Streptokokki -millaisia oireita?
Mulla todettiin emättimen bakteeriviljelyssä streptokokki-b rv:llä 32. Mitään ihmeempiä oireita ei ole ollut, paitsi supistelu herkkyyttä, jolle bakteeri voi ymmärtääkseni altistaa? Millaisia muita oireita ko bakteeri voi aiheuttaa (onko se just se " kalanhaju" -pöpö?)? Miten siitä pääsee eroon? Mitään antibioottikuuria ei määrätty vain synnytyksen aikana tulen saamaan estolääkkeen...
Auttakaa epätietoista!
Kommentit (8)
Vastasyntyneeni sai B-streptokokin lapsivedestä kolme vuotta sitten. Synnytyksessä mulle nousi kova kuume ja silloin alettiin epäillä, että jotain olisi vialla. Sain antibiottia suonensisäisesti, mutta eipä se estänyt vauvaani sairastumasta. Vastasyntyneen tulehdusarvot olivat taivaissa hänen syntyessään ja siitä alkoi 7 päivän antibioottihoito myös hänelle. Sitä en tiedä, miten herkästi tuo tarttuu vauvaan, mutta jälkikäteen olen kuullut, että on aika yleinenkin vaiva vastasyntyneillä (ja myös hengenvaarallinen). Sairaalassa oli ainakin kolme vastaavaa tapausta samaan aikaan kun me olimme siellä.
Se todettiin rv 24, kun tutkittiin pienen verenvuodon syytä. Mulla ei siis ollut muuta oiretta kuin pieni verenvuoto ja supisteluja. Mulla supisteli paljon koko raskauden ajan. Meni silti viikon yli lasketun ajan. En saanut lääkitystä silloin kun se todettiin, mutta synnytyksessä sain antibioottitipan, koska pikatesti näytti edelleen positiivista.
Toteamisen jälkeen sitä ei seurattu raskausaikana muuten kuin sitten, kun menin synnyttämään. Meidän vauvaan bakteeri ei tarttunut.
Liina-73:
Mulla todettiin emättimen bakteeriviljelyssä streptokokki-b rv:llä 32. Mitään ihmeempiä oireita ei ole ollut, paitsi supistelu herkkyyttä, jolle bakteeri voi ymmärtääkseni altistaa? Millaisia muita oireita ko bakteeri voi aiheuttaa (onko se just se " kalanhaju" -pöpö?)? Miten siitä pääsee eroon? Mitään antibioottikuuria ei määrätty vain synnytyksen aikana tulen saamaan estolääkkeen...
Auttakaa epätietoista!
Todettiin jo viikolla 14 Urea Plasma, tuolloin oli paineen tunnetta vasemmalla alavatsalla. Streptokokki todettiin muistaakseni viikolla 24. Supisteluja oli melkoisesti. Kumpaakin yritettiin hoitaa niin antibiooteilla kuin emätinpuikoilla kuitenkaan siinä onnistumatta. Yhteensä kuureja ollut jo 4. Supisteluja ja paineen tunnetta on ollut koko odotuksen ajan. Viime viikolla otettiin taas näytteet emättimestä ja sielläpä ne edelleen jylläsivät, joten enää ei hoideta muuten kuin synnytyksessä antibiootteja minulle tipalla.
terveisin
mine + piiperoinen 37 + 4
vaiva. Minulla on todettu streptokokki-B kolmessa raskaudessa. Ensimmäisen kerran esikoisella tulehdusarvot nousivat syntymän jälkeen, mutta asettuivat onneksi.
Neljännessä raskaudessa streptokokki aiheutti ennenaikaisen lapsivesien menon 31+3. Sitä ennen minulla oli ollut alavatsakipua ja selän jomotusta, mutta en osannut yhdistää niitä mihinkään vakavaan kun oli muutenkin rankat päivät opiskeluissa menossa. Makasin osastolla 3 vkoa ja söin antibiootteja, vauva syntyi sektiolla (ahdas lantio)34+2 eikä onneksi saanut pöpöstä tulehdusta, sektion yhteydessä sain vielä ab suoneen.
Viidennessä raskaudessa tajusin alaselän jomotuksen takia mennä lääkäriin rv 15+ ja streptokokkihan se taas löytyi. Söin antibioottikuurin ja sektiossa sain taas ab suoneen.
Perusperiaatteena on, että streptokokkia ei hoideta ellei ole oireita. Käsittääkseni sen kalanhaju-oireen aiheuttaa Trichomonas, ei streptokokki. Minulla ei streptokokki ole aiheuttanut muunlaisia oireita kuin noita alaselkä/vatsakipuja.
Mandi ja kuutonen rv 30+4
Oliko se suurempi riski saada streptokokki-b jos oli aiemmin ollut?
Eli pitäsköhän mun sitten eka neuvolassa puhua asiasta tai lääkärissä?
mutta en nyt ole aivan varma. Olen itse menossa juttelemaan näistä asioista pelkopolille, sillä en aio tosiaankaan ottaa pienintäkään riskiä, että toinen lapseni saisi samaisen taudin. On se niin hirveä tauti vastasyntyneelle.
Pixelina:
Oliko se suurempi riski saada streptokokki-b jos oli aiemmin ollut?
Eli pitäsköhän mun sitten eka neuvolassa puhua asiasta tai lääkärissä?
Ymmärsinkö nyt oikein, että b-streptokokki on jotenkin raskaus aikana " aktivoituva" bakteeri? Onko sitä normaalistikin emättimessä, mutta se vaan riehaantuu raskausaikana? Mistä sen alun perin saa? Onko siitä mahdollista päästä lopullisesti EROON?
hei.itse olen vk.30 ja minulla todettiin myös sama....mulle määrättiin maitohappobakteereja..semmosia emätinpuikkoja käytettäväks joka toinen pvä, ja sit antibiootti annetaan synnytyksen yhteydessä. sanoivat myös äippäpolilla, että äidille ei ole haittaa streptokokista, paitsi ennenaikaiset supistelut....vauvalle voi tarttua synnytyksessä siksi antibiootti annetaan synnytyksen yhteydessä.