Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perimisasioista

Vierailija

Seurustelin aikoinaan miehen kanssa ja yllättäen tulin raskaaksi, pillerit pettivät. Isyys on todettu. Meillä meni ihan hyvin siihen saakka kun pojalla todettiin vakavempi sairaus. Mies lähti kävelemään. Alkoi ryyppäämään (taas) ja elää "kädestä suuhun" -tavalla. En ole vaatinut elatusta tai muutakaan koska tullaan hyvin toimeen palkallani.

Nyt ukkini on sairaalassa ja puhunut, että haluaisi jättää suuren osan omaisuudestaan minulle ja pojalle. Äitini (tytär) ja isäni eivät sitä kiellä. Nyt vain mietin, että kun minusta aika jättää ja poikanikaan ei ehkä sairautensa vuoksi elä kovin pitkään, periikö hänen isänsä omaisuuteni jos vanhempanikin ovat kuolleet? Vai meneekö se serkuilleni tai muille sukulaisille?

Kommentit (7)

....

Lähtökohtaisesti lapsesi omaisuus  hänen kuollessaan siirtyy isälle jos sinä olet kuollut. Perinnönjättäjä pystyy omalla testamentillaan määräämään melko paljon , eli tee testamentti omasta omaisuudestasi , ukkisi ei ehkä ehdi tekemään ? Fiksua on myös jos vanhempasi tekisivät testamentin. Käänny lakimiehen puoleen niin menevät sitten varmasti oikein.

Vierailija

Puhutte pojan kanssa, kenelle hän itse haluaisi jättää omaisuutensa kuollessaan. Jos sulle ok, teette pojan testamentin kuntoon.

Vierailija

Lähimmälle sukulaiselle menee eli tässä tapauksessa isällä, ellette tee erityisjärjestelyit testamentein. 

Sekin on vähän vaikeaa, jos isä on yhteistyöhaluton luopumaan oikeudestaan. Perimysjärjestyksen muuttaminen rintaperillisten kyseessä ollessa, ei ole vain nimi paperissa.  Rintaperillinen tarkoittaa tässä tapauksessa myös ylöspäin eli isää. 

Vierailija

Loogisesti poikasi perii sinut, jos kuolet ensin, mutta pojan peritte sekä sinä että isänsä. Alle 18v ei saa tehdä testamenttia kuin niistä varoista, jotka on itse ansainnut ("oikeus itse hallita"). Isällä on oikeus lakiosaan kuten kaikilla muillakin rintaperillisillä.

Siksi olisi viisainta, että ukki testamenttaisi varat vain sinulle ja sinä tekisit testamentin, jolla estät lapsen isää rahoja saamasta. Tässä oletan, että lapsesi on alle 18v eikä saa tehdä omaa testamenttia.

Vierailija

Mihin perustuu väite, että isällä olisi oikeus lakiosaan?

Oikeasti isä perisi puolet poikanne omaisuudesta siinäkin tapauksessa, että sinä olisit elossa. Ainoa keino on testamentata omaisuus sinulle, ja sinä edelleen sisaruksillesi. Siinä tapauksessa sairas poika saisi vain lakiosan, jos olisi elossa. Ja onhan mahdollista, että sinä ehdit saada lisää rintaperillisiä ennen perinnönjakoasi, jolloin lakiosan jakajia olisi enemmän.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat