Työkaverini kyttää lapseni vaatteita yms.
Olen lastentarhanopettaja. Palasin hoitovapaalta töihin alkusyksystä. Minulla on lapseton kollega, joka käyttäytyy mielestäni oudosti.
Asumme melko lähekkäin, joten törmäämme joskusn vapaa-ajallakin. Harvemmin vaihdamme silti muutamaa sanaa enempää, mutta siitä huolimatta tämä nainen on onnistunut skanneroimaan lapseni ulkovaatteet ja rattaat yms. ihan viimeisen päälle.
Alkusyksystä törmäsimme ensimmäisen kerran. Seuraavalla viikolla kollega alkoi ihan puskan takaa selittämään: "sun lapsella on se Molon takki, sehän maksaa niin ja niin paljon. Mun mielestä sillä ei oo mitään väliä mitä lapsella on päällä. Miksi sä ostit niin kalliin takin? Eihän sitä voi laittaa edes hoitoon päälle, kun sitten se menee likaiseksi ja hoitajien pitää varoo. Se on tosi ärsyttävää, että pitää varoo." Kuuntelin vähän monttu auki ja sain sitten sanottua, että se oli mielestäni kiva, eikä sitä tarvitse varoa. Se on käyttöä varten.
Seuraavan kerran törmäsimme sadesäällä yli kuukausi edelliskerran jälkeen. Meillä oli rattaat mukana ja lapsella vedenpitävät ulkovaatteet(ei kuravaatteet). Maanantaina kollega taas alkoi päivittelemään, että "miten sun lapsella voi olla toinenkin Molon takki. Minkä merkkiset housut sillä on, kun ne ei näyttänyt olevan Molon? Eikö kuravaatteet nyt olis fiksummat? Ja eikö crocsin saappaat maksa kolme tai neljäkin kymppiä? Mitkä ne teiän rattaat on? Ne näytti kalliilta." Puuh, jäin sanattomaksi.
No, viimeeksi törmättiin eilen keskustassa. Tänään sitten ylläriylläri alkoi taas päivittely. "Siis sun lapsella on talvi-converset? Eiks ne maksa ihan kamalasti? Ja teillä oli ne yli kolmensadan matkarattaatkin? Missä sun mies on töissä?"
Meinasin jo ruveta selittämään, että rattaat on ostettu, koska matkustan paljon junalla yksin lapsen kanssa ja ne saa kasaan vaikka yhdellä kädellä. En sitten kuitenkaan jaksanut. Jaksan kyllä silti ihmetellä miten lapseton ihminen voi tietää kaikkien vaatteiden ja tavaroiden hinnat? Ja miksi sitä kiinnostaa? Ja miten se muistaa mitä lapsellani on ollut joskus päällä. En käsitä. Luulen, että sillä on aika kova vauvakuume, kun niin monet on nyt jäänyt äitiyslomalle. Mutta ei sekään selitä tota käytöstä.
Kommentit (26)
Ehkä hoitoalalla vaan on niin häiriintynyttä porukkaa :D työskentelen yksikössä, jossa meidät lähetetään aamuisin aina työpisteeseen A, B tai C. Sijoitukset tekee esimies. Joku aika sitten työkaveri rupesi kiinnittämään huomiota siihen, että hänen mielestään minua sijoitettiin "liian usein" työpisteeseen B. Hän jaksoi huomauttaa siitä joka kerta kun törmäsimme: "ai. Taas sä oot B:ssä. Mä en koskaan saa olla B:ssä. Hirveen epäreilua" - tämä alkoi käydä jo kiusalliseksi, mutta en jaksanut huomauttaa hänelle että tosiasiassa hän oli B:ssä yhtä usein kuin minäkin. Sanoin vain "en ole huomannut" ja ajattelin että huh mikä psyko... Noin kuukausi sitten tämä psyko oli kehityskeskustelussa esimiehen kanssa, jota hän kommentoi sanomalla hymyillen "nyt varmaan rupeaa asiat täällä muuttumaan". Sen jälkeen minua ei ole sijoitettu ollenkaan B:hen :D eipä se mitään, jos psyko ei saa tietää minun pitäneen koko ajan eniten A:sta ;)
Tarinan opetus: jos huomaat jonkun olevan psyko, älä jaa mitään henkilökohtaista tämän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuli rivien välistä vaikutelma että nautit koko asetelmasta ja tämä ketjukin on lisää egon paisutusta. Varmaan jatkossakin törsäät lasten vaatteisiin.
En mitenkään erityisemmin nauti tästä. On lähinnä kummallista ja vähän karmivaakin. Ja aion kyllä jatkossakin käyttää rahaa lapsen ulkoiluvarusteisiin, jotta lapsella on pihalla tuulessa ja tuiskeessa mukava olla. Ap
Niin ja lapsellako ei ole pihalla tuulessa ja tuiskessa mukava olla ilman merkivaatteita :)
No ei kai nyt Molo niiiiin merkkivaate ole :D Taatusti on mukavampi olla molossa, kuin ominaisuuksiltaan huonommassa.
Kummallista ajattelua, että täällä nyt ap:ta syytellään merkkivaatteiden käytöstä, ainakin meidän päiväkodissa ryhmän lapsilla on ihan tavallisesti niin Moloa, Tickettiä kuin Rodinia, toisilla taas Lassieta tms.. Toiset panostaa, toiset ei, mutta ei kai se nyt pröystäilyä ole ostaa ihan laadukkaaksi ulkovaatteeksi tavallisen hintaisia takkeja.
Sitten vois vähän ihmetellä, jos lapsella olisi päiväkodin pihalla joku Burberry. Eiköhän se Molo ole ihan sopiva ja ulkoiluun tehty vaate..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuli rivien välistä vaikutelma että nautit koko asetelmasta ja tämä ketjukin on lisää egon paisutusta. Varmaan jatkossakin törsäät lasten vaatteisiin.
En mitenkään erityisemmin nauti tästä. On lähinnä kummallista ja vähän karmivaakin. Ja aion kyllä jatkossakin käyttää rahaa lapsen ulkoiluvarusteisiin, jotta lapsella on pihalla tuulessa ja tuiskeessa mukava olla. Ap
Niin ja lapsellako ei ole pihalla tuulessa ja tuiskessa mukava olla ilman merkivaatteita :)
No ei kai nyt Molo niiiiin merkkivaate ole :D Taatusti on mukavampi olla molossa, kuin ominaisuuksiltaan huonommassa.
Kummallista ajattelua, että täällä nyt ap:ta syytellään merkkivaatteiden käytöstä, ainakin meidän päiväkodissa ryhmän lapsilla on ihan tavallisesti niin Moloa, Tickettiä kuin Rodinia, toisilla taas Lassieta tms.. Toiset panostaa, toiset ei, mutta ei kai se nyt pröystäilyä ole ostaa ihan laadukkaaksi ulkovaatteeksi tavallisen hintaisia takkeja.
Sitten vois vähän ihmetellä, jos lapsella olisi päiväkodin pihalla joku Burberry. Eiköhän se Molo ole ihan sopiva ja ulkoiluun tehty vaate..
Meinasin vastata jotain saman tyylistä, mutten sitten jaksanut. Tuntuu, että joillekin nuo edellä mainitut merkit on jotain ihan suunnatonta pröystäilyä. Sellaisille on ihan turha yrittää selittää mitään. Näin minä ainakin olen kokenut.
Meillä on lähinnä Moloa ja Popia, koska ne sopivat lapsen ruumiinrakenteeseen(on hoikka) ja koska niissä on hyvät ominaisuudet. Ulkoillessa sateella Popin kuorihousut ja -hanskat ja Molon softshell ovat taatusti mukavammat kuin ulkoilupuku+kuravaatteet hanskoineen. Crocsin saappaat taas ovat sata kertaa paremmat jalassa kuin mitkään muut saappaat. Rattaat taas on ostettu sillä perusteella, että ovat kevyet, hyvät työntää missä vain ja niiden kanssa voi myös juosta. Matkarattaat taas ostettiin niillä perusteilla, että niiden pitää olla helpota kasata ja avata, sekä mennä tarvittaessa myös lentokoneessa hattuhyllylle käsimatkatavarana. Ehkä se on pröystäilyä, että panostaa siihen, että liikkuminen, leikkiminen ja eläminen on mahdollisimman mukavaa ;)
Ap
Hahah, täällä kanssa yksi mamma jolla yoyot ja niissä lapsi istuu mukavissa laadukkaissa ulkovaatteissa, ja ei, meillä ei ole rahaa kuin roskaa :D
Vierailija kirjoitti:
Hahah, täällä kanssa yksi mamma jolla yoyot ja niissä lapsi istuu mukavissa laadukkaissa ulkovaatteissa, ja ei, meillä ei ole rahaa kuin roskaa :D
Meilläkin on yoyot. Aika harva tietää edes mitkä ne on. Saati sitten niiden hintaa. Niitä on Suomessa mielestäni aika harvalla. Ap
Ei olla mitenkään erityisen läheisiä työkavereita. Työskennellään eri ryhmissä. Nähdään yleensä pihalla tai joskus harvoin kahvilla. En puhu yksityiselämästäni töissä paljoa, koska mielestäni se ei kuulu työpaikalle. Jotain puhun tietenkin joskus yleisellä tasolla. Ärsyttää, sillä työkaveri tuntuu kehitelleen päässään tietyn kuvan minusta ja elämästäni pelkästään lapseni perusteella. Oli jo toiselle vähän paremmalle työkavereilleni sanonut kuinka minulla on rikas mies.
Itse toivon, että hänellä on joku tuttu perhe, jossa suositaan samoja merkkejä kuin meillä. Muuten on aivan liian friikkiä, että hän tietää niin paljon. Tosin hän tuntuu tietävän vain ne hinnat, ei esimerkiksi mitään vaatteiden ja tavaroiden laadusta tai siitä millaisiin käyttötarkoituksiin ne on tarkoitettu.
Tänään hän hakeutui ulkona luokseni kysymään mitä kaikkea olen ostanut lapselleni joululahjaksi ja kuinka paljon minulla on mennyt rahaa. Huoh.
Onneksi jään jouluna uudestaan hoitovapaalle, kun päiväkodissa työskentely yhdistettynä äitiyteen ei sovi minulle ollenkaan(haen opiskelemaan toista alaa). Siinäpähän sitten päivittelee rikasta miestäni, kun on varaa jäädä vielä hoitovapaalle.
Ap