Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kannattanut itsenäistyä ja muuttaa pois kotoa?

Vierailija

Olen asunut omillani 17 vuotiaasta, kuten kunnon nuoren vanhempieni mielestä kuuluikin. Olen asunut myös kahdessa pitkässä parisuhteessa. Opintojen, töiden ja mielenkiinnonkin vuoksi muutin välillä ulkomaille ja kaupunkeihin, jotka ovat kaukana pienestä synnyinkaupungistani. Vanhempani jäivät aloilleen. Muut sukulaiset levisivät ympäri Suomea ja maapalloa, mutta osa jäi lähelle vanhempiaankin.

Kannattiko lähteä, kun elämä kuitenkin on sidoksissa yhteisöihin ja kun en ole 20 vuoteenkaan ole onnistunut rakentamaan toimivaa uutta yhteisöä, mitä vanhmpani olisivat minulle kai tahtoneet? Tapaan edelleen vanhoja ystäviä ja tuttuja, mutta ylensä hekin ovat asettuneet uusiin ympyröihin ja se vähentää yhteistä aikaamme. En tahdo enää muuttaa takaisin vanhaankana, mutta jos minut olisi hyväksytty sinne ilmankehoitusta itsenäistyä ja muuttaa, niin olisin varmaan jäänyt ja elänyt toisenlaisen elämän. Miksi muka lasten pitää kasvaa ja etsiä oma elämä ilman vanhempia? Miksi lapsillani ei ole nyt läsnäolevia iosvanhempia? Miksi kaikki jää minun toimeliaisuuden varaan? Mitä järkeä tässä oli?

Kommentit (1)

Vierailija

Kotoa pois muutolla tarkoitan kauas kodista muuttoa.

Kotiin jäämisellä tarkoitan vanhempien ja muiden sukulaisten naapurissa asumista tai useamman sukupolven yhteistaloutta. Opiskelut muualle eivät olisi sulkeneet tätä mahdollisuutta, jos asenteet vaan olisivat olleet niin, että on normaalia asua lähellä tai yhdessä, kunhan kukin tekee oman osuutensa eli esim. hankkii ammatin ja toimeentulonsa.

ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat