Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska kannattaa aloittaa joulumököttäminen?

Vierailija
14.12.2015 |

Ajattelin tänä vuonna aloittaa jo hyvissä ajoin eli lauantaina 19. päivä. Yleensä olen aloittanut joulumököttämisen tuomaanpäivänä tai viimeistään aatonaattona, mutta tänä vuonna siis tarkoitus olisi aloittaa aikaisemmin.

Lapset tulee joulunviettoon just tuolloin lauantaina ja vanhemman tyttären avokki on eka kertaa joulua meillä. Ehdin mukavasti tällä viikolla siivota kämpän kahteenkin kertaan, pestä ilkunat, silittää joululiinat ja lakanat, leipoa joulupullat ja piparit, tehdä laatikot pakkaseen ja sillit liemeen. Tollaisen rupeaman jälkeen on kiva uhriutua ja syyllistää perhettä passiivis-agressiivisesti. Miehelle ja lapsille jää oikeastaan vain kinkun paistaminen ja kuusen hakeminen ja koristelu, mitkä ne tietysti mokaa eli kinkku on ylikypsä/raaka ja kuusessa suopursuhometta.

Sitten ensi lauantaina on ihana vaan istua sohvan nurkkaan ja olla siinä naama norsunvitulla pitkälle yli uuden vuoden. Varsinaisen mykkäkoulun aloitan kyllä vasta aattona kun kaikki menee pieleen, saan paskat lahjat ja mies ottaa liikaa glögiä.

Sitä tässä vaan mietin, että jaksanko varmasti mököttää ensi vuoden puolelle asti? Toisaalta viime kesänä meni heittämällä seitsemän viikkoa, aloitin viikko ennen lomaa ja jatkoin vuelä viikon loman jälkeen. Mutta toisaalta se oli helpompaa kun oltiin miehen kanssa kahdestaan paitsi se viikko, kun miehen siskon perhe tuli kyläilemään, jolloin pidin mykkäkoulua koko ajan.

Mitenkä muut av-mammat, kauanko te jaksatte mököttää jouluna? Muutenkin vinkkejä joulumököttämiseen otetaan mielellään vastaan!

Ja oikein ihanaa joulun odotusta kaikille mammoille ja hyviä pyhiä!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaan tehon joulumököttämisellä saa kun ei aloita liian aikaisin. Se pitää aloittaa juuri kun muiden joulumieli on sopivasti nousussa ja juuri kun muut alkavat olla vakuuttuneita ettei lähipiirin joulumököttäjä sittenkään tänä jouluna mökötä. Eli minusta sinun kannattaa hyvinkin viivyttää mökötyksen aloittamista tuonne 23. päivän korville. Muut eivät sitäpaitsi enää siinä vaiheessa ehdi reagoida mökötykseen esim jäämällä pois yhteisestä joulunvietosta, jolloin koko mökötys menisi ihan hukkaan.

Vierailija
22/29 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea joulu syntyy kyllä parhaiten aloittamalla mökötyksen hyvissä ajoin. Ettekö muka ole jo aloittaneet? Nyt on enää KYMMENEN päivää jouluaattoon. Tähän mennessä pitäisi ainakin olla valmiina joulukorttien kirjoittamisesta johtuva mökötys, ulkomailla asuville joululahjojen lähetys-mökötys ja ainakin kaappien joulukuntoon siivous-mökötys. Parasta on kyllä mielestäni "et ole yhtään lahjaa vieläkään hankkinut, ainakaan mulle"-mökötys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään kaupungistuminen on johtanut siihen, että nykyisin ollaan joulumökötyksessäkin pelkkiä amatöörejä tai sitten ollaan liian kiireisiä edes mököttämään kunnolla ja perusteellisesti.

Ensinnäkin nyt on aivan liian myöhäistä aloittaa! Joulu on ihan pian, ei sitä ehdi edes päästä mökötystunnelmaan 10 päivässä. Oikeaoppinen aloitus on jo lokakuussa, jolloin möksähdetään kerta tai kaksi siitä, missä jouluna ollaan ja kenen kanssa. Varsinaiseen joulumökötykseen laskeudutaan kuin retriittiin kaksi päivää ennen ensimmäistä adventtia, jolloin aloitetaan aamu riitelemällä haudalle vietävistä kynttilöistä  tai kirkon joululauluillasta ja todetaan sen päätteeksi puolisolle, että "sinua ei jaksa kukaan, joka vuosi sama juttu".  Näin on saatu oikeus mököttää ja sitä tehdään täysillä ja vimmaisesti, mutta kuitenkin niin, että varsinainen huipennus on vasta aattona. Silloin pillahdetaan joulurauhanjulistuksen päätteeksi itkuun ja soperretaan, että ei jakseta enää, kun on kaiken saanut itse laittaa. Että tulisi joskus se joulu, kun joku toinen tekisi edes jotain. Ja niin on saatu oikeus jäädä sohvalle istumaan ja joulumieltä huokumaan!

Vierailija
24/29 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta sitten kun "Mies pilasi joulun".

Vierailija
25/29 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mökötä, mutta mun mies kyllä. Joulumökötys alkaa siitä ,että minulla on joulukortit vielä postittamatta paria päivää ennen viimeistä jättöpäivää (sillä edullisemmalla hinnalla). Huomionarvoista on se, että mies ei osallistu joulukorttirumbaan millään muulla tavalla, kun kyselemällä joko olen kortit tehnyt ja laittanut postiin (aikaisemmin urakkaani kuului vielä lasten valokuvaaminen ja kuvien tilaus). Suurin osa korteista menee miehen sukulaisille. 

Tämän perusteella sanon, että oikea aika alkaa joulumökötys on 12.12

Vierailija
26/29 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttojen Mykkäkoulu on kai tosi suosittu opintokurssi, ei ollut enää tilaa. Kukaan käynyt? Naapuri ainakin kehui, enkä ole muiltakaan mitään huonoa kuullut. Olen ihan aloittelija näissä jutuissa ja lainasin kirjastosta viikko sitten Mököttäimen for Dummies käsikirjan. Näin peruspositiiviselle ihmislle aukenee ihan uusi maailma ja tulee samalla anopinkin käyttäytymiseen ymmärrystä.

Ostin viime jouluna äidille lahjaksi lahjakortin Mykkäkouluun. Äiti innostui niin, että mökötti pitkälle tammikuuhun.

Vierailija
27/29 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole osannut juuri mököttää, mutta alan saada juonen päästä kiinni. Tähän asti olen vain itkeskellyt salaa väsyneenä, kun muut ei tee oikein mitään. Paitsi huomauttelee, jos joku joulujuttu ei ole ihan kohdallaan. Siis ruoka ja koristeet, jotka tuo tunnelman. Ja sitten olen valitellut tekemisen määrää ja sitä etten oikein jaksaisi ja ehtisikään, vaikka olen kyllä huomannut, että kuulijoille tulee muita kiireitä äkkiä. Mutta mököttäminenhän ratkaisee kaiken… jään kiinnostuneena odottamaan mitä seuraa. Kiitos teille kokoneille hyvistä neuvoista.

28/29 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudenkodissa on vanha eteläpohjalainen tapa että talon isäntä esittää joulupöydässä vanhan kunnon joulumäkätyksen, neljä laatikkoa ja kinkku on ihan liikaa kerralla, eikö sitä voisi laittaa kahta laatikkoa kerrallaan, ei tulisi niin ähkyyn. Kaikki ruoka toki on liian suolatonta jo ennen maistamista, ja lautaselle laatikoiden ja kinkun päälle nakataan silliä että olis edes vähän suolastakin, siitä voi sulavasti siirtyä mäkättämään että kun kaikki ruoka on niin suolaista että kauhea jano tulee, ja rintaa korventaa, ja miksi emäntä ei ole perunoita ja soosia keittänyt, kersat ei kuitenkaa niitä laatikoita ja kinkkua syö, ja jos niitä on niin isäntä mättää nekin siihen laatikoiden, kinkun ja sillien päälle.

Mieheni on keskipohjalainen eikä oikein osaa ruuasta kunnolla mäkättää, mutta kyllä sitä sentään sen verran perinteistä miestä löytyy että joka vuosi on se sama valitus että ei kyllä kannata oikeeta kuusta hommata kun niitä neulasia on sitten vielä juhannuksenakin, että kyllä muovikuusi vaan olis parempi. Ja kaikki muukin jouluhössötys on ihan turhaa, koristeet ja siivoaminen, kämppä on kuitenkin aina kuin kaatopaikka. Ja mitä niitä joulukorttejakaan lähettelee, ja lahjoja on aina liikaa, puolet olis piisannut.

Vierailija
29/29 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alotin joulumökön jo marraskuussa jäämällä saikulle ja masentumalla kunnolla. Mitä lähemmäs joulu hiipii, sitä kiukkusemmaksi mieleni käy. Olen suututtanut jo isäni ja siskoni. Kohta on loppujen sukulaisten vuoro. En vastaa puhelimeen enkä lähetä kortteja. Kattelen paskasta kämppää enkä siivoa. Ainakaan paljoa, ja sittenkin valitan taukoamatta.

Sama juttu, kännykän olen jo sulkenut ettei kukaan voi soittaakaan. En osta jouluruokia enkä lahjoja, aion käpertyä kotiin ja mököttää kolme päivää putkeen. Saisivat poistaa koko joulun kalenterista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan