Äidin masennuslääkkeiden sivuvaikutukset aiheuttavat kohta minulle masennusta
Itkin n. 5 sitten ja päätin että on parempi purkaa stressini johonkin joten päätin kirjoittaa. Äidilleni siis todettiin masennus ja sille määrättiin masennuslääkkeitä, kieltäytyi käyttämästä niitä mutta suostuttelin sen kokeilemaan ainakin kerran. Otti puollikkaan tabletin eilen illalla (määrättiin että aloittaa puolikkaalla) ja tänään nukkui päälle puolet päivästä kirjaimellisesti, hereellä olleessaan ragesi, huusi ja käyttäytyi todella agressiivisesti minua ja kissaani kohtaan. En minä varsinaisesti loukkaantunut kunnes äskön päätti että laitan huomenna mun kissan myyntiin, annan ilmaiseksi tai heittää kisuparan parvekkeelta alas. Aloin stressaantumaan ja itkemään ja päätin kaivaa esin lääkkeen paperin ja siinähän sivuoireet selitti kaikki äitini epänormaalit käytökset tänään, harva: agressivisuus, horros. yleinen: väsymys. todella harva: puhehäiriö(?)
En tiedä mitä tehdä? Olisi itsekästä pyytää lääkkeiden käyttä mutta niin olisi kissaanikin kohtaan jos se heitettäisiin huomenna alas huumeentuneen näköisen naisen takia. Äitini ei soittaisi lääkärille ikinä, voinko minä soittaa lääkärille äidin puolesta että näitä sivuoireita ilmestyy kun ottaa lääkkeen?
Tosin on vielä mahdollisuus että äiti heittää minutkin kissan kanssa huomenna parvekkeelta alas jos säädän jotain yksin.
Kommentit (50)
Olisko sulla isovanhemmista apua? Voisko ne pitää kisua? Voisitko muuttaa heille?
Kaikkia ei masennuslääkkeet juuri auta. Kannattaa kokeilla erilaisia. Kamalaa, kun joudut kärsimään. Pääset 3 vuoden päästä muuttamaan omillesi, mutta sua sitten seuraa.huoli äitisi hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatteletko oikeasti että äitisi saattaa käydä sinun päällesi tai heittää kissasi parvekkeelta?
Koska jos se on mielestäsi ihan todellinen uhka, niin sitten tarvitsette apua sekä sinulle että äidille. Voisitkohan vaikka viedä kissan jonkin ystävän luokse huomenna hoitoon, niin sinun ei tarvitsisi murehtia sen puolesta? Ja terveyskeskukseen voi varmasti soittaa viikonloppuna ja kysyä, että miten nyt kannattaisi toimia. Kerro myös avoimesti, jos sinua pelottaa.
Kuulostat samalta kuin minä nuorena. Että otat vastuuta vanhemmastasi omalta kannaltasi vähän liikaakin. Muista, että äitisi ei ole sinun vastuullasi, vaan sen pitäisi olla toisin päin. Tukea voit hakea esimerkiksi tuolta http://www.mll.fi/mll/auttavatpuhelimet/lnpn/
Jos äitini ei olisi tuon lääkkeen vallassa niin pitäisin sitä vain uhkailuna, tai no ei äitini järkipäissään mitään sellasta tekisi, rakastaa kissaakin paljon mutta tänään oli todella pelottava. En ole ikinä pelännyt mitään pikkuvirheitä yhtä paljon kuin tänään. Äiti ihan normaalina päivinä on ollut sympaattinen ja paljon naurva vaikka riitelemmekin paljon.
Tarkistin juuri lääkkeet eikä tänään ole ottanut, tietääkö joku kuinka kauan menee kunnes lääkkeen vaikutus loppuu?
Ap
Anna se kissa jollekin kaverille hoitoon ja keskustele äitisi kanssa miten kohtuuton ja aggressiivinen hän on. Tuo voi hyvin tasaantua ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
siis todettiin masennus ja sille määrättiin masennuslääkkeitä, kieltäytyi käyttämästä niitä mutta suostuttelin sen kokeilemaan ainakin kerran. Otti puollikkaan tabletin eilen illalla (määrättiin että aloittaa puolikkaalla) .
Jos on kieltäytynyt ottamasta lääkettä lukuun ottamatta eilistä, tuskin käytös johtuu lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä äitisi tekee nyt eikai ole yrittänyt satuttaa sinua?
Nukkuu. Ei ole ellei agressiivisuutta lasketa, sitäkään en pidä äidin syynä, lääkkeethän sen teki ja minä painostin sen syömään niitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis todettiin masennus ja sille määrättiin masennuslääkkeitä, kieltäytyi käyttämästä niitä mutta suostuttelin sen kokeilemaan ainakin kerran. Otti puollikkaan tabletin eilen illalla (määrättiin että aloittaa puolikkaalla) .
Jos on kieltäytynyt ottamasta lääkettä lukuun ottamatta eilistä, tuskin käytös johtuu lääkkeestä.
Mistä muusta voi muka johtua? Kaikenlisäksi kun kaikki epänormaalit asiat mitä tänään teki luki sivuvaikutuksissa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä sai lääkkeen?
Apteekista, lääkäri määräsi.
Ap
Lääkkeiden sivuvaikutukset tulevat ilmi vasta, kun niitä on käyttänyt jonkun aikaa, ei heti, eikä varsinkaan puolikkaalla pillerillä.
Joko tämä on provo (saattaa hyvinkin olla) tai sitten takana on jotain muuta, esim. väärä diagnoosi.
Jos tämä on provo, kehotan ap:ta häpeämään ja lopettamaan leikkimisen oikeasti vakvailla asioilla.
No ap, miten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeenvaihto. Suosittelen citalopraamia, ei väsytä. Vai liittyykö masennukseen unettomuutta?
Kuinka vanha olet?
Ei ikinä Citalopraamia! Ei varmasti sovi kenellekään!
Minulle se on aivan sopiva lääke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä muusta voi muka johtua? Kaikenlisäksi kun kaikki epänormaalit asiat mitä tänään teki luki sivuvaikutuksissa?
Ap
Masennus pahentunut? Psykoosi iskemässä? Käyttääkö päihteitä?
Vierailija kirjoitti:
Olisko sulla isovanhemmista apua? Voisko ne pitää kisua? Voisitko muuttaa heille?
Ainoa elossa oleva isovanhempani asuu aasiassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden sivuvaikutukset tulevat ilmi vasta, kun niitä on käyttänyt jonkun aikaa, ei heti, eikä varsinkaan puolikkaalla pillerillä.
Joko tämä on provo (saattaa hyvinkin olla) tai sitten takana on jotain muuta, esim. väärä diagnoosi.
Jos tämä on provo, kehotan ap:ta häpeämään ja lopettamaan leikkimisen oikeasti vakvailla asioilla.
No ap, miten on?
Minulla on parempaa tekemistäkin kuin tehdä jotain trolli keskusteluja vauva palstalle usko pois, toivoisin itsekkin että olisi provo. Ap
Pyydä sitä kokeilemaan jotain muuta masislääkettä ja siihen unilääkettä lisäksi. Mene koulupsykologille. Hänhän on tuon alan ammattilainen,.niin ehkä osaa tukea sua, vaikke lääkäri olekaan. (Psykiatri on lääkäri ja lääkärit ne lääkkeet määrää)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMasennus pahentunut? Psykoosi iskemässä? Käyttääkö päihteitä?
Ei käytä päihteitä, vaikutti iloisemmalta nykyään (siis ennenkuin käytti tota lääkettä) muttei ainakaan ole ikinä ulkoisesti näyttänyt olevan masentunut minullekin tuli yllätyksenä kun sain tietää.
Ap
Äitisi lääke voi todella väsyttää joitain ihmisiä vielä pitkään seuraavaan päivään. Ärtymys ja kiukku on voinut johtua ihan siitä väsymyksestäkin. Ja jos kerta äitisi kokeilee ekaa kertaa voi olla ettei hän itsekään ihan tunne vielä lääkkeen vaikutuksia itsessään. Voi olla että lääke sopii pidempään käytettynä, tai sitten ei. Puhu äidillesi huomenna että pelkäsit häntä ja että sinä tai kissasi ette saa olla hänen pahan olonsa purkuväylät. Ja muutoin, anna äitisi itse etsiä itselleen sopivat lääkkeet ja hoitomuodot. Se ei missään tapauksessa ole sinun vastuullasi. Sinun tehtäväsi on huolehtia itsestäsi ja omasta hyvinvoinnistasi.
Minä olen kokeillut mirtazapiinia ja tuo puolikas tosiaan vie jo tajun kankaalle. Koko seuraavan päivän on aivan tokkurassa ja ehkäpä äitisi siksi ärtynyt, kun ei ollut oma olo.
Googlaa paikkakuntasi psykiatrinen päivystys ja kysy neuvoja.
Tai googlaa mielenterveysliiton kriisipuhelin, ja kysele heiltä.
Minun äitini oli masentunut, kun olin nuori. Minä ahdistuin siitä niin, että nyt aikuisena mulla on paniikkihäiriö.
Sun pitäisi saada ITSELLESI apua. Ehdotan, että menet koulupsykologille ensi viikolla juttelemaan asiasta. Hän ehkä osaa neuvoa eteenpäin.
Hanki heti itsellesi apua, tai kärsit loppuelämäsi, kun sulla on kauhea nuoruus.