Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka olette laihtuneet merkittävästi, miten kauan meni että kehonkuva normalisoitui?

Vierailija

Olen ollut koko elämäni pulska/pyöreä, ja laihduin sitten elämänmuutoksen myötä vuodessa n. 20 kg, joka 160-senttiseen pituuteeni on paljon. Olen nyt pari kuukautta ollut ensimmäistä kertaa elämässäni normaalipainoinen.

Tiedän numeroista, senteistä ja vierekkäin asetelluista kuvista tämän laihtumisen tapahtuneen, mutta peilikuva näyttää edelleen samalta kuin lähtötilanteessa. Kaupassa kannan jatkuvasti liian isoja vaatteita sovituskoppiin, enkä oikeen osaa pukeutua vartalolleni; verhoudun edelleen kaapuihin vaikka voisin jo käyttää ihonmyötäisiäkin vaatteita.

Miten kauan teillä muilla on mennyt että pää pääsee kropan tasolle?

Kommentit (3)

Vierailija

Minä tunnen itseni edelleen ylipainoiseksi, vaikka näissä mitoissa olen ollut jo yli viisi vuotta. Toki osaan valita oikeat vaatteet ja näen peilistä sen miltä näytän & osaan pukeutua, mutta edelleen voin hämmästyä vaatteideni pienuutta, sitä etten täytäkään tuolia kokonaan tai miten pienestä raosta pystyn väkijoukoissa puikkelehtimaan, kehontuntemus on edelleen siis jotenkin haussa. En ollut edes kauhean iso, vain n. 20 kg nykyistä painavampi.

Vierailija

Luin jokin aika sitten Hesarista jutun 120-kiloisesta naisesta, joka piti itseään normaalipainoisena. Hän oli vaatekaupassa nähnyt valtavan lihavan naisen ja ajatellut "naisparka, tuon on varmaan vaikea löytää vaatteita itselleen" - ja tajunnut sitten, että katsoi itseään peilistä. Artikkelin mukaan käsitys omasta lihavuudesta tai laihuudesta muodostuu jo ennen kouluikää eikä juuri muutu sen jälkeen, vaikka paino vaihtelisi paljonkin.

Olen itse lihonut ja laihduttanut koko ikäni, ja kaikki vaatekoot on koettu välillä 36 - 56. Silti olen lähes koko ajan kokenut olevani "vähän pullukka" tai lievästi ylipainoinen - silloinkin, kun en ollut ylipainoinen, ja myös silloin, kun olin sairaalloisen ylipainoinen. Nykyään olen oikeastikin lievästi ylipainoinen, joten siinä mielessä asiat ovat kohdallaan.

Mutta tosiaan, omien kokemusteni perusteella voisin sanoa että kehonkuva muuttuu hyvin hitaasti tai ei ollenkaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat