Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aineettomat joululahjat

Vierailija

Mitä mieltä te muut olette aineettomista joululahjoista? Meillä on hyvän ystäväni kanssa tapana aina ostaa toisillemme aineeton joululahja, jotain sellaista, jonka tietää olevan toiselle tärkeää. Minä saan yleensä jotain luonnonsuojeluun lahjoitettua ja hän saa multa unicefilahjoituksen. Tavallaanhan sitä voisi sopia, ettei lahjaa ollenkaan ja laittaa haluamaansa hyväntekeväisyyteen itse, mutta tuossa on se jännitys ja ihana oivaltaminen, että niin hyvin se kaveri minut tuntee, että osaa valita osuvat mun näköiset kohteet ja toisin päin.

Mutta siis kysymys kuuluu, onko aineeton lahja ilman etukäteissopimusta aivan ehdoton ei, kun sellaisenkin ketjun olen lukenut, että on monen mielestä tökeröä laittaa sellainen, jos ei ensin kysy saajalta, sopiiko aineeton lahja? En nyt kummilapsille aineetonta, kun lapset varmasti pakettia odottavat, mutta mietin, että jos muutamalle aikuiselle, koska olen kyllä selvillä suurin piirtein, mitkä heidän intressit voisivat olla aineettomissa lahjoissa. Voishan sitä kysyä, mutta ois ihana ihan yllättääkin. Mä sain eka kerran aineettoman lahjan nimenomaan yllätyksenä tuolta kaveriltani ja olin ihan että wau ja sit sovittiin, että jatkossakin aineettomia. Mua kosketti siinä just se yllätys ja osuvuus ja mielellään itsekin yllättäisin, mut mitä ootte mieltä, onko tökeröä laittaa kysymättä aineeton?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

On tökeröä antaa toiselle aineeton lahja, ellei toinen ole sellaista toivonut. Maailma on täynnä "hyväntekeväisyys"keräyskohteita ja siihen on syynsä, että kaikki eivät niihin halua osallistua mitenkään. Ei pidä toiselle tuputtaa sellaista, mistä itse tykkää. Itse olen kurkkua myöten täynnä kaikkia keräyksiä, joita mainostetaan telkussa, myyjät soittelee ja kadulla ängetään naaman eteen kolikkopurkin kanssa. Jokaisessa keräysprosessia suurin osa tuotosta menee instanssin ylläpitäjien palkkoihin, toimitiloihin, edustuskuluihin jne. Pienellä murto-osalla tehdään näkyvää hyvää, jotta toiminnalla on mediamissio.

Vierailija

Tällä palstalla on tasan yksi trolli joka haukkuu aineettomat lahjat monen viestin voimalla.

Älkää piitatko hänestä, trollaa muihinkin ketjuihin voimalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On tökeröä antaa toiselle aineeton lahja, ellei toinen ole sellaista toivonut. Maailma on täynnä "hyväntekeväisyys"keräyskohteita ja siihen on syynsä, että kaikki eivät niihin halua osallistua mitenkään. Ei pidä toiselle tuputtaa sellaista, mistä itse tykkää. Itse olen kurkkua myöten täynnä kaikkia keräyksiä, joita mainostetaan telkussa, myyjät soittelee ja kadulla ängetään naaman eteen kolikkopurkin kanssa. Jokaisessa keräysprosessia suurin osa tuotosta menee instanssin ylläpitäjien palkkoihin, toimitiloihin, edustuskuluihin jne. Pienellä murto-osalla tehdään näkyvää hyvää, jotta toiminnalla on mediamissio.

Tämä on trollin kirjoitus.

Vierailija

En kyllä erityisemmin innostu näistä "eettisistä lahjoista". Ajatus kiva, mutta lahjoitan kyllä itse hyväntekeväisyyteen jos haluan.

Vierailija

Nuo ovat ihania lahjoja ja niistä tulee hyvä mieli. Tuo trollaaja on spammannut samaa viestiä jo monta vuotta ja saanut jotkut ajattelemaan että ihmiset ovat pirun itsekkäitä. Mutta eivät he ole.

Vierailija

Ai jaha, ensimmäisen kerran kommentoin aineettomaan lahjaan.  Erikoinen näkemys kolmosella, että aloituksessa kysytään mielipidettä, niin sitä ei saa olla. Ja yrittää tehdä vastaaja muuksi, hyvinkö menee? Olen edelleen sitä mieltä, että aineeton lahja ei sovi kaikille. Meidän suvulle ja kaveripiirilleni aineettoman lahjan tuputtaminen on kuin vartiotornia väkisin lykätäisiin oven raosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat ihania lahjoja ja niistä tulee hyvä mieli. Tuo trollaaja on spammannut samaa viestiä jo monta vuotta ja saanut jotkut ajattelemaan että ihmiset ovat pirun itsekkäitä. Mutta eivät he ole.

Sinä se olet joka tässä spämmää.

Vierailija

Annan vittumaisille ihmisille "vuohia Afrikkaan", pakko kumminkin jotain antaa ja näin he eivät hyödy siitä itse mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ai jaha, ensimmäisen kerran kommentoin aineettomaan lahjaan.  Erikoinen näkemys kolmosella, että aloituksessa kysytään mielipidettä, niin sitä ei saa olla. Ja yrittää tehdä vastaaja muuksi, hyvinkö menee? Olen edelleen sitä mieltä, että aineeton lahja ei sovi kaikille. Meidän suvulle ja kaveripiirilleni aineettoman lahjan tuputtaminen on kuin vartiotornia väkisin lykätäisiin oven raosta.
Mukahämmästyneen trollin kirjoitus. Hei tyyppi, olen käynyt saman trolliakatemian kuin sinäkin. Nosta ylemmälle tasolle jos osaat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä sonta on saanut jatkua jo liian monta vuotta, alan avata näitä juttuja enemmänkin.

Vierailija

Mikä tuota yhtä vaivaa? Onko tuo hörhö / 10 muissakin ko. aiheen ketjuissa tekemässä tuota? Myykö se jotain aineetonta lahjaa jossain?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä sonta on saanut jatkua jo liian monta vuotta, alan avata näitä juttuja enemmänkin.

Hei hörhö, raihi ja tappele yksinäsi, ei kiinnosta. Nyt tiedän, millaiset ihmiset antavat aineettomia lahjoja. Tsaukki!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Toi on hyvä pointti, että kuin paljon lopulta meneekään itse kohteeseen ja kuin paljon muuhun. Sen verran korjaan, että ei se mun kaverin mulle kysymättä antama aineeton lahja kuitenkaan tökerö ollu, vaikka kysymättä tulikin silloin ekalla kerralla. Olin vaahdonnut tästä norppakysymyksestä niin se meni silloin norppien suojeluun, ja minä aattelin, että hän oli kuunnellu ja halus sen osoittaa. Mut tosiaan, ehkä parempi kysyä ja voihan sitä kysyä kautta rantain, että sain just aineettoman lahjan, mitä oot niistä mieltä eikä suoraan paljastaa, että kuule hei, haluatko just sinä just multa aineettoman lahjan tänä jouluna :) Sen verran tiiän, että yks, kelle ny aineetonta mietin ni se hänen kohde ei ole kohde, joka on se, mihin itse joskus laitan ni sen puolesta ois hänen näköinen kuitenki, eikä mun omien intressien tuputtamista. Tosin aineeton lahja ihan käsitteenä voi tietty olla mun intressi ja sitä kautta sit tuputan, jos annan eli jollain tavalla kysyä varmasti kannatta. -ap

Vierailija

Miksi hyväntekeväisyyslahjalle pn annettu synonyymiksi aineeton lahja? Aineeton lahja voi olla vaikka konsertti- tai leffaliput.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat