Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkujouluissa juteltiin raiskauksista ja ahdistelusta kadulla, miksi vanhemmat naiset vähättelevät?

Vierailija

Pikkujouluissa oli paljon eri ikäisiä naisia pöydässä ja puhe kääntyi raiskauksiin ja kadulla tapahtuvaan ahdisteluun.

Olin todella yllättänyt kuinka moni vanhempi nainen vähätteli tätä ongelmaa eikä pitänyt raiskauksia mitenkään erityisen hirveänä asiana.

Ehkä siihen vaikutti että oltiin juotu mutta varmaan sitten pikemminkin tuli puhuttua rehellisesti. Ihmettelen miksi vanhemmat naiset suhtautuvat raiskaukseen ja kadulla tapahtuvaan ahdisteluun niin vähätellen?

Sivut

Kommentit (101)

Vierailija

Koska vanhemmat naiset eivät kohtaa enää todellista raiskaksen uhkaa ja maailman pyöriessä oman navan ympärillä ja empatiakyvyn ulottuessa vain omiin lapsiin, ei jonkun tuntemattoman kauniin nuoren naisen raiskaus paljoa hetkauta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska he toivoisivat, että edes joku koskisi heihin.

Hyi hitto että osaat olla vastenmielinen. Jokainenhan joo toivoo osaksensa väkivaltaa kun on vähän rupsahtanut.

Jotain järkeä nyt.

Vierailija

No en tiedä miksei he, mutta tomat tutut vanhemmat naiset kyllä ottaa seksuaalisen väkivallan todesta. Tosin monet heistä tietää ettei sitä tapahdu vain ulkona ja tuntemattoman taholta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nainen on naiselle susi. Oma elämä on varmaan sen verran paskaa että on kiva kun muillekin tapahtuu huonoja asioita. Enpä paljon parempaa selitystä keski: kateus.

Höpöhöpö. Tällaista hokemalla naisten solidaarisuus ei ainakaan parane. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska he toivoisivat, että edes joku koskisi heihin.

Kaikenikäisiä naisia raiskataan. Eniten raiskataan vammaisia naisia.

Vierailija

Itse olen "vanhempi" nainen, nelikymppinen, enkä kyllä suhtaudu ahdisteluun vähättelevästi, tapahtui se sitten julkisella paikalla tai esim. työpaikalla. Olen kyllä oman osani ahdistelusta saanut nuorempana ja välillä vieläkin tulee näitä tilanteita vastaan. Mutta pääsääntöisesti ahdistelijat käyvät nuorten kimppuun, koska olettavat että nuoret eivät osaa/uskalla/kehtaa sanoa vastaan varsinkaan vanhemmalle miehelle. Kummallista porukkaa teillä töissä. Ovatko muutenkin perinteistä "nainen vaietkoon" -tyyppiä?

Vierailija

Yksi mahdollisuus on todellakin se, että ovat joutuneet kokemaan paljon enemmän ahdistelua aikoinaan kuin nykyään ja tietyllä tapaa "turtunut" siihen. Toinen on se, että ovat oman aikansa kasvatteja. Aiemmin seksuaalinen väkivalta on ollut paljon "hyväksyttävämpää" tietyssä mielessä, raiskaus avioliitossa muuttui laittomaksi muistaakseni vasta 90-luvulla. Vasta sanotaanko 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneet naiset ovat eläneet yhteiskunnassa, jossa on oikeasti pystynyt edes puhumaan seksuaalisesta väkivallasta, ja vieläkään tämä keskustelu ei onnistu ilman että uhreja syyllistetään.

Itse esitän tavoitteeksi, että kaikki uhria syyllistävä keskustelu pitää pyrkiä lopettamaan. Ei mitään keskustelua siitä, kuinka naiset voivat omalla toiminnallaan estämään raiskauksia, vaan keskustelua siitä, millä saadaan rikoksen tekijöitä olemaan tekemättä tätä väkivaltaa, naisten oikeuksia rajoittamatta.

Vierailija

Kuinka paljon on paljon? Kuinka moni osallistui keskusteluun? Kuinka moni kuului ryhmään vanhemmat naiset? Kuinka moni vanhempi nainen ei pitänyt raiskausta minään? t: vanhempi nainen joka ei sovi lokeroosi

Vierailija

Outoa. Ehkä ne työpaikkasi vanhemmat naiset ovat välttyneet raiskaukselta ja eivät usko, että nykyiset puskaraiskaukset voivat sattua heille.

Vierailija

On siinä sekin että maskuliinisen hegemonian ylläpitoon ei osallistu juuri kukaan tietoisesti, eivät miehet eivätkä naiset.

Jos olettaa että olemme ainakin psyykkisesti varsin tasaveroisia ja tasakykyisiä (kuten aivotutkimus on todennut monet kerrat) hämmentyy monista asioista tässä elämässä: ammattien sukupuolijako, heterosuhteiden ääneenalausumattomat työnjako-oletukset, lastenhuoltovastuun jakautuminen ynnä muuta, puhumattakaan siitä että jotkut yksilöt purkavat seksuaalisia aggressiivisia turhaumiaan ylipäätään toisiin, ja etenkin enemmän tunnetyötä tekevään heikommaksi nähtyyn sukupuoleen.

Jos taas ei näe näissä asetelmissa mitään kummallista, tulee samassa palassa nielaisseeksi mm. oletuksia siitä että seksuaalinen hyväksikäyttö olisi lähinnä "paskaa seksiä joka selvitessä harmitti", ynnä muuta kuraa. + tietty se että ei halua nähdä itseään uhrina eikä halua tehdä itse koetulle ahdistelulle mitään muuta kuin kieltää sen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat