Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko skitsofreniasta kärsivä päättää itse parantua? Siis voiko tahdonvoimmalla parantua sellaisesta sairaudesta?

Vierailija
12.12.2015 |

ja jos voi, niin miten se voi olla mahdollista?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniasta ei parannuta, ei millään konstilla

Vierailija
22/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaata tahtoa ei ole. Kenelläkään. Ei edes terveillä. Luonnonlait ja yhteiskunnalliset lainalaisuudet ovat jokaisen "päätöksen" takana.

Jätä yhteiskunnalliset lainalaisuudet pois tuosta niin edes jollain tasolla järkeä

Miten niin? Ota ihmisiltä ruoka pois ja katso syntyykö mellakka => yhteiskunnallinen lainalaisuus.

Tuossa tilanteessa on nyt kuitenkin mahdollisuus valita toisella tavalla.

Tuo on pelkkä uskomus jota ei ole todistettu missään. Jos tietystä yhteiskunnallisesta olosuhteesta seuraa aina tai lähes poikkeuksetta tietynlaista toimintaa, se on silloin lainalainen prosessi kuten luonnonlakikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enkö voisi luottaa itseeni, kun olen päättänyt uskoa, jos mieheni sanoo minun tatvitsevan osastohoitoa hulluuteen. Kyllähän muistaisin tuon päätöksen myös psykoosissa. Muistaisin myös sen, että ei ne mua hoitoon ottaisi, jos en olisi sekaisin.

Minä olen se, jonka kaverilla monta poliisin kantamista vaatinutta osastohoitojaksoa.

En siis käsitä sitä, että eikö voi muka etukäteen päättää luottaa johonkuhun toiseen, joka määrittelee, että nyt olet sekaisin. Sitten sekaisin olevana toki uskoo harhat, mutta muistaa päätöksensä ja lupauksensa. (Ja muistaa myös sen, etteu ne hoitoon tervettä huoli.)

Vierailija
24/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Harhat iskevät päälle heti lääkityksen lopetettua. Skitsofreniasta ei parane, oireet lieventyvät lääkehoidolla.

Riippuu monesta seikasta, milloin oireet tulevat päälle lääkityksen lopettamisen jälkeen. On tavallista, että joku pistoshoitoa saava potilas oireilee vasta 6kk:n kuluttua lääkityksen lopettamisesta ja toinen taas kuukauden kuluttua. Tablettimuotoisissa lääkityksissä vaikutusaika on lyhyempi, joten myös oireet palaavat nopeammin.

Vierailija
25/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta enkö voisi luottaa itseeni, kun olen päättänyt uskoa, jos mieheni sanoo minun tatvitsevan osastohoitoa hulluuteen. Kyllähän muistaisin tuon päätöksen myös psykoosissa. Muistaisin myös sen, että ei ne mua hoitoon ottaisi, jos en olisi sekaisin.

Minä olen se, jonka kaverilla monta poliisin kantamista vaatinutta osastohoitojaksoa.

En siis käsitä sitä, että eikö voi muka etukäteen päättää luottaa johonkuhun toiseen, joka määrittelee, että nyt olet sekaisin. Sitten sekaisin olevana toki uskoo harhat, mutta muistaa päätöksensä ja lupauksensa. (Ja muistaa myös sen, etteu ne hoitoon tervettä huoli.)

Et ole kykenevä luottamaan harhoissasi ja psykoosissa näin.

Vierailija
26/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla oireettomana jonkun verran, mutta ei se itse ongelma poistu ja voi palata taas oireet myöhemmin.

Vierailija
27/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Harhat iskevät päälle heti lääkityksen lopetettua. Skitsofreniasta ei parane, oireet lieventyvät lääkehoidolla.

Höpö höpö. Totta kai skitsofreniastakin voi parantua!

"Vaikka skitsofrenia onkin usein vuosia ja joidenkin kohdalla vuosikymmeniä kestävä sairaus, eri tutkimusten mukaan ehkä 5–20 % skitsofreniaan sairastuneista paranee sairaudesta täysin oireettomiksi. Tehtyjen seurantatutkimusten valossa 40–70 % sairastuneista toipuu vuosien myötä sairaudestaan elämäänsä tyytyväisiä ja kärsii vain lievistä oireista. Huomattava osa vakavastikin sairastuneista kykenee säilyttämään työkykynsä.

Sairauden vakavasta luonteesta kertoo kuitenkin se tosiasia, että eri tutkimusten valossa 20–40 %:lla sairastuneista sairaus jatkuu eriasteisen vakavasti oireilevana vuosikausia ja -kymmeniä. "

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
28/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreniasta ei parannuta, ei millään konstilla

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
29/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta seikasta, milloin oireet tulevat päälle lääkityksen lopettamisen jälkeen. On tavallista, että joku pistoshoitoa saava potilas oireilee vasta 6kk:n kuluttua lääkityksen lopettamisesta ja toinen taas kuukauden kuluttua. Tablettimuotoisissa lääkityksissä vaikutusaika on lyhyempi, joten myös oireet palaavat nopeammin.

Etc- hoito on tehokas skitsofrenian hoidossa. Mutta alun intensiivisemmän hoitojakson jälkeen ylläpitohoito on tärkeätä tulosten ylläpitämiseksi.

Vierailija
30/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Totta kai skitsofreniastakin voi parantua!

"Vaikka skitsofrenia onkin usein vuosia ja joidenkin kohdalla vuosikymmeniä kestävä sairaus, eri tutkimusten mukaan ehkä 5–20 % skitsofreniaan sairastuneista paranee sairaudesta täysin oireettomiksi. Tehtyjen seurantatutkimusten valossa 40–70 % sairastuneista toipuu vuosien myötä sairaudestaan elämäänsä tyytyväisiä ja kärsii vain lievistä oireista. Huomattava osa vakavastikin sairastuneista kykenee säilyttämään työkykynsä.

Sairauden vakavasta luonteesta kertoo kuitenkin se tosiasia, että eri tutkimusten valossa 20–40 %:lla sairastuneista sairaus jatkuu eriasteisen vakavasti oireilevana vuosikausia ja -kymmeniä. "

Kuten tuosta linkistäkin näet, skitsofrenia ei parane. Oireettomuus tai vähäoireisuus ei tarkoita paranemista.

Vierailija
31/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia on niin vakava sairaus,ettei siitä parannu tahdon voimalla. Skitsofreenikot eivät itse tiedosta olevansa sairaita. Serkkuni sairastui ko. sairauteen aika pian sen jälkeen, kun hän muutti pois kotoa. Hänen vanhempansa ymmärsivät heti jotain olleen vialla, kun poika puhui itsekseen, oli tukkinut vaatekomeronsa oven huonekaluilla ja väitti "presidentin häiritsevän opetusta". Serkku kuvitteli olevansa matematiikanopettaja.

Nykyään serkulla on lääkitykset ja hän pystyy elämään kutakuinkin normaalisti, mutta kaikenlaiset harhaluulot ja aistiharhat palaavat välittömästi lääkityksen loputtua.

Vierailija
32/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreniaa sairastava ei edes tiedä että sairastaa sitä, se on vähänku joku tuliss sanomaan sulle ettei sun lasta ole olemassakaan ja olet kuvitellut kaikki synnytyksestä kasvatukseen.

Ja paskan marjat taas. Ne monet skitsofreniaa sairastavat ystäväni tietävät kyllä sairastavansa sairautta nimeltä skitsofrenia, ja osaavat kyllä tunnistaa oireita (omia tai muiden) ihan itse. Toki on näitä umpi sairaudentunnottomia skitsofreenikoitakin, mutta heitä et näe avohoidossa tai normaalissa elämässä ollenkaan.

Ärsyttää tuollaisten stereotypioiden levitteleminen.

Vierailija
33/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mua tossa ärsyttäö, että miksei skitsofreenikko voi uskoa ihmisiä, jotka sanovat hänellä olevan harhoja. (Etenkin, jos harhat on välillä saatu lääkityksellä pois ja skitsofreenikko on tällöin tajunnut olleensa harhoissa.)

Olen luvannut miehelleni, että jos joskus sekoan, lupaan mennä hoitoon, jos hän sanoo minulle, että nyt olet harhianen, mene hoitoon. En ole siis vielä milloinkaan ollut sekaisin, mutta hyvä ystäväni on ja hän ei koskaan tiedosta tilaansa eikä suostu sairaalaan kuin viranomaisten kantamana.

Tarkistappa skitsofrenian määritelmä. Uskotko miestäsi vai omia aivojasi? Ja muista että sinulla ei ole sairauden tuntua ja et osaa määrittää mikä on totta ja mikä ei

Niinpä. Luultavasti luulisi miestään agentiksi, joka yrittää harhauttaa hänet ansaan ehdottaessaan hoitoa. 

Vierailija
34/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin paskan marjat taas. Skitsofrenian oireita voidaan myös hoitaa psykoterapialla, näin on tehty muualla maailmassa paitsi Suomessa, ja tulokset ovat olleet YHTÄ hyviä kuin antipsykoottisia lääkkeitä käyttäneellä potilasryhmällä.

Lukekaa enemmän.

Vierailija
35/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa skitsofreeniaa sairastavista kyllä tietävät olevansa sairaita, mutta eivät silti osaa tunnistaa mikä on todellista ja mikä ei... Kannattaa muuten perehtyä potilaiden maalauksiin. Ne ovat usein pysäyttäviä.

Vierailija
36/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa skitsofreeniaa sairastavista kyllä tietävät olevansa sairaita, mutta eivät silti osaa tunnistaa mikä on todellista ja mikä ei... Kannattaa muuten perehtyä potilaiden maalauksiin. Ne ovat usein pysäyttäviä.

Kyllä muuten osaavat :D

Vierailija
37/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin paskan marjat taas. Skitsofrenian oireita voidaan myös hoitaa psykoterapialla, näin on tehty muualla maailmassa paitsi Suomessa, ja tulokset ovat olleet YHTÄ hyviä kuin antipsykoottisia lääkkeitä käyttäneellä potilasryhmällä.

Lukekaa enemmän.

Luulisi sinun tietävän, että oireet ja paraneminen ovat täysin yksilöllisiä. Kaikki hoitokeinot eivät toimi kaikille skitsofreniapotilaille. Se on kyllä totta, ettei kannata yleistää, mutta on olemassa niitäkin potilaita, jotka eivät ikinä sairaudesta parane.

Vierailija
38/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa enemmän.

Luulisi sinun tietävän, että oireet ja paraneminen ovat täysin yksilöllisiä. Kaikki hoitokeinot eivät toimi kaikille skitsofreniapotilaille. Se on kyllä totta, ettei kannata yleistää, mutta on olemassa niitäkin potilaita, jotka eivät ikinä sairaudesta parane.

No Suomessa tunnutaan päätyvän liian usein halvimpaan vaihtoehtoon kaikkien potentiaalisten hoitomuotojen suhteen, ja niin tehdään myös skitsofrenian hoidon suhteen. Eli lääkkeet käteen ja ulos, lisäksi potilas käy kerran max. kaksi juttelemassa jonkun työhönsä leipääntyneen sairaanhoitajan kanssa (se EI ole psykoterapiaa!) psykiatrian avohoidossa. Psykoterapia + lääkitys olisi paras vaihtoehto, mutta rahasta tuntuu olevan kyse, moni ei saa pätevää hoitoa ja siksi onkin pysyvällä eläkkeellä, joissain tapauksessa jo heti 18-vuotiaana. Onko se muka järkevää? Ei.

Vierailija
39/39 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voiko mistään todellisesta sairaudesta parantua tahdonvoimalla?

Tämä kysymys on epäspesifi. Mitä tahdonvoima tarkoittaa? Onko se toimintaa, motivaatiota, itsepäisyyttä, persoonallisuuden piirteitä, tapa? Tahdonvoima on yliarvostettu, klassikkoesimerkki laihduttamisesta. Tahdonvoimalla epäonnistuu. Tarvitaan muita, monia keinoja, jotta pysyisi toivotulla tiellä.

Kun kyse on mielisairaudesta, jossa todellisuudentaju on vääristynyt, niin ihmisen omalla toiveella, halulla parantua, on kyllä merkitystä. Sitä kautta voidaan rakentaa motivaatiota, orientoitumista tulevaisuuteen. Näitä tarvitaan, jotta sairastava voisi muodostaan allianssin, yhteistyön tilan hoitavan ammattilaisen kanssa esimerkiksi psykoterapiassa. Yhdessä näyttöön perustuvan hyvän hoidon kanssa, voi jopa skitsofrenia saada oireettomaksi tai hyvin hallintaan. Tämä ei kuitenkaan onnistu kaikille, jokaisella patologian perusta on erilainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi