Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin tulet hyväpalkkaiseksi

Vierailija
12.12.2015 |

Ansioketjussa joku kysyi miten voi kasvattaa tienestejään. Tässä kolmen kohdan ohjeeni:

1. Hanki harvinaista ja tarpeellista osaamista. Usein tämä on yhdistelmä taitoja. Esimerkiksi minä olen opiskellut matematiikkaa, tietojenkäsittelyä ja rahoitusta. Kyllähän joka jätkä koodata osaa, mutta harva hyvä koodari ymmärtää syvällisesti rahoitusinstrumenttien käyttäytymistä. Pankit ovat tästä yhdistelmästä valmiita maksamaan, koska osaaminen on niille elintärkeää.

2. Valitse hyvä esimies ja kerro hänelle rehellisesti urasuunnitelmistasi. Hyvä esimies tukee oppimistasi, laajentaa rooliasi osaamisen kasvaessa ja avaa ovia uusiin positioihin talon sisällä. Huono esimies puolestaan haluaa pitää sinut nykyisissä tehtävissäsi, koska olet hyvä niissä.

3. Jos kohdat 1 & 2 eivät heijastu ansioiden nousuna, vaihda työnantajaa. Valitettavasti suurin osa esimiehistä on huonoja, eivätkä tunnista alaistensa potentiaalia tai välitä siitä, missä häviävät sekä alainen että yhtiö. Tällöin kannattaa kilpailuttaa oma osaaminen markkinoilla. Välttämättä ei kannata mennä paikkaan, jossa on paras palkka (muista kohta 2). Myös konsultiksi tai yrittäjäksi ryhtyminen on yksi vaihtoehto.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Saa töitä, töitä saat tuurilla ja/tai suhteilla

2. Loput hoituu tuurilla ja suhteilla

Näin se käytännössä menee. Mun mies on aika laiska, mutta sillä on ollut oikeat kaverit. Mulla taas päinvastoin. 

Tuurilla ne suuretkin laivat seilaa, mutta kyllä se auttaa jos osaa navigoida.

Vierailija
22/24 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjaa-a. Olen pitkälle erikoistunut erikoisosaaja, akateemisesti koulutettu. Hyvätuloinenkin.

Olin parikymmentä vuotta nousujohteisella uralla, mutta sitten iso pomo vaihtui ja uusi halusi vaihtaakin väliportaan väen. Nyt pusken viisikymppisenä raakkina suorittavan tason asiantuntijaduunia ja joudun näyttelemään siitäkin tyytyväistä, koska juurikin sen pitkälle erikoistuneen ammattitaitoni ja viiden kympin iän, en enää pääse muualle. Kilpailevia ottajia kun ei juurikaan ole, ja nekin vähät, joita olisi, palkkaavat mieluummin kolmekymppisiä.

Joten ap on tavallaan oikeassa, mutta hyvin nuoren ihmisen uholla. Erkoistuminen on ok, mutta siinä on iso riski tipahtaa sivuun työmarkkinoilta, kun ajat ja tarpeet muuttuvat. Yhtäkkiä huomaatkin olevasi enempi auringonlaskun alalla, jossa ammattilaisia on tarjolla joka duunipaikkaan kymmenittäin - hyviä ammattilaisia.

Ikäkin on ikävä juttu. Vaikka viisikymppisellä olisi rutkasti tietoa ja taitoa ja uraakin vielä ainakin 15 vuotta edessä, hän on työnantajien silmissä liian vanha. 

Ja kuten oma kokemukseni kertoo, ylennyksissä on NIIN paljon kyse hyvästä tuurista ja kontakteista, ettei mitään rajaa... tiettyyn mittaan asti sinut palkataan siksi, että olet pätevä, osaava ja tunnollinen - siitä ylöspäin on jo sen verran kova seula, että ratkaisevinta on se, missä satut olemaan milläkin hetkellä.

Mutta joo, kun olin nuorempi, kuvittelin ap:n tavoin, että se on ihan vaan itsestä kiinni. Elämä kumminkin opettaa tässä suhteessa nöyryyttää kovemman kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella viisikymppisellä osaaminen on valitettavasti vanhentunutta, kun oman osaamisen kehittäminen on laiminlyöty ja keskitytty vain siihen, mitä jo osataan. Osaaminen ei siis enää ole kenellekään tarpeellista.

Toki tuuri ja suhteet vaikuttavat, mutta toimimalla kohtien 1-3 mukaisesti hyvä tuuri on todennäköisempää kuin ilman niitä.

Vierailija
24/24 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. En mene töihin mistään hinnasta.