Mitä tk-lääkäri tekee aknelle?

Vierailija

Viimeinkin sain varattua ajan akneni takia. Aiemmin en ole viitsinyt kun ajattelin että tk-lääkäri ei ehkä "osaa" hoitaa aknea ja pitäisi mennä ihotautilääkärille.

Mitä ratkaisukeinoja tk-lääkärillä on antaa akneen ja mistä yleensä aloitetaan? Olen syönyt samoja e-pillereitä puolitoista vuotta ja akne alkoi yllättäen ja pahana 3 kuukautta sitten. Onko pillereiden vaihto luvassa? Lääkevoiteet? Voinko saada jopa antibiootit terveyskeskuksesta?

Kommentit (8)

Vierailija

miks käytät pillereitä jotka aiheuttaa aknea? todennäköisesti sulle määrätään diane novaa tai jotakin sen rinnakkaisvalmistetta (cypretyl, vreya jne....) ja ne on aika tujua kamaa ne ja varmasti hyvän ihon kanssa saat jotakin ei niin kivaa ''kaupan päälle'', kokemusta on. Ne pari vuotta mitä cypretylillä elin niin oli elämäni kamalinta aikaa, hyvä iho ei todellakaan lohduttanut siinä vaiheessa. Miksen lopettanut pillereitä aikaisemmin? no koska en edes tajunnut oireiden johtuvan niistä, valaistuin tosiaan vasta lopettamisen jälkeen.

Mutta joo, itse suosittelisin maksamaan sen ihotautilääkärin ja hankkimaan roaccuttania, tujua kamaa sekin, mutta nimenomaan pelkkään akneen tarkoitettu ja se toimii! Tk-lääkäriltä voisit ehkä saada antibiootteja? korjatkaa jos olen väärässä. Antibiootit ovat vaikutukseltaan aikalailla väliaikaisia, mutta ennemmin niitä syö kun noita korkeahormonisia e-pillereitä. :)

Vierailija

Mä kävin ihan vaan tk lääkärillä ja sain lääkevoiteen, akne katosi ja iho oli todella hyvässä kunnossa. Noin vuoden päästä alkoi iho taas mennä huonompaan kuntoon, mutta parani taas pian lääkevoiteella. Ihoni ei koskaan ollut mitenkään ihan kamalassa kunnossa, mutta näppyjä kyllä oli. kannattaa aloittaa mahdollisimman miedoilla ja sitten käydä päivittämässä lääkitys vahvempaan jos ei tepsi. En itse aloittaisi roaccutanilla, vaan katsoisin kaikki vaihtoehdot ensin.

Vierailija

Roaccutan on mulle sellainen, että en tiedä haluaisinko ottaa riskiä kuurin kanssa edes hyvän ihon saadakseni. Mietin vain että tk-lääkäri kun ei ole varsinaisesti perehtynyt nimenomaan iho-ongelmiin, että tyytyyköhän lykkäämään uuden pillerireseptin kouraan ja sitten puolen vuoden päästä takaisin jos ei auta. Mikä toki sekin kelpaisi mulle, kokeilen mitä vain näitä kevyempiä keinoja.

2: En tarkoituksella käytä pillereitä jotka aiheuttavat aknea. Kuten kirjoitin, olen käyttänyt niitä pillereitä puolitoista (lähemmäs kaksi) vuotta ja akne alkoi vasta 3 kuukautta sitten. Silloin luulin sen johtuvan stressistä joka tosiaan oli kova, nyt on kuitenkin tilanne täysin päinvastainen ja akne pahenee jatkuvasti.

Kiitos kaikille vastanneille!

Vierailija

Roacuttan on ainoa keino joka oikeasti auttaa... Tosin on se alkuvaihe hirveän näköistä. Muistan kun luokkakaverilta näytti iho lähtevän kokonaan irti. Mutta muutama kuukausi niin ei finnin finniä.

Vierailija

Vinkkivitonen! 
Mulle ihotautilääkäri antoi reseptin nesteenpoistolääkkeelle. Nesteiden mukana kropasta kun poistuvat myös ylimääräiset hormonit. Itse siis kärsin juurikin hormonaalisesta aknesta. 
Eihän tämä toki ihan kunnon akneenAKNEEN toimi, mutta itselläni toimi ihan kivasti. 
 

Vierailija

Roaccutan on ihan paras. Eipä oo tarvinnu enää iho-ongelmista kärsiä! Toki sillä voi olla vakaviakin haittavaikutuksia (erittäin harvinaista!) ja niinhän voi e-pillereilläkin olla...Roan aikana on tärkeää käydä säännöllisesti tsekkaamassa maksa-arvot. Itselläni arvot vain parani kuurin aikana! Toki jos haluat ensin kokeilla jotain miedompaa, niin antibiootit ovat myös ihan hyvä vaihtoehto. :) katsot ensin lähteekö sillä ja jos ei, niin sitten hakemaan roaa! Kyllä se akne saadaan kuriin, tsemppiä! Ja muuten, jos tosiaan nykyiset e-pillerisi aiheuttavat aknen, niin todennäköisesti akne lähtee ihan vaan jo lopettamalla kyseisen merkin. Et siis välttämättä edes tarvitse mitään aknelääkkeitä. Voit myös vaihtaa johonkin toiseen mietoon e-pillerimerkkiin, turha mitään tujua diane novaa on ottaa, jos akne onkin vain nykyisten pilleriesi tekosia. Varaudu kuitenkin siihen, ettei uusi pillerimerkki ehkä sovikaan.. mutta sen varmaan tajuatkin. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat