Puuttuvat joulukoristeet ja muut asiat, jotka köyhän elämässä ihmetyttävät

Vierailija

Kerätään lista asoista, jotka meitä keskituloisia ja rikkaita ihmetyttävät köyhän elämässä. Minä aloitan sillä perinteisellä:

- miten kotiin ei ole kertynyt yhtään joulukoristetta, vaikka lapset ovat jo kouluikäisiä? Meilläkään ei paljon koristeita ole, mutta suurimman osan olen ostanut jo opiskeluaikana

- miten on varaa ostaa tupakkaa, mutta ei ole varaa lasten joululahjoihin?

- miksi pitää ostaa osamaksulla esim. pesukone, kun käytettynä saa hyvän kymmenesosalla uuden hinnasta? Itse pesin pyykit vaikka kuukauden käsin, jotta saisin sen satasen säästettyä ja ostettua sitten käytetyn.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Mä oikeasti haluan nähdä sen tyypin, joka pesee koko perhee pyykit käsin, petivaatteitta myöten.

Joo en, en ole köyhä mutta minustakin tuo osamaksu on näppärä tapa ostaa  esim. juuri pesukone. 

Vierailija

Voin yrittää vastata sinulle omasta puolestani, koska täyttänen "köyhän" määritelmän.
- En tiedä. Meillä ainakin on joulukoristeita: osa lapsuuskodista, osa itse askarreltuja, osa ostettuja. Miehellä ei kyllä ollut yhtään tavatessamme, kun se ei kaipaa koristeita saadakseen joulutunnelmaa.
- En tiedä. Mulla oli aiemmin varaa ostaa tupakat ja joululahjat, nyt olen ollut vuoden polttamatta ja sain silti ostettua kaikki joululahjat.
-Olen ostanut pyykinpesukoneen ja tiskikoneen käytettynä em. syistä (ja koska osamaksuilla saa huonossa rahatilanteessa helposti maksuhäiriömerkinnän...). Mutta ainakin osa perustelee sillä, että osarilla maksaessa vievät vanhan pois ja tuovat uuden tilalle, jos itsellä ei kuljetusmahdollisuutta.

Vierailija

No mä vastaan ap:n ihmettelyihin ihmisenä, jokoa on ollut köyhä:

Siis niitä joulukoristeita ei ole ollut varaa ostaa edellisjouluna eikä tissajouluna eikä minään jouluna. Ikinä. Jos olis, niin ei niitä tietnkään tarvitsisi nyt ostaakaan. Oon itse tehnyt koristeita niin että otin työpaikan paperinkeräyslaatikosta valkoista toiselta puolelta käytettyä toimistopaperia, josta leikkasin enkeleitä ja lumiukkoja ikkunoihin. Teksti ei näkynyt Ulos asti. Värilliseen paperiin ei ollut varaa.

Ei oo varaa siihen tupakkaankaan.

Pedukoneen suhteen on niin, että kun sen kuljetus ktenkin maksaa, on parempi investoida rahat vehkeeseen, joka varmasti toimii. Aapeenkaltaiset ihmiset kun myy kirppareilla tavaraa, joka ei sit kuitenkaan toimi.

Ja tähän liittyykin mUn oma ihmettelyni: miten niin moni köyhä menee näiden huijarien lankaan kerta toisensa jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä oikeasti haluan nähdä sen tyypin, joka pesee koko perhee pyykit käsin, petivaatteitta myöten.

Joo en, en ole köyhä mutta minustakin tuo osamaksu on näppärä tapa ostaa  esim. juuri pesukone. 

Jos on varaa maksaa osamaksueriä, olisi ollut myös varaa laittaa sama summa joka kuukausi säästöön jo ennenkuin pesukone menee rikki. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näin köyhänä itseä ihmetyttää sama. Varsinkin tupakan ja alkoholin käyttö, köyhällä ei todellakaan ole siihen varaa.
tupakointia en minäkään ymmärrä mutta alkoholin juominen on yksi harvoja huveja joita köyhällä on ja siinä samalla unohtaa edes hetkeksi elämän kurjuuden

Vierailija

Ja kun ostaa pesukoneen uutena, saa takuun kaupan päälle. Käytetystä koneesta ei koskaan tiedä, milloin se leviää ja sekin menee omaan piikkiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa maksaa osamaksueriä, olisi ollut myös varaa laittaa sama summa joka kuukausi säästöön jo ennenkuin pesukone menee rikki. 

Ei se mene noin mustavalkoisesti. Toisilla kun ne tulot ja elämäntilanne vaihtelee. Tai vaikka niin, että joku muu menoerä on juuri loppunut. Itse olen ollut tilanteessa, että tulot vaihtelevat nollasta normaaliin palkkaan saman vuoden aikana. En jaksa eritellä, miksei ollut korvauksiin oikeutta, yritystoiminta taustalla yms, ei mitään karensseja siis. 

Vierailija

En ostaisi käytettyä pesukonetta. Ei ole mitään takeita siitä, kuinka kauan se toimii, jos ylipäätään toimii. Yksi tuttu kaupitteli omaa pesukonettaan opiskelijalle. Ennen kuin kaupat ehtivät syntyä, kone syttyi tuleen.

Enkä näe järkeä ostaa satasella käytettyä pesukonetta, kun 300 eurolla saa uuden.

Yksi syy uuden ostamiseen on myös vanhan poisvienti sekä uuden kotiinkuljetus ja asennus. Autoton köyhä saa nuo näppärästi tilattua samasta paikasta kuin uuden koneenkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pedukoneen suhteen on niin, että kun sen kuljetus ktenkin maksaa, on parempi investoida rahat vehkeeseen, joka varmasti toimii. Aapeenkaltaiset ihmiset kun myy kirppareilla tavaraa, joka ei sit kuitenkaan toimi.

Ja tähän liittyykin mUn oma ihmettelyni: miten niin moni köyhä menee näiden huijarien lankaan kerta toisensa jälkeen.

Meillä vuositulot nettona ovat noin 80 000 @, mutta monet kodinkoneista pesukone ja kuivausrumpu mukaanlukien on ostettu käytettynä. Ihmiset myyvät nykyisin tosi hyviä laitteita. Huijarin kohtaaminen on tietysti aina mahdollista, mutta vielä ei ole omalle kohdalle kertaakaan sattunut. 

Itse kartoitan ensin hyvät mallit ja etsin käytetyn mallinumeron perusteella. 

Vierailija

Olen köyhä, joten en voi yhtyä tähän ihmettelyyn, mutta ap:n esittämiin ajatuksiin voin vastata omalta osaltani. Joulukoristeisiin ja tupankanpolttoon mulla ei ole mitään sanottavaa, sillä koristeita mulla on ja mulla olisi myös varaa ostaa niitä. Tupakkaa en polta, sillä kaikki köyhät eivät polta ;) Pesukoneet olen aina ostanut uusina, sillä mulla ei ole mitään mahdollisuuksia kuljettaa vanhaa pois ja hakea sitä käytettyä jonkun kotoa. Olen yksinäinen autoton ihminen, joten kotiinkuljetus on ainoa vaihtoehto. Yleensä noihin käytettyihin ei sellaista ole saatavissa. Lisäksi myös pesukoneen käyttöikä on n. 3 vuotta, eli aika uusi kone saisi olla, että riski kannattaisi käytetyn pesukoneen kanssa ottaa. Mulla itselläni edellinen pesukone kesti 10 vuotta, mutta näin ei tosiaankaan kaikkien koneiden kohdalla ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä joulukoristeita pitäisi olla? Mikä ihmeen kriteeri se on ja mille?

Tämä minuakin ihmetytti. Ei ole joulukoristeita eikä tule. Kynttilöitä ja valosarjoja kyllä.

Yleensäkin koko aloitus on taas niin asenteellinen. Köyhät sitä ja köyhät tätä. Metsä vastaa: eikö varakkailla ole muuta tekemistä kuin syyllistää köyhiä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kerätään lista asoista, jotka meitä keskituloisia ja rikkaita ihmetyttävät köyhän elämässä. Minä aloitan sillä perinteisellä:

- miten kotiin ei ole kertynyt yhtään joulukoristetta, vaikka lapset ovat jo kouluikäisiä? Meilläkään ei paljon koristeita ole, mutta suurimman osan olen ostanut jo opiskeluaikana

- miten on varaa ostaa tupakkaa, mutta ei ole varaa lasten joululahjoihin?

- miksi pitää ostaa osamaksulla esim. pesukone, kun käytettynä saa hyvän kymmenesosalla uuden hinnasta? Itse pesin pyykit vaikka kuukauden käsin, jotta saisin sen satasen säästettyä ja ostettua sitten käytetyn.

Oletko koskaan miettinyt, ettei koristeiden puute johtuisikaan vähävaraisuudesta, vaan esim. siitä, että kaikki eivät tykkää koristeista tai tarvitse niitä joulutunnelman aikaansaamiseksi?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat