Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuttuvat joulukoristeet ja muut asiat, jotka köyhän elämässä ihmetyttävät

Vierailija
13.12.2015 |

Kerätään lista asoista, jotka meitä keskituloisia ja rikkaita ihmetyttävät köyhän elämässä. Minä aloitan sillä perinteisellä:

- miten kotiin ei ole kertynyt yhtään joulukoristetta, vaikka lapset ovat jo kouluikäisiä? Meilläkään ei paljon koristeita ole, mutta suurimman osan olen ostanut jo opiskeluaikana

- miten on varaa ostaa tupakkaa, mutta ei ole varaa lasten joululahjoihin?

- miksi pitää ostaa osamaksulla esim. pesukone, kun käytettynä saa hyvän kymmenesosalla uuden hinnasta? Itse pesin pyykit vaikka kuukauden käsin, jotta saisin sen satasen säästettyä ja ostettua sitten käytetyn.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pedukoneen suhteen on niin, että kun sen kuljetus ktenkin maksaa, on parempi investoida rahat vehkeeseen, joka varmasti toimii. Aapeenkaltaiset ihmiset kun myy kirppareilla tavaraa, joka ei sit kuitenkaan toimi.

Ja tähän liittyykin mUn oma ihmettelyni: miten niin moni köyhä menee näiden huijarien lankaan kerta toisensa jälkeen.

Meillä vuositulot nettona ovat noin 80 000 @, mutta monet kodinkoneista pesukone ja kuivausrumpu mukaanlukien on ostettu käytettynä. Ihmiset myyvät nykyisin tosi hyviä laitteita. Huijarin kohtaaminen on tietysti aina mahdollista, mutta vielä ei ole omalle kohdalle kertaakaan sattunut. 

Itse kartoitan ensin hyvät mallit ja etsin käytetyn mallinumeron perusteella. 

No sulla on varaa kantaa huijarin kohtaamisen riski, koska jos teet hutiostoksen, sulla onrahaa vielä toiseenkin pesukoneeseen. Köyhällä ei ole.

Vierailija
22/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ymmärrän osamaksukaupan hyvin, niissä ei välttämättä ole korkoa yhtään, kampanjoissa saa osamaksulla samaan hintaan kuin käteiselläkin maksaen. Silloin siinä ei ole yhtään ero siihen, säästääkö ensin puoli vuotta vai maksaako puolessa vuodessa osamaksuina.

Tupakointi on tosiaan aika epärationaalista hommaa kaikille, ja varsinkin köyhille. Mutta ap hyvä, se on addiktio siinä missä heroiini tai alkoholiriippuvaisuuskin. Joillekin todella vaikea tapa lopettaa. Itse en ole näitä - tupakoin parikymppisenä satunnaisesti, muttei tuottanut mitään ongelmaa lopettaa - mutta se, että itselläni ei ole fyysistä taipumusta addiktoitua nikotiiniin ei tarkoita sitä, etteikö joillain voisi olla. Älä siis tyypilliseen av-mammeroiden persetyyliin kuvittele, että kun sinulla ei ole jotain tapaa/pahetta, se on helppo tahdon kysymys muillekin.

Minua oikeastaan ihmetyttää enemmänkin se, miten jotkut köyhät - jotka tietävät loppuelämänsäkin pysyvänsä köyhänä (esim. sairaseläkkeellä sinnittelevät) kykenevätkin säilyttämään valoisan elämänasenteensa. Ihailtavaa! Sen verran hanakasti heitä yritetään nyt kyykyttää tukien leikkauksilla ja ilmaisilla pakkotyöllistämishutuilla.

Nostan teille hattua, älkää loukkaantuko tällaisista ketjuista.

t. toinen, jonka perheellä vuosinettotulot liki 80.000 - mutta sentään hiukan kykyä eläytyä ihmisten elämään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oikeasti haluan nähdä sen tyypin, joka pesee koko perhee pyykit käsin, petivaatteitta myöten. 

Mene moikkaamaan isoäitiäsi.

Off topic: olen syntynyt 60-luvun lopulla ja muistan äidin pesseen osan pyykistä käsin, pienen pyykkilaudan ja saavin kanssa. Ei hän tosin köyhä ollut, vaan keskituloinen. Mummot varmasti muistavat nyrkkipyykkiajat.

Vierailija
24/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oikeasti haluan nähdä sen tyypin, joka pesee koko perhee pyykit käsin, petivaatteitta myöten.

Joo en, en ole köyhä mutta minustakin tuo osamaksu on näppärä tapa ostaa  esim. juuri pesukone. 

Jos on varaa maksaa osamaksueriä, olisi ollut myös varaa laittaa sama summa joka kuukausi säästöön jo ennenkuin pesukone menee rikki. 

gigantin sivulta löysin hetki sitten nopealla googlettelulla pesukoneen joka maksaa 199€. Okei 199€ on iso raha köyhälle, ei vara ostaa sitä mutta jos maksaa sen osamaksulla sanotaan vaikka 4:ssä erässä niin sitten on jo vara koska siinä tulee laskutuslisä joka on muutaman  euron joten se ei kaada köyhän taloutta ja on viisas ostos. Kotiovelle kuljetuksenkin saa alle 10llä eurolla

Juuri näin. Osamaksua kannattaa käyttää, jos se ei tule selkeästi kalliimmaksi kuin käteisellä ostaminen ja jos eriin jakaminen helpottaa elämää. Kurjaa on, että monet kodinkoneet tehdään nykyään niin huonosti ja halvalla, että ne hajoavat pian takuuajan jälkeen, mikä ei tietenkään ilahduta varsinkaan niitä, joilla on rahasta tiukkaa.

Sen pitäisi olla selvää, että oikeasti vähävarainen ei asioi kioskeilla, ei osta tupakkaa eikä alkoholia, ei käytä rahaa Veikkauksen peleihin eikä ostele usein roskaruokaa ja kalliita eineksiä. Tietenkään se ei ole kaikille selvää, mutta hurjan rahansäästön se toisi, jos näitä ohjeita pystyisi noudattamaan edes 80 % ajasta.

Vierailija
25/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene moikkaamaan isoäitiäsi.

Off topic: olen syntynyt 60-luvun lopulla ja muistan äidin pesseen osan pyykistä käsin, pienen pyykkilaudan ja saavin kanssa. Ei hän tosin köyhä ollut, vaan keskituloinen. Mummot varmasti muistavat nyrkkipyykkiajat.

Sama juttu '67 syntyneellä. Meillä ei ollut pesukonetta vielä 70-luvun puolivälissä. Äiti pesi pyykit joko yleisessä pesutuvassa kadun toisella puolella tai kylpyammeessa. Meilläkin likosivat siskon pestävät harsovaipat ja muut vauvapyykit sangossa kylpyammeessa. Huvittavia nuo historiatajuttomat, jotka oikeasti haluavat nähdä käsipyykkiä pesseitä tyyppejä. Voivat olla yllättävän lähellä sellaiset  :-)

Vierailija
26/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en, en ole köyhä mutta minustakin tuo osamaksu on näppärä tapa ostaa  esim. juuri pesukone. 

Jos on varaa maksaa osamaksueriä, olisi ollut myös varaa laittaa sama summa joka kuukausi säästöön jo ennenkuin pesukone menee rikki. 

gigantin sivulta löysin hetki sitten nopealla googlettelulla pesukoneen joka maksaa 199€. Okei 199€ on iso raha köyhälle, ei vara ostaa sitä mutta jos maksaa sen osamaksulla sanotaan vaikka 4:ssä erässä niin sitten on jo vara koska siinä tulee laskutuslisä joka on muutaman  euron joten se ei kaada köyhän taloutta ja on viisas ostos. Kotiovelle kuljetuksenkin saa alle 10llä eurolla

Se kahden sadan euron uusi kone tulee vain todennäköisesti kestämään monta vuotta vähemmän kuin se käytettynä ostettu, pari kolme vuotta vanha 200 euron kone, joka on uutena maksanut 1000 e

Vierailija
27/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ostaa pesukoneen uutena, saa takuun kaupan päälle. Käytetystä koneesta ei koskaan tiedä, milloin se leviää ja sekin menee omaan piikkiin.

Alleviivaan tätä... Ei meille enää ikinä osteta käytettyä pesukonetta. Huudosta tai torista joskus vuosia sitten ostettiin, kone toimitettiin ja raha (jotain 70€ taisi olla..) vaihtoi omistajaa.

No se konehan oli ihan paskana! Lähti kyllä käyntiin, mutta jumitti tiettyyn vaiheeseen. Ei päästänyt pesuaineita lokeroistaan pyykin sekaan, ei lingonnut, ei mitään. Pyöritti vaan niitä vaatteita veden kanssa.

Ja myyjähän tietysti katosi kuin pieru saharaan, kun yritettiin ottaa yhteyttä..

Ostettiin sitten Gigantista kolmellasadalla uusi kone ja hyvin on toiminut. 

Vierailija
28/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin köyhänä itseä ihmetyttää sama. Varsinkin tupakan ja alkoholin käyttö, köyhällä ei todellakaan ole siihen varaa.

tupakointia en minäkään ymmärrä mutta alkoholin juominen on yksi harvoja huveja joita köyhällä on ja siinä samalla unohtaa edes hetkeksi elämän kurjuuden

Joku pahe sopii toiselle ja joku toinen taas toiselle. Jospa se tupakoitsija unohtaa 5 kertaa päivässä pariksi minuutiksi sen elämän kurjuuden. 

Vierailija
29/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin köyhänä itseä ihmetyttää sama. Varsinkin tupakan ja alkoholin käyttö, köyhällä ei todellakaan ole siihen varaa.

tupakointia en minäkään ymmärrä mutta alkoholin juominen on yksi harvoja huveja joita köyhällä on ja siinä samalla unohtaa edes hetkeksi elämän kurjuuden

Jospa se tupakoitsija unohtaa 5 kertaa päivässä pariksi minuutiksi sen elämän kurjuuden. 

Miten tupakka muka sen tekee? Ei se muistiin vaikuta.

Vierailija
30/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää ihminen, joka ei ole onnellinen elämäänsä, vaikka vuositulot 80.000 e taloudessa. Tulee mieleen, että mistäköhän tuo henkilö oikein olisi tyytyväinen. Sillä tasapainoinen ja elämäänsä tyytyväinen ei muka-hämmästele köyhän kansanosan elämää keskustelupalstalla.

Vierailija
31/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä.

Joulukoristeita mulla on, enkä tunne ketään köyhää, joka olisi valittanut sellaisten puutetta. Itselleni tosin riittää vähäisetkin koristeet.

Tupakkaa en polta ja lapsia ei ole.

Pyykinpesukoneen ostaisin osarilla uutena, koska käytetyn ostaminen on minusta aika iso riski, eikä mulla olisi mahdollisuutta autottomana hakea tai kanniskella pesukoneita. Kodinkoneliikkeestä saa monesti kotiinkuljetuksen ja vanhan pois viennin kaatopaikkamaksun hinnalla.

Tiskikoneen voisin ostaa käytettynä, koska pärjäisin ilmankin jos se hajoaisi. Pyykinpesukoneen kanssa on vähän eri juttu. Olen ollut yli kuukauden ilman pyykinpesukonetta ja kyllä se nyrkkipyykkääminen on oikeasti niin aikaa ja hermoja vievää hommaa pidemmän päälle, että katson pyykinpesukoneen välttämättömäksi. Ja en joutunut esim. lakanoita käsin pesemään, koska onneksi vaihtovaraa riitti siihen asti että sain koneen.

Vierailija
32/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä.

Joulukoristeita mulla on, enkä tunne ketään köyhää, joka olisi valittanut sellaisten puutetta. Itselleni tosin riittää vähäisetkin koristeet.

Tupakkaa en polta ja lapsia ei ole.

Pyykinpesukoneen ostaisin osarilla uutena, koska käytetyn ostaminen on minusta aika iso riski, eikä mulla olisi mahdollisuutta autottomana hakea tai kanniskella pesukoneita. Kodinkoneliikkeestä saa monesti kotiinkuljetuksen ja vanhan pois viennin kaatopaikkamaksun hinnalla.

Tiskikoneen voisin ostaa käytettynä, koska pärjäisin ilmankin jos se hajoaisi. Pyykinpesukoneen kanssa on vähän eri juttu. Olen ollut yli kuukauden ilman pyykinpesukonetta ja kyllä se nyrkkipyykkääminen on oikeasti niin aikaa ja hermoja vievää hommaa pidemmän päälle, että katson pyykinpesukoneen välttämättömäksi. Ja en joutunut esim. lakanoita käsin pesemään, koska onneksi vaihtovaraa riitti siihen asti että sain koneen.

Kuulostat mukavalta. Miksi emme ole tavanneet? Olisit just hyvä nainen minulle.

Vierailija
33/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa se tupakoitsija unohtaa 5 kertaa päivässä pariksi minuutiksi sen elämän kurjuuden. 

Tupakka on tutin korvike ja tutti on tissin korvike. Lohduttaa siis varmaan.

Vierailija
34/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka on tutin korvike ja tutti on tissin korvike. Lohduttaa siis varmaan.

Halvempaa olisi vaan ostaa yksi tutti ja lutkuttaa sitä  :-)  Köyhän tunnistaisi bussissa siitä, että on tutti suussa.

Vierailija
35/37 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on se ongelma, että he ovat vähän yksinkertaisia ja jos saa sanoa... tyhmiä. Siis nämä köyhät jotka valittavat köyhyyttään. Kun harrastukseksi ei kelpaa muut kuin matkailu, ravintoloissa ja keikoilla käynti jne, niin kyllähän se tuntuu pahalta. Älykkäämpi köyhä lukee vaikka kirjoja, kuntoilee ja tekee niitä asioita joihin hänellä on varaa. Ja on tyytyväinen koska saa itselleen aktiviteettiä. Muutakin kuin av-palstalla roikkuminen. 

Olen itsekkin köyhä mutta näitä halpoja harrastuksia kyllä löytyy. Kohta lähdetään hiihtämään! Ja turha tulla sanomaan, että ei köyhillä ole varaa suksiin... kyllä on! Nämä on kirpparilta pari vuotta sitten ostetut sukset parilla röökiaskin hinnalla. Itse en tietenkään polta koska se on tyhmää ja muutenkin liian kallista köyhälle.

Ei se materia pelkästään ketään onnelliseksi tee. Vaan se, että saa toteuttaa itseään! Ja siihen ei paljoa rahaa tarvitse. 

Vierailija
36/37 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä joulukoristeita ole pakko olla, mutta kun niitä netissä Jouluapu-ryhmissä kerjätään.

Vierailija
37/37 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä joulukoristeita pitäisi olla? Mikä ihmeen kriteeri se on ja mille?

No jouluapua-ryhmässä lähes kaikki köyhät perheet toivoivat joulukoristeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi