Olen yrittäjä. Minulla on seitsemän 1-14-vuotiasta lasta. Opiskelen samalla yliopistossa.

Vierailija

Teen 45-tuntista työviikkoa. Nuorimmat lapset ovat perhepäivähoidossa, vanhemmat koulussa. Minä opiskelen tässä sivussa itseäni maisteriksi. Ja silti jää aikaa olla oikeasti lasten kanssa, oikeasti olla puolison kanssa kahdestaan ja aikaa itselleni. Koti on siisti, vaikkei meillä käy siivoojaa. Liikun säännöllisesti, olen hoikka ja syön viidesti päivässä itse tekemääni ruokaa.

En ymmärrä, miten jollain muulla voi sitten olla niin tajuton kiire, ettei jotain näistä edellä luettelemistani asiosta pysty elämäänsä järjestämään. Jos kerran minäkin pystyn, enkä todellakaan ole mikään supernainen.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Minulla on neljä 9-21 -vuotiasta lasta. Olen työtön. En liiku, syön epäterveellisesti. Laitan ruokaa, mutta joskus syömme valmisruokaakin. Kotimme on päällisin puolin siisti, kaapit eivät täytä siisteysstandardeja. Koulutus toisen asteen, vanhentunutkin jo. 

Aikaa on lapsille sen verran, kuin tarvitsevat ja haluavat.

Vierailija

Joo, ihan sama, paitsi että mulla lapsia on 10 (ikähaarukka on sama), olen raskaana, teen sekä väikkäriä että opiskelen toista perustutkintoa, teen 5 h pitempää työviikkoa sekä treenaan fitness-kisoihin. Parisuhde kukoistaa, meillä on mieheni kanssa yksi treffi-ilta viikossa ja seksiäkin ehdimme harrastaa päivittäin. Teen joka päivä maukasta ja terveellistä kotiruokaa ja sen lisäksi leivon leipämme itse. Mäkään en ymmärrä, miksi muut valittaa. Mä en ainakaan valita, vaan menen tästä leipomaan piparitaloa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Teet töitä 45 tuntia/ vk kotona koneella ja luet kolmea yliopiston kurssia ilman läsnäolopakkoa. 

Olen tämän kalenterivuoden aikana saanut jo 50 opintopistettä kasaan. Se on vähän enemmän kuin kolme kurssia. Kaksi kurssia on tällä hetkellä kesken, vuodenvaihteen jälkeen alkaa seuraavat. Opiskelen tehokkaasti, koska tiedän, että aikaa on vähän. 

En tee töitä 45 tuntia kotona koneella. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
... ja sinulla on aikaa kirjoittaa AV-palstalle... 

Joopa joo.

No just nyt on. Ja monena muunakin päivänä. Siksi en käsitä, miten jollain ei ole aikaa vaikka tehdä itse ruokaa tai harrastaa mitään.

ap

Vierailija

Oi Sinä armoitettu, Sinua minä pieni maanmatonen kiitän ja kummarran.

Sanattomaksi vetää kyllä tällaiset aloitukset, surullista luettavaa alusta loppuun. Ja jos ei ole provo niin kiireesti päätä selvittämään jonnekin, hophop.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kirjoita viikko-ohjelmasi meille nähtäväksi. Tunnin tarkkuudella tietenkin.

Suunnilleen näin:

Ma-pe: Herätys 6.45. Mies jää herättelemään lapsia ja vie lapset perhepäivähoitajalle, isommat hoitavat itsensä kouluun itsenäisesti. 7.30-16.30 minä töissä. Haen pienet kotiin, ollaan kotona 17.15. Alan tehdä ruokaa, joka on viimeistään 18 valmis, jolloin kaikki syövät.  Mies tuleee töistä kuudeksi kotiin. Klo 18-20 välille mahtuu yhdessäoloa, juoksulenkkiä, kyläilyä, yleistä olemista. 20 pienemmät menevät nukkumaan ja minä vetäydyn työhuoneeseen tekemään opiskelujuttuja. Teen yhdeksään tai kymmeneen asti, riippuen työmäärästä. Sen jälkeen on noin tunti aikaa tehdä jotain esimerkiksi puolison kanssa tai katsoa telkkaria ennen kuin menen nukkumaan. Ja aamulla herätys 6.45..

La-su: Arkea, pyykkiä, siivousta, mitä nyt onkaan, elämistä, kuntoilua. Teen isompia opiskelutöitä viikonloppuisin ja teen ne silloin, kun on aikaa. Aamulla, päivällä tai illalla. 

Isovanhemmat asuvat lähellä ja he auttavat myös. 

Meille tulee Prisman kauppakassilähetyksenä viikon ruokaostokset maanantai-iltaisin, joten kaupassa ei juosta, ellei nyt joku maitolitra tai muu puutu.

Luennoilla en istu, kirjoitan esseitä ja teen kursseja kirjatentteinä.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen näin:

Ma-pe: Herätys 6.45. Mies jää herättelemään lapsia ja vie lapset perhepäivähoitajalle, isommat hoitavat itsensä kouluun itsenäisesti. 7.30-16.30 minä töissä. Haen pienet kotiin, ollaan kotona 17.15. Alan tehdä ruokaa, joka on viimeistään 18 valmis, jolloin kaikki syövät.  Mies tuleee töistä kuudeksi kotiin. Klo 18-20 välille mahtuu yhdessäoloa, juoksulenkkiä, kyläilyä, yleistä olemista. 20 pienemmät menevät nukkumaan ja minä vetäydyn työhuoneeseen tekemään opiskelujuttuja. Teen yhdeksään tai kymmeneen asti, riippuen työmäärästä. Sen jälkeen on noin tunti aikaa tehdä jotain esimerkiksi puolison kanssa tai katsoa telkkaria ennen kuin menen nukkumaan. Ja aamulla herätys 6.45..

La-su: Arkea, pyykkiä, siivousta, mitä nyt onkaan, elämistä, kuntoilua. Teen isompia opiskelutöitä viikonloppuisin ja teen ne silloin, kun on aikaa. Aamulla, päivällä tai illalla.

Meille tulee Prisman kauppakassilähetyksenä viikon ruokaostokset maanantai-iltaisin, joten kaupassa ei juosta, ellei nyt joku maitolitra tai muu puutu.

ap

Esseillä ja kirjatenteillä saa todella helpolla opintopisteet. Se ei vaan jokapaikassa ole mahdollista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen näin:

ap

Esseillä ja kirjatenteillä saa todella helpolla opintopisteet. Se ei vaan jokapaikassa ole mahdollista.

Oleellista on myös, jos haluaa olla "tehokas", tehdä tarpeeksi huonosti ja nopeasti, eikä jäädä liikaa miettimään. Tietysti riittävän hyvin, että saa ne arvosanat, jotka haluaa, mutta ei mitään ylimääräistä ajankäyttöä.

Vierailija

Kuinka paljon päivittäin keskimäärin

a) leikit pienempien lastesi (alle kouluikäisten kanssa)

b) juttelet kouluikäisten kanssa

c) luet lapsillesi

d) olet (joidenkin) lastesi kanssa rennosti yhdessä, ilman että olet tekemässä mitään erityistä?

Anteeksi, en tarkoita v*ttuilla, tehokkuutesi on ihailtavaa, mutta itse olen kokenut tärkeäksi panostaa noihin a-d kohtiin. Silti minulla on hyvä koulutus ja jonkinmoinen urakin. Tosin vain 2 lasta. Ja opiskelin suurimmaksi osaksi ennen lapsia, väittelin kyllä vasta esikoisen syntymän jälkeen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat