Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole koskaan ollut perintöjen perässä, mutta kurjalta tuntuu

Vierailija
14.12.2015 |

miehen puolesta kun kuuli että omat vanhempansa ovat mokanneet omat raha-asiansa ja joutuneet ottamaan käänteistä asuntolainaa niin, että jos asunto joskus myydään niin suurin osa rahoista menee pankille.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä ikävää.

Vierailija
2/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vanhemmat on vain köyhtyneet? Nykyeläkkeet on tosi pieniä, sairastaminen tulee kalliiksi, tai voi olla työttömyyttä. Tai jos vain haluavat elää mukavammin ti matkustaa. Mun tuttavani juuri muutti senioritloon, vaikka on vielä töissä. Myi talon ja siirtyi vuokralle keskustaan. Kun lapsetkin on muuttaneetkotoa, niin voivat miehensä kanssanauttia keskustaelämästä, kulttuurista, kahviloista, ravintolassa syömisestä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kamalaa. Minun anoppini sai aikoinaan perintönä miljoonia markkoja ja kaksi asuntoa Töölöstä, ja pisti kaiken sileäksi. Nyt kituuttaa pennittömänä vuokralla, korut kanissa ja pummii meiltä rahaa. Eipä tuo minua liikauta mutta on varmasti korvennut hänen lapsiaan.

Vierailija
4/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on käänteinen asuntolaina. Mutta maksan sen pois isovanhemman perinnöllä. Sitten odotan oman vanhempani perintöä velattomana ja paan elämän risaseks ;) Enkä oo varsinaisesti mokannut mitään, vaan päättänyt vain elää ;)

Vierailija
5/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan nyt juuri suositellaan. Käänteinen asuntolaina on fiksu tapa - säästät asunnon työvuosinasi. Eläkkeellä voit "pantata" asunnon ja elää turvallisesti omassa kodissasi käyttäen pääomaa.

Vierailija
6/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti jäi eläkkeelle juuri, mutta eläke on niin pieni että tekee koko ajan keikkaa vanhaan työpaikkaansa. Sellaista se on nykyään. Äiti toivoo vain että terveytensä kestää.

Vierailija
7/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

av on hyvä muistutus miksi ei kannata jättää lapsilleen mitään. Kerää varallisuutta että siitä riittäisi monille sukupolville vaurastumiseen asti ja omat kersat laittavat kaiken sileäksi.

Vierailija
8/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on käänteinen asuntolaina. Mutta maksan sen pois isovanhemman perinnöllä. Sitten odotan oman vanhempani perintöä velattomana ja paan elämän risaseks ;) Enkä oo varsinaisesti mokannut mitään, vaan päättänyt vain elää ;)

Tota mitä nää keissit on mistä tälläkin palstalla aina kerrotaan, että isovanhemmat ovat skipanneet yhden sukupolven ja lahjoittaneet perinnön suoraan lapsenlapsille? Mitä ihmeen kroisoksia kaikkien mummit ja ukit oikein on, ja miksi he eivät omille lapsilleen laita sitä perintöä?

Vierailija
9/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotahan nyt juuri suositellaan. Käänteinen asuntolaina on fiksu tapa - säästät asunnon työvuosinasi. Eläkkeellä voit "pantata" asunnon ja elää turvallisesti omassa kodissasi käyttäen pääomaa.

Ei todellakaan ole mitään fiksua. Pankin tapa kusettaa ihmisiltä alihintaan koko elämän aikana kerätty varallisuus ja pistää se lihoiksi. Eli sun mielestä ok käydä töissä se elämä ja olla vanhana tilanteessa jossa koko elämänpituisesta urasta ei jää mitään käteen. Suurimmalla osalla asunto on suurin ja ainoa varallisuus.  En edes tajua miten tankero täytyy olla että pitää tätä fiksuna.

Vierailija
10/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootatteko tee muut oikeasti kieli pitkällä noita perintöjä? Mä taas ajattelen ihan toisin, en oleta sitä edes tulevan, koska:

a) en tiedä vanhempieni varallisuutta, tästä ei kyllä puhuta kun ei tarvetta ole, on vain oletuksia.

b) Mun vanhemmat voivat ihan hyvin repäistä eläkepäivillään ja muuttaa jonnekin lämpöiseen tai tuhlata johonkin turhuuksiin ja luksukseen tai voi tulla tarve rahalle muutoin.

En vain osaa odottaa rahoja( saati suunnitella niille käyttöä), joita ei edes välttämättä ole ja jotka eivät edes ole mun, en tajuu teitä.

Vierailija
11/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se käänteinen asuntolaina vielä tarkoita, että jotain olisi mokattu. Eikä sitäkään, että pankki saa omaisuudesta valtaosan.

Vierailija
12/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota mitä nää keissit on mistä tälläkin palstalla aina kerrotaan, että isovanhemmat ovat skipanneet yhden sukupolven ja lahjoittaneet perinnön suoraan lapsenlapsille? Mitä ihmeen kroisoksia kaikkien mummit ja ukit oikein on, ja miksi he eivät omille lapsilleen laita sitä perintöä?

No mun isovanhempi on kyllä kroisos. Periyttää se lapsilleen ja varsinkin on lahjoittanut jo elinaikanaan paljon enemmänkin. Perintöni häneltä on paljon suurempi kuin keskivertoihmisen tänä päivänä omilta vanhemmiltaan.

Vierailija
13/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos odotetaan että ihmiset tätä nykyä elävät 80-90 vuotiaiksi niin mitä ihmettä 60-vuotias lapsi tekee perinnöllä siinä vaiheessa? Eikö jokainen tuohon ikään mennessä ole hankkinut sen mitä on tarvinnut...

Ja mikä ihmeen velvollisuus se olisi jättää lapsille perintöä? En vaan ymmärrä että eläkeiän lähestyessä tulisi euron kuvat silmissä odotella vanhempiensa kuolemaa.

Itse en aio jättää lapsilleni perintöä vaan autan heitä silloin kun apua tarvitsevat, esim. Jos minulle siunaantuu lapsenlapsia niin aineeton ja aineellinen apu silloin on varmasti merkittävämpi kuin 10 000€ 60-vuotiaalle aikuiselle eläkeikää lähestyvälle lapselle. Lisäksi jos lapseni haluavat opiskella korkeakoulututkinnon tms. Niin Tottakai tuen opiskelua rahallisesti... Mitä sitä euroja tilillään säästelemään, kun ei niitä kuitenkaan täältä mukaan saa.

Vierailija
14/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootatteko tee muut oikeasti kieli pitkällä noita perintöjä? Mä taas ajattelen ihan toisin, en oleta sitä edes tulevan, koska:

a) en tiedä vanhempieni varallisuutta, tästä ei kyllä puhuta kun ei tarvetta ole, on vain oletuksia.

b) Mun vanhemmat voivat ihan hyvin repäistä eläkepäivillään ja muuttaa jonnekin lämpöiseen tai tuhlata johonkin turhuuksiin ja luksukseen tai voi tulla tarve rahalle muutoin.

En vain osaa odottaa rahoja( saati suunnitella niille käyttöä), joita ei edes välttämättä ole ja jotka eivät edes ole mun, en tajuu teitä.

Vauraille suvuille perinnöt eivät ole niin suuri asia, koska ne eivät mene kulutukseen tai etelänmatkoihin. Varakkaissa suvuissa perinnön tarkoituksena on sen säilyttäminen ja varojen investointi tavalla jolla ne kasvavat. Ei suinkaan perinnön tuhlaaminen romuun ja rätteihin. Samoin ainakin meidän suvussamme kallista taidetta tms. ei myydä vaan ne mummon matot ja huonekalut siirtyvät käyttöön ihmisille, jotka ne ovat perineet. Taiteen myyminen olisi pyhäinhäväistys, koska öljyvärimaalaukset ovat jo sen verran pitkään kulkeneet ihmisten mukana paikasta toiseen.

Varmaan köyhälistö sitten odottaa kieli pitkällä,  että pääsisivät tuhlaamaan.

Vierailija
15/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti itse kieltäytyi perinnöstä, joten sain sen hänen sijaisperillisenään. Ei olleet kroisoksia, ihan taviksia.

Vierailija
16/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnön siirtäminen suoraan lapsenlapsille on sikäli hyvä, että säästää yhdet perintöverot.

Vierailija
17/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän on niin, että lapset eivät ota vastaan perintöä, jolloin se siirtyy lapsenlapsille.

Niin mekin teimme. Kummankin vanhemmilta jäi puolikas kerrostaloasunnosta(sisar sai toisen puolikkaan) ja koska lapsemme olivat opiskelijoita, emme ryhtyneet perintöön vaan lapset saivat tällä tavalla kumpikin rahat yksiön ostoon.

Vierailija
18/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole mitään fiksua. Pankin tapa kusettaa ihmisiltä alihintaan koko elämän aikana kerätty varallisuus ja pistää se lihoiksi. Eli sun mielestä ok käydä töissä se elämä ja olla vanhana tilanteessa jossa koko elämänpituisesta urasta ei jää mitään käteen. Suurimmalla osalla asunto on suurin ja ainoa varallisuus.  En edes tajua miten tankero täytyy olla että pitää tätä fiksuna.

Jokainen meistä kuolee, joko lyhyen tai pitkän elämän jälkeen. Yleensä käänteinen laina otetaan vanhana, siksihän sitä säästetään asuntoon. Ei rahoja voi ottaa hautaan mukaan.

Vierailija
19/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauraille suvuille perinnöt eivät ole niin suuri asia, koska ne eivät mene kulutukseen tai etelänmatkoihin. Varakkaissa suvuissa perinnön tarkoituksena on sen säilyttäminen ja varojen investointi tavalla jolla ne kasvavat. Ei suinkaan perinnön tuhlaaminen romuun ja rätteihin. Samoin ainakin meidän suvussamme kallista taidetta tms. ei myydä vaan ne mummon matot ja huonekalut siirtyvät käyttöön ihmisille, jotka ne ovat perineet. Taiteen myyminen olisi pyhäinhäväistys, koska öljyvärimaalaukset ovat jo sen verran pitkään kulkeneet ihmisten mukana paikasta toiseen.

Varmaan köyhälistö sitten odottaa kieli pitkällä,  että pääsisivät tuhlaamaan.

Köyhälistössä vaan ei peritä juuri mitään :) Kyllä mä ainakin odotan perintöä, tuloni ovat pienet ja haluan omaisuutta, joka tuottaa. Ideana on saada siten elämään lisää särvintä leivän päälle, matkoja ym mukavaa, ei suinkaan syödä kuormasta.

12

Vierailija
20/44 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut vanhat rahasuvut tietävät, että peritty sukuvarallisuus, esim arvoasunto, on vaan 'lainassa', vaikka sen juridisesti omistaisikin. Palkka- ja osinkotulot voidaan mällätä, pääomaan ei kosketa. Se siirretään eteenpäin, seuraavalle polvelle.

Ja sitten on näitä juntteja, yleensä suomenkielisiä sukuja, joissa ajatellaan vaan itseään ja törsätään perityt pääomat niin ettei muille jää enää mitään. Vähän kuin saastuttajat ilmastonmuutoksen aikana, viis veisataan tulevista sukupolvista.