Joulusiivousketju 2015 - vinkkejä ja vertaistukea
Kerro joulusiivouksestasi. Tänne voi raportoida saavutuksensa jos ei facessa kehtaa hehkuttaa, jakaa neuvoja ym. Ääritapaukset kiinnostavat aina eli supersiistit ja -törkyiset ☺
Itse olen avioitumisen ja lasten myötä pikkuhiljaa muuttunut suorastaan saastaisesta melko siistiksi. Muutos on hämmästyttävä, vaikea itsekään uskoa. Vielä on matkaa kuitenkin sukuni vanhojen kunnon naisten siisteystasoon.
Olen joulukuussa tehnyt mm: parvekkeen siivous kesän istutusten jäljiltä, liesituulettimen ja uunin pesu, kolmen kirjahyllyn täystomutus kirjoineen, useiden keittiön kaappien pesu.
Kommentit (32)
Tuo universal stone rupesi kiinnostamaan!
En oo muuten koskaan puhdistanut seuraavia: kaakelien saumat, katto, viherkasvien lehdet, patterien taukset, kaihtimet. En aio nytkään.
Hellan metallirenkaista en saa tummentumia pois enkä oo jaksanu selvittÄä millä lähtis.
Tänään oon vaan hinkannu ihmesienellä seinää 5 min, on muuten tyydyttävää hommaa! joulukortit kirjottamatta. Ap
Joulun pitäs olla rentoutmisen ja ilon aikaa. Sitten jotkut jaksaa stressata jostain hiton siivouksesta... voi helvatan luterilaiset työmuurahaiset.
Mulle siivous tuo joulutunnelmaa. Tunnen olevani osa sukupolvien naisketjua suorittaessani tätä ikiaikaista jouluperinnettä. Ja pakkohan extrasiivouksia on edes joskus tehdä, joulu hyvä motivaattori. Tää ei stressaa mua, koska oon hoitovapaalla ja teen vähän kerrallaan. Ap
Kiva ketju. Palaan tähän myöhemmin. Tähän mennessä olen siivonnut talomme alakerran. Yläkerta on tekemättä. En tahdo minäkään stressiä ja melko perustasolla mennään. Ei suursiivousta.
Meillä siivotaan huolella, koska joskushan se on tehtävä, ja tykätään tehdä se jouluksi, joka meillä on vuoden isoin juhla. Meillä myös paikat tahtovat sotkeentua, joten nämä tulevat tarpeeseen.
Tehty:
Jääkaapin pesu
Keittiön ison tavarakaapin siivous
Kylppärin 2 kaapin siivous
Olohuoneen mattojen tuuletus
Seinien pyyhkiminen nihkeällä
Tekemättä:
Saunan pesu
Muun kylpyhuoneen pesu
Uunin pesu
Mikron pesu
Parin pahimman sotkuisen kuiva-ainekaapin siivous
Ihan joulun alla imurointi, lattioiden pesu, pölyt, lakanat ja vessat.
Pitäisi tehdä, mutten varmaan jaksa:
Astiakaappien pyyhintä pölyistä
Kaikkien kuiva-ainekaappien siivous
Siivouskomeron siivous (kaaos)
Kaipaisin vinkkejä uunin pesuun. Tavallinen uuninpesuaine ei auta. Mikä auttaisi? Taikasieni?
Meidän joulusiivous joka tapahtuu ensi viikonloppuna:
-mattojen imurointi (niitä on tosi vähän) ja tuuletus
-sohvien ja nojatuolien imurointi
-lattioiden imurointi, pölyt, moppaus, vessojen siivous
-puhtaat lakanat ja punaiset joulupyyhkeet
-keittiön tasojen siivous ja somistaminen (liinat, kukat, kynttilät, herkkutarjoilu)
Koko päivä menee siivotessa. Leivotaan pipareita myös samassa hässäkässä, siinä ei kestä kauan.
Koirat käyvät trimmaajalla ennen siivousta, muuten koko siivoushomma olisi turha.
Pesen saunan myös mäntysuovalla, kiitos vinkistä. Jos hankkisi ihan saunavihdatkin.
Kesällä olen pessyt ikkunat. Syksyllä olen siivonnut ne kaapit joissa ylimääräistä tavaraa, ja vienyt roinat kierrätykseen. Aika vasta pesin kaikki tyynyt, täkit, petarit ym. tekstiilit.
En ota mitään stressiä siivouksesta, siivoan perusteellisen viikkosiivouksen.
Tänään piti siivota makuuhuone, mutta mitään ei ole tapahtunut. Muu on ihan ok (kestää vieraita, mutta ei säihky), mutta makuuhuone on kuin kaatopaikka! Huoh... Ehkä vielä jaksaisi tänään?
Ei mullekaan siivous ole mikään stressaava juttu, vaan tuo joulun tunnelmaa. Sitä paitsi on kiva, että edes joskus tulee siivottua perusteellisemmin. Esim saunan pesen vain jouluna ja juhannuksena.
Mä teen tänä vuonna joulusiivouksen käänteisessä järjestyksessä, koska joka vuosi tietyt asiat jäävät viime tinkaan tai jopa kokonaan tekemättä. Eilen aloin siivota alakertaa, jossa meillä on vierashuone +wc, saunatilat ja entisen takkahuoneen tilalla tv/pelitila. Sauna on miehen kontolla, mutta nuo muut on mulla.
Nyt on helpompi yläkerrassa siivoilla muiden askareitten ohella. Täällä otan ekana käsittelyyn meidän makkarin, koska se jää aina viimeiseksi ja se on raivostuttavaa. En jätä aatonaattoon kuin lakanoiden vaihdon. Lastenhuoneet siivosin jo torstai-iltana sillai paremmin. Niissäkään ei tartte kuin kevyt siivous ja lakanoiden vaihto. Lakanahommat jää yleensä lasten hoidettavaksi koko huusholliin.
Turha joulusiivouksesta on stressata tai edes tehdä mitään erillistä joulusiivousta, jos tekee normiviikkosiivouksen, jos muuten tietysti pikku hiljaa tekee sitä extra-siivousta (eli siivoaa paikkoja, jotka tarvitsee siivota harvoin). Tämä etenkin, jos tekee jouluruoat viimeisen päälle tms. Mutta en oikein ymmärrä sitä paheksuntaakaan, jota joulusiivoajat saavat osakseen :) Jos lähestyvä joulu innostaa siivoamaan enemmän, niin mitä pahaa siinä on, jos ne siivoukset täytyy kuitenkin joskus tehdä? Jos joulufiilis tulee kodin järjestelemisestä, niin kivahan se vain on.
En hirveesti yleensä siivoa. Tavarat paikoilleen, lakananvaihdot ja perussiivoukset. Tuskinpa saunaakaan jaksaa jynssätä, saati uunia. Lattiakaivotkin on just pesty.
No tota uunia harkitsen..