltä "auervaaran" uhrilta, josta oli hesarin kuukausiliitteessä joskus juttu.