Koska kannattaa aloittaa joulumököttäminen?

Vierailija

Ajattelin tänä vuonna aloittaa jo hyvissä ajoin eli lauantaina 19. päivä. Yleensä olen aloittanut joulumököttämisen tuomaanpäivänä tai viimeistään aatonaattona, mutta tänä vuonna siis tarkoitus olisi aloittaa aikaisemmin.

Lapset tulee joulunviettoon just tuolloin lauantaina ja vanhemman tyttären avokki on eka kertaa joulua meillä. Ehdin mukavasti tällä viikolla siivota kämpän kahteenkin kertaan, pestä ilkunat, silittää joululiinat ja lakanat, leipoa joulupullat ja piparit, tehdä laatikot pakkaseen ja sillit liemeen. Tollaisen rupeaman jälkeen on kiva uhriutua ja syyllistää perhettä passiivis-agressiivisesti. Miehelle ja lapsille jää oikeastaan vain kinkun paistaminen ja kuusen hakeminen ja koristelu, mitkä ne tietysti mokaa eli kinkku on ylikypsä/raaka ja kuusessa suopursuhometta.

Sitten ensi lauantaina on ihana vaan istua sohvan nurkkaan ja olla siinä naama norsunvitulla pitkälle yli uuden vuoden. Varsinaisen mykkäkoulun aloitan kyllä vasta aattona kun kaikki menee pieleen, saan paskat lahjat ja mies ottaa liikaa glögiä.

Sitä tässä vaan mietin, että jaksanko varmasti mököttää ensi vuoden puolelle asti? Toisaalta viime kesänä meni heittämällä seitsemän viikkoa, aloitin viikko ennen lomaa ja jatkoin vuelä viikon loman jälkeen. Mutta toisaalta se oli helpompaa kun oltiin miehen kanssa kahdestaan paitsi se viikko, kun miehen siskon perhe tuli kyläilemään, jolloin pidin mykkäkoulua koko ajan.

Mitenkä muut av-mammat, kauanko te jaksatte mököttää jouluna? Muutenkin vinkkejä joulumököttämiseen otetaan mielellään vastaan!

Ja oikein ihanaa joulun odotusta kaikille mammoille ja hyviä pyhiä!

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Mä olen jo aloittanut. Se alkoi kun niitä helvetin joululaulun kilkutuksia alkoivat tulla autoradiosta matkalla töihin. Lisäksi pitäisi ostaa jotain typeriä lahjoja, jotka ei kiinnosta yhtään, eikä niiden saajatkaan, mutta tavan vuoksi pitää. Kortteja en jaksa laittaa lainkaan. Loukkaantukoon sukulaiset, pääseepä niistäkin.

Itse joulunpyhinä en mökötä, nimittäin aion viettää ne yksin ja nauttia. En laita jouluruokia, en siivoa, en mitään. Aion vetää rattoisan jouludeekiksen ja syödä pakasteruokaa.

Vierailija

Hei! Miten tee muut joulumököttäjät olette kouliintuneet mököttäjinä? Oletteko ihan itse oppineita, siis oman kokemuksen kautta, vai oletteko ottaneet kursseja? Itse olen niitä joulumököttäjiä, jotka aloittavat hyvissä ajoin, mutta nyt on viime vuosina tuntunutm että mököttäminen on menettämässä tehoaan.

Haluaisin kovasti olla parempi mököttäjä, joten olen tutkinut kansalaisopiston kursseja mököttäjille. Meilläpäin järjestetään Marttyyri-Mamma ja Marttyyri-Mummo -kursseja, joissa on mahdollisuus löytää itsestää se pieni uhrautuja. Löysin myös varsinaista mököttämista edeltävälle ajanjaksolle ajankohtaisen Jouluvittuilu -kurssin. Kurssiohjelman mukaan toimii monessa tilanteessa, sisältää myös käytännönharjoittelua. Kokemuksia?

Vierailija

Meillä kansalaisopistosta löytyy työpajat "täsmälahja typerälle miniälle" ja "näin osoitat olevasi korvaamaton - uhrilahja anopilta". Mä olen ilmoittautunut "näin kiillotat sädekehäsi jouluksi" -kurssille!

Vierailija

Mä opin joulumököttämisen äidiltäni. Sillä oli aina tiuskimisvaihe jouluvalmistelujen aikana ja kun joulu oli tehty alkoi mököttäminen. Mykkäkouluun äiti siirtyi vasta pyhien jälkeen, kun isä oli kännäillyt ja anoppi oli vittuillut huonoista valmisteluista. Mököttämistä jatkui yleensä tonne helmikuulle asti.

Vierailija

Mä harjottelen pitkin vuotta, että ei sitten jouluna mene maitohapoille heti ja suusta pääse turha ähkäisy. Aina perjantaisin kannan mattoja pihalle, luuttuan takapuoli pystyssä lattioita vanhalla rätillä ja puhun itsekseni. Siitä sitten sunnuntaihin hypin tasajalkaa ja osoittelen kyrsiintyneenä muiden tekemättömiä kotitöitä. Jouluna sitten jaksaa syödä pikkulautaselta keittiössä seisaaltaan, kestokyynel silmäkulmassa ja iso buranapaketti toisessa kädessä. Ihan hiljaa. Siitä se joulumieli tulee aina kaikille.

Vierailija

Mä tehostan mökötystä sivelemällä sitruunaa ikeniin ja rullaamalla paplarit liian tiukalle. Sit vaan sohvalle istuun ja irvisteleen. Kyllä pysyy vävy ja miniä kaukana anopista, eikä uskalla ukko edes haaveilla glögistä.

Vierailija

No olettepas te hölmöjä! Miksi ihmeessä pilata kaikkien joulu ihan turhalla mököttämisellä? Kai te aikuiset ihmiset edes sen verran osaatte käyttäytyä, ettei koko joulua tarvitse mököttää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No olettepas te hölmöjä! Miksi ihmeessä pilata kaikkien joulu ihan turhalla mököttämisellä? Kai te aikuiset ihmiset edes sen verran osaatte käyttäytyä, ettei koko joulua tarvitse mököttää?

Hyvin vedät, olet tainnut aloittaa mököttömisen harjoittelun jo keväästä! Tästä hyvää ja tunnelmallista syyllistys-mököttämisen mallia kaikille!

Vierailija

Ihana ketju mutta samaan hengenvetoon on pakko todeta, että äitini on etenkin joulumököttämisessä kunnostautunut. Kauhulla odotan kaikkea sitä hyvää mieltä ja lämmintä tunnelmaa!

Vierailija

Höh, vähän säälin teitä! Aito mököttäminen kulkeutuu verenperintönä. Sellaiseen oikeaan mököttäjäperheeseen pitää syntyä, että oppii oikeaksi mököttäjäksi!!!  Ei siihen auta kuin pintapuolisesti kansalaisopiston kurssit yms. eli voi varmaan kyetä mököttämään jonkun osan joulusta oikeasti sitten loppu on vaan teeskentelyä.  Ainahan voi yrittää nousta oikeiden mököttäjien tasolle ja yrittää olla yhtä hyvä mököttäjä, mutta kyllä aidon aina tuntee :)!

Meillä on oikeasti jo monen sukupolven verran parhaita mököttäjiä. Eikä meillä ole edes pelkkä joulumököttäjien suku! Olemme vielä hieman parempia: syntymäpäivät, valmistujaiset, ristiäiset, häät, hautajaiset, kesälomat, varsinkin mökkireissut... Kaikista löytyy mököttämistä, ettekö tienneet? Meidän suvussa on oikeita ammattimököttäjiä, joista saa olla ylpeänä vuodesta toiseen!!! 

Vierailija

No juu! Minun äidillä oli tapana valittaa joulun alla joka ikinen vuosi jouluvalmisteluista niin että itsellekin tuli paha mieli koko joulusta. Ja sitten kun erehdyin tästä kerran sanomaan, äiti mökötti mulle puoli vuotta mykkäkoulua ja toiset puoli vuotta meni ennenkuin mökötyksestä oli päästy normaaliin kommunikointiin. Ja valitettavasti tämä tarina on tosi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat