Nyt puhuvat opettajat: Tässä joulun viisi inhotuinta lahjaa!
http://www.hs.fi/elama/a1400667992240
HS:n tekemän selvityksen mukaan opettajien inhokkilahjoja ovat:
1) Tuikut ja kynttiläkipot
2) Hajustetut saippuat
3) Posliiniset ja lasiset koriste-esineet
4) Lasten itsetekemät tyynyt ja pehmolelut
5) Leikkokukat
Sensijaan suosikkilahjojen listalla ykkössijaa pitää lahjakortti.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin ala-asteella n.15 vuotta sitten, ja mua jotenkin hävetti ja tuli huonommuuden tunne kun äiti ei ikinä hommannut opettajalle mitään niin ei ollut annettavaakaan ja tuohon aikaan jo monet muut harrasti tuota lahjomista. Nyt oon kyllä sitä mieltä etten tollaseen lähde, aivan järjetöntä..
Minun ala-asteaikoinani 40 vuotta sitten, ei tuollaisesta opettajien lahjomisista ollut puhettakaan. Milloin tuollainen on levinnyt kouluihin?
Eihän työelämässäkään ne kettumaiset esimiehet muista alaisiaan jouluna. Mutta ne inhimilliset ja mukavat muistavat, vaikkei siihen työnantajansa rahaa saisikaan. Sama juttu opettajien, harrastusten vetäjien ym. muistamisessa. Kiitetään yhteistyöstä.
Olen ollut erittäin iloinen viiden euron lahjakortista esim. kahvilaan. Lahjan ei tarvitse olla kallis, silti se on kiitos ja osoitus siitä, että haluaa muistaa. Toisaalta ymmärrän niitäkin, jotka eivät lahjoja opettajille ja hoitajille anna. Asia on aivan perheen ja lapsen päätettävissä ja joka perheellä on omat käytäntönsä niissä asioissa. Myös pelkkä sana kiitos on tärkeä. Terv. Lastentarhanopettaja
No apua, itse aineenopettaja ja tykkään leikkokukista ja saippuoista, eli kaikesta, mistä ei jää krääsää. Noita olen itsekin antanut, jos lapsi on halunnut antaa opettajalle jotain. Toinen lapsista ei ole halunnut yleensä antaa mitään, toinen on halunnut viedä jotain pientä. Mielelläni osallistun myös yhteisiin lahjoihin, jos joku jaksaa nähdä vaivaa ja ottaa vastuun ja hankkia jotain porukalla.
Mitenhän luotettava tutkimus...
Johan on tutkimus ja opettajilla mielipiteet. Mikä vika leikkokukissa on? Helppo laittaa maljakkoon, ei vaadi hoitoa ja roskiin, kun kuihtuvat. Minusta on mautonta viedä lahjakortteja. Sehän hipoo lahjontaa parhaimmillaan. Tarkoitushan on vain kiittää ja joskus se on vaikeaa sanoin, kukat kertovat kiitoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortit ovat verollista tuloa. Kai te maksatte sosiaalikulut lahjakortista ja ope verot?
Hahaa voi vittu
Lahjakortti kenelle tahansa annettaessa on lahja mutta opettajalle annettaessa verollista tuloa. Yeah right. Kyllä on taas faktat kunnossa.
Katsos laissa on se "opepykälä"
Vierailija kirjoitti:
Mäkin inhoan noita, mä oon varmaan opettaja!
Minulla on opettajankoulutus, mutta onneksi en työskentele opettajana, sillä inhoan noita samoja juttuja.
Minulle kelpaisi vaikka viskipullo. Isäni oli ammattikoulussa opettajana ja toisinaan sai sellaisen, se oli ihan kelpo lahja. Suklaakin menettelisi, sillä sen voi aina tyrkätä eteenpäin. Lasisen koriste-esineen varmaan vaivihkaa siirtäisin jonkun itsepalvelukirppiksen pöydälle, halvalla hintalapulla varustettuna.
Mun mies on ollut luokanope nyt 32 vuotta ja kyllä hän jo silloin 80-luvun alussa sai aina paljon joululahjoja oppilailtaan. Nykyään niitä tulee vähemmän kuin aikaisemmin, eli ihmiset ovat tainneet lukea nettipalstoja. Itse hän kävi kansakoulua 60-luvulla ja vei kuulemma aina opettajalleen joululahjan. Meidän koulussa ei taas sellaista tapaa ollut tuolloin enkä muista kenenkään antaneen opettajalle lahjaa jouluna tai keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuikkukipoilla tarkoitetaan varmaan muita kuin iittalan lyhtyjä..
Kuinka niin?
Mä oon saanut noita iittalan värillisiä kippoja joululahjaksi, enkä tykkää niistä yhtään.
En kyllä tykkää muumimukeistakaan. Sen sijaan kastehelmi-sarjasta pidän.
Luultavasti siksi kun noilla Iittalan kipoilla ja muumimukeilla on ihan kohtuullinen jälleenmyyntiarvo.
Harva on kiinnostunut näiden trokaamisesta eteenpäin.
Opella on palkkansa, se elää sillä.Ironiaa. "Yllättäen" tuolta suosikkilahjan ykköstilalta löytyy lahajkortti. Miksi, jos kerran on se palkka jolla eletään. Muutenkin kertoo kyllä jotain opettajan sielunmaisemasta ruveta listailemaan inhokki ja suosikkilahjoja, ja listata lahjakortti ykköseksi.
Kun ei noita mitään muuta tarvitse! Parasta olisi tietysti, että ei saisi (=joutuisi kohteliaisuuttaan vastaanottamaan) yhtään mitään lahjaa, mutta jos pakko jotakin niin lahjakortti on kyllä kätevin. Tai joku ns. eettinen lahja, vaikkapa koulutarvikepaketti kehitysmaan lapselle.
Leikkokukka ehkä kävisi, jos ei tuoksu kovin voimakkaasti. Ja jos vastaanottaja on joulun kotona. Jos lähtee matkalle, niin eipä se pitkään ehdi siinä ilahduttaa. Voihan sen tietysti koettaa tyrkätä vaikka naapurilleen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mummini oli opettaja ja sai paljon kynttilöitä, nyt ikää lähes 70 ja vieläkin säästää ja pitää esillä niitä eikä edes polta kun niillä niin paljon tunnearvoa.
Minullakin on lähisukulainen, joka työskenteli päiväkodissa, nykyään koulussa. Hän saa aina paljon noita lahjoja. En ole ikinä kuullut hänen vähättelevän niitä. Joskus joku oppilas saattaa antaa jonkun vitsikkään lahjan. Niille hän naurahtelee ja saattaa sanoa, että kylläpä on niin antajan tyyppistä huumoria. Eivät ole hänelle liukuhihnalahjoja. enkä usko muillekaan kasvattajille olevan. Ainoa, mitä on joskus vähän valittanut on suklaarasioiden runsaus.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta listasta näkee sen, että opettajat arvostavat vain kalliita lahjoja. Noita muita saa parilla eurolla mut kukaan ei kehtaa antaa vitosella lahjakorttia.
Niin kuin varmaan kaikki muutkin ihmiset. Jos opettajalta kysytään mitä hän haluaa lahjaksi ja mitä ei niin miksei saisi vastata totuudenmukaisesti. Ei se tarkoita että lahjoja keltään odottaa.
Jaa. Mummini oli opettaja ja sai paljon kynttilöitä, nyt ikää lähes 70 ja vieläkin säästää ja pitää esillä niitä eikä edes polta kun niillä niin paljon tunnearvoa.