Näin tulet hyväpalkkaiseksi

Vierailija

Ansioketjussa joku kysyi miten voi kasvattaa tienestejään. Tässä kolmen kohdan ohjeeni:

1. Hanki harvinaista ja tarpeellista osaamista. Usein tämä on yhdistelmä taitoja. Esimerkiksi minä olen opiskellut matematiikkaa, tietojenkäsittelyä ja rahoitusta. Kyllähän joka jätkä koodata osaa, mutta harva hyvä koodari ymmärtää syvällisesti rahoitusinstrumenttien käyttäytymistä. Pankit ovat tästä yhdistelmästä valmiita maksamaan, koska osaaminen on niille elintärkeää.

2. Valitse hyvä esimies ja kerro hänelle rehellisesti urasuunnitelmistasi. Hyvä esimies tukee oppimistasi, laajentaa rooliasi osaamisen kasvaessa ja avaa ovia uusiin positioihin talon sisällä. Huono esimies puolestaan haluaa pitää sinut nykyisissä tehtävissäsi, koska olet hyvä niissä.

3. Jos kohdat 1 & 2 eivät heijastu ansioiden nousuna, vaihda työnantajaa. Valitettavasti suurin osa esimiehistä on huonoja, eivätkä tunnista alaistensa potentiaalia tai välitä siitä, missä häviävät sekä alainen että yhtiö. Tällöin kannattaa kilpailuttaa oma osaaminen markkinoilla. Välttämättä ei kannata mennä paikkaan, jossa on paras palkka (muista kohta 2). Myös konsultiksi tai yrittäjäksi ryhtyminen on yksi vaihtoehto.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Mikäs harvinainen yhdistelmä matematiikka, tietojenkäsittely ja rahoitus muka on? Sehän on kauppatieteilijä tietojärjestelmätieteet kun lukee vähän vielä tuohon päälle.

Vierailija

Kirjoittaa jonne 21-v, ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelija, kesätyökokemusta kaupungilta kaksi kesää. Älä tuu opettamaan isääsi naimaan.

Vierailija

Todelliset harvinaiset osaajat eivät tässä maassa rikastu, paradoksaalista kyllä. Ja ei, ulkomaille lähtö ei ole optio. Tämä maa makaa keskinkertaisuuksien varassa.

Vierailija

Milloin sitten on hyväpalkkainen? Tienaan 6400 euroa bruttona mutten ole tehnyt mitään noista eikä uralla eteneminen kiinnosta vähääkään. Minulla on käynyt hyvä säkä ja siinäpä se.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Todelliset harvinaiset osaajat eivät tässä maassa rikastu, paradoksaalista kyllä. Ja ei, ulkomaille lähtö ei ole optio. Tämä maa makaa keskinkertaisuuksien varassa.

Annas kun arvaan. Koet olevasi todella harvinainen osaaja ja suorastaan väärinymmärretty nero?

Vierailija

Parhaiten menestyy jos on ns. hyvä tyyppi, eli sellainen josta kaikki tykkää. Ei tarvitse edes osata mitään niin aina saa töitä ja tilaisuuksia, koska ihmiste haluaa olla näiden "hyvien tyyppien" kanssa tekemisissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaa jonne 21-v, ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelija, kesätyökokemusta kaupungilta kaksi kesää. Älä tuu opettamaan isääsi naimaan.

Höpsis, aloittaja on ihan oikeassa. Varsinkin kohdassaan 1. Jos nörtiksi ryhtyy, kannattaa ensin osata erinomaisesti asiakkaan toimintaympäristö. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikäs harvinainen yhdistelmä matematiikka, tietojenkäsittely ja rahoitus muka on? Sehän on kauppatieteilijä tietojärjestelmätieteet kun lukee vähän vielä tuohon päälle.

Lahjakkaasti missasit pointin. Ei kauppatieteilijä välttämättä ymmärrä mitään rahoituksesta, jos ei ole sitä pääaineena lukenut. Sama kuin olettaisit, että perheoikeuteen erikoistunut juristi osaisi konsultoida yritysjärjestelyissä.

Ei ketään kiinnosta, jos osaa vähän jotakin - pitää olla asiantuntija.

Vierailija

Muuten hyvä ja mun kohdalla tuo 1 ja 2 toteutuukin jossain määrin mutta olen julkisella töissä eikä ylenemismahdollisuuksia oikein ole työpaikan luonteesta johtuen, meidän ammattiryhmälle ei ole olemassakaan mitään urapolkuja kuten vaikkapa sairaanhoitajille - apulaisosastonhoitaja - osastonhoitaja - ylihoitaja - jne.

Olen kyllä miettinyt että jos jossain vaiheessa omaa työtämme lähdetään yksityistämään (kuten nyt trendi on), heittäytyisin ehkä freelanceriksi ja sitä kautta voisin laskuttaa jostain muustakin kuin nykyisestä työstäni...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan. Koet olevasi todella harvinainen osaaja ja suorastaan väärinymmärretty nero?

Oikein arvasit. Mutta se siitä. Luuletko että pystyisin täällä todistamaan ylivertaisuuteni? Minulla on kaikki edellytykset tuntea olevani väärinymmärretty nero. Osaamiseni harvinaisuudesta minun ei tarvitse arvuutella, se on todistettu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä ja mun kohdalla tuo 1 ja 2 toteutuukin jossain määrin mutta olen julkisella töissä eikä ylenemismahdollisuuksia oikein ole työpaikan luonteesta johtuen, meidän ammattiryhmälle ei ole olemassakaan mitään urapolkuja kuten vaikkapa sairaanhoitajille - apulaisosastonhoitaja - osastonhoitaja - ylihoitaja - jne.

Olen kyllä miettinyt että jos jossain vaiheessa omaa työtämme lähdetään yksityistämään (kuten nyt trendi on), heittäytyisin ehkä freelanceriksi ja sitä kautta voisin laskuttaa jostain muustakin kuin nykyisestä työstäni...

Sitten luet aloittajan kohdan 3 :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Milloin sitten on hyväpalkkainen? Tienaan 6400 euroa bruttona mutten ole tehnyt mitään noista eikä uralla eteneminen kiinnosta vähääkään. Minulla on käynyt hyvä säkä ja siinäpä se.

Tämä nyt ei ole relevanttia. Jokainen määrittelee sen itse. Jos tienaa omasta mielestään riittävästi, niin silloinhan voi olla tyytyväinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo, varmaan Seppo Eelopin veroinen. Se jannu tienasi rutosti rahaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat