Atooppinen iho tulehtunut. Mahtaako tähän saada apua terveyskeskuksesta vai kannattaako suosiolla mennä yksityiselle ihotautilääkärille?
Ihan itsestäni kyse. Näyttäisi tää ihottuma tarvitsevan jotain bakteereita tappavaa rasvaa tai jopa sisäisen antibioottikuurin. Sibicortista ei ole ollut mitään apua kun olen nyt 2 viikkoa sitä käyttänyt perusvoiteen lisäksi. Ihottuma-alueet turvoksissa, voimakkaan punaiset, hilseilevät ja erittävät kudosnestettä.
Kommentit (30)
Mun täytyy kertoa oma ratkaisuni pahaksi äityneisiin atooppisiin ihottumiin (oireet hyvin pitkälti infektioekseeman kaltaiset, eli varsinkin alussa kutisevia vesikelloja).
.
Tilanne meni nuoruudessa niin pahaksi, että molempien kämmenien/sormien iho oli täysin säpäleinä, tulehtunut ja halkesi verta vuotaen pienimmästäkin paineesta. Mitkään ihotautilääkärien määräämät lääkkeet eivät auttaneet kuin korkeintaan hetkeksi.
.
Jostain saimme vinkin kaliumpermanganaatti-nimiseen mineraalijauheeseen. Sitä saa monista apteekeista kysymällä henkilökunnalta ja annospussit eivät maksa melkein mitään (parin euron annoksilla saa tehtyä jo litrakaupalla liuosta).
.
Siitä siis tehdään (hyvin mietoja, ko. ainehan on vahvana syövyttävää) liuos veteen sekoitettuna, jossa tulehtuneita ihoalueita uitetaan 10-15 min joka päivä. Tämän jälkeen rasvataan iho kunnolla (itsellä paras tähän Canoderm). Tää katkaisi tulloin nuoruudessa monien vuosien toivottoman kamppailun ihottuman kanssa ja nyt aikuisiällä, kun ihottuma on taas iskenyt, niin kaliumpermanganaatti on taas auttanut. Itse en pärjäisi ilman tätä, kun muutoin ihottumani ovat todella vaikeasti hoidettavissa.
.
Toivottavasti tästä viestistä olisi hyötyä muille ihottumaongelnien kanssa painiskeleville!
En mä uskalla mitään kaliumpermanganaattia laittaa tähän käsi-ihottumaan vaikka sitä jossain jalkakylvyissäkin käytetään, enkä kyllä mitään ruokasoodaakaan. On sen verran pahana tää ihottuma. Kirvelee ihan älyttömän paljon jo kaikki ihottumakohtiin koskettavat ruoka-aineetkin (hedelmät, kala, kasviset...) Taidan mennä suosiolla sinne yksityiselle. Ap
Vierailija kirjoitti:
En mä uskalla mitään kaliumpermanganaattia laittaa tähän käsi-ihottumaan vaikka sitä jossain jalkakylvyissäkin käytetään, enkä kyllä mitään ruokasoodaakaan. On sen verran pahana tää ihottuma. Kirvelee ihan älyttömän paljon jo kaikki ihottumakohtiin koskettavat ruoka-aineetkin (hedelmät, kala, kasviset...) Taidan mennä suosiolla sinne yksityiselle. Ap
Mene yksityiselle ihotautilääkärille. Hän on erikoistunut juuri vaivaasi ja asiantuntemus on aivan eri tasolla arvauskeskuslääkäriin verrattuna. Joo, on siellä yleislääkäreitä. En viitsi valistaa muita kirjoittamalla pitkästä erikoistumisalan koulutuksesta, mutta terveyteen kannattaa sijoittaa. Saat diagnoosin ja OIKEAN lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle ihotautilääkärille. Hän on erikoistunut juuri vaivaasi ja asiantuntemus on aivan eri tasolla arvauskeskuslääkäriin verrattuna. Joo, on siellä yleislääkäreitä. En viitsi valistaa muita kirjoittamalla pitkästä erikoistumisalan koulutuksesta, mutta terveyteen kannattaa sijoittaa. Saat diagnoosin ja OIKEAN lääkityksen.
Varasin ihotautilääkärille ajan ja olen nyt lähdössä sinne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ihotautilääkärille ajan ja olen nyt lähdössä sinne. Ap
Hienoa, eiköhän apu löydy.
Sain kahta eri rasvaa tähän ihottumaan. Toinen vaan valmistetaan apteekissa ja se on haettavissa vasta torstaina. Tää toinen on kerran illassa käytettävää Ovixania. Ap
Varmaan on huojentunut mieli. Oliko kyseessä tulehtunut atopia?
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä tulehdus. Aivan niin kuin itsekin arvelin mun atopiahistorialla. Harmi vaan että pitää sitä toista rasvaa odottaa torstaille että saavat sen apteekissa tehtyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä tulehdus. Aivan niin kuin itsekin arvelin mun atopiahistorialla. Harmi vaan että pitää sitä toista rasvaa odottaa torstaille että saavat sen apteekissa tehtyä. Ap
Älä huoli, se tulee pian. Senkin vuoksi kannattaa käydä erikoislääkärillä, koska tavallinen yleislääkäri ei voi kirjoittaa niitä vahvempia kortisonivoiteiden lääkemääräyksiä. Vahvemmat kortisonivalmisteet ovat nimenomaan erikoislääkärin osaamisaluetta.
Ok, kiitti. Mietin itsekin että kroonistuuko jos ei heti hoida. Menee vaan aina heti punaiseksi kun kortisoni loppuu, eikä sitä voi loputtomiinkaan käyttää..