Miksi kouluissa ei opetettaisi secretiä?

Vierailija

Minä ainakin olen saanut sillä kaiken haluamani. Nyt tuntuu että aika koulussa meni hukkaan kun istuttivat päähäni kehityksen kannalta haitallisia aineksia. Maailma on parempi paikka secretin ansiosta.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen saanut sillä kaiken haluamani. Nyt tuntuu että aika koulussa meni hukkaan kun istuttivat päähäni kehityksen kannalta haitallisia aineksia. Maailma on parempi paikka secretin ansiosta.

Ja niin mikä?

Vierailija

Suomalaisessa koulussa oppisisältö perustuu tieteeseen. Opettajilla on ylempi korkeakoulututkinto ja koulun oppisisältö tuotetaan yliopistotasoisen tutkimuksen pohjalta. New age -jutut eivät perustu tieteelliseen, vertaisarvioituun tutkimukseen, ja sen takia ne eivät kuulu opetussuunnitelmaan.

Vierailija

Ei sitä oikein voi opettaa, koska se perustuu metafyysisiin teorioihin, joihin länsimainen tiede ei edes usko. Ja koulun opetusohjelma taas perustuu rationalismiin ja tieteeseen.

The Secret menee enemmän henkisyyden, hengellisyyden ja metafysiikan alueille. Niitä voi sitten jokainen haluava harrastaa ihan itsekseen. Minäkin harrastan hyvin tuloksin, ja hassua kyllä, teen päivätyötäni rationaalisen länsimaisen tieteen parissa silti ;) Töissä en kyllä ikinä kertoisi harrastuksestani, tulisi hörhön maine.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Hauska" ajatusmaailma. Jos jäät auton alle, niin olet vain "salaa toivonut" sen tapahtuvaksi. Sairasta..

Ei se noin mene. Ei asioita tarvi aktiivisesti jokaista yksitellen toivoa. Riittää, että olet hyväksynyt sen ihmisten yleisen maailmankuvan, jossa ihminen voi sattumalta jäädä joku päivä auton allekin. Tai voi tulla sydänkohtaus vaikka. On siis hyväksynyt tämän maailman lait osalleen. Sitten voi käydä niin että ne lait iskevät silmille, sehän on niihin uskovan mielestä vain luonnollista. Ei sitä tarvi itse mitenkään Secretin avulla toivoa ja luoda.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hauska" ajatusmaailma. Jos jäät auton alle, niin olet vain "salaa toivonut" sen tapahtuvaksi. Sairasta..

Ei se noin mene. Ei asioita tarvi aktiivisesti jokaista yksitellen toivoa. Riittää, että olet hyväksynyt sen ihmisten yleisen maailmankuvan, jossa ihminen voi sattumalta jäädä joku päivä auton allekin. Tai voi tulla sydänkohtaus vaikka. On siis hyväksynyt tämän maailman lait osalleen. Sitten voi käydä niin että ne lait iskevät silmille, sehän on niihin uskovan mielestä vain luonnollista. Ei sitä tarvi itse mitenkään Secretin avulla toivoa ja luoda.

Eli jos omaksun maailmankuvan, jossa ihminen ei kuole koskaan, en kuole koskaan.? =D

Vierailija

Voiskohan sen yhdistää jotenkin terveystieto/elämänkatsomus/liikka -akselille tyyliin rentoutuminen, hiljentyminen, mietiskely, "jooga" ilman mitään mystiikkaa. Ihan normaali ihmisen kokonaishyvinvointiin liittyvä asiahan tuo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voiskohan sen yhdistää jotenkin terveystieto/elämänkatsomus/liikka -akselille tyyliin rentoutuminen, hiljentyminen, mietiskely, "jooga" ilman mitään mystiikkaa. Ihan normaali ihmisen kokonaishyvinvointiin liittyvä asiahan tuo.

Terveystiedon ja ET:n tunneillakin opetetaan ihan niitä opetussuunnitelmaan kuuluvia juttuja. Oppisisällöt tulevat yliopistotasoisesta tutkimuksesta, ja siksi siihen ei sisällytetä new age -juttuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa koulussa oppisisältö perustuu tieteeseen. Opettajilla on ylempi korkeakoulututkinto ja koulun oppisisältö tuotetaan yliopistotasoisen tutkimuksen pohjalta. New age -jutut eivät perustu tieteelliseen, vertaisarvioituun tutkimukseen, ja sen takia ne eivät kuulu opetussuunnitelmaan.

Opetetaanhan koulussa uskontoakin. Ja opetetaan että kuussa on käyty vaikkei kellään suomalaisella ole todisteita. Secret toimii kunhan vaan jaksaa nähdä vaivan. Siksi koulutunneille myös. Maailmassa on liikaa onnettomia ihmisiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllähän moni hyväksyy tämän elämän sattumukset ilman mitään new age -hömppääkin.  Ja tekee työtä tavoitteidensa eteen ja saavuttaa osan, osaa ei ja osan jossain muussa muodossa. 

Vierailija

Laitetaan samaan pakettiin astrologia ja teenlehdistä ennustaminen, vähän Reiki-hoitoa ja tasapuolisuuden nimissä myös kristillistä käsillä parantamista ja kielillä puhumista niin eiköhän seuraava sukupolvi saa Suomen nousuun!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Opetetaanhan koulussa uskontoakin. Ja opetetaan että kuussa on käyty vaikkei kellään suomalaisella ole todisteita. Secret toimii kunhan vaan jaksaa nähdä vaivan. Siksi koulutunneille myös. Maailmassa on liikaa onnettomia ihmisiä.

Koulussa opetetaan uskontoa. Oppiaineen sisällöt perustuvat teologisessa tiedekunnassa tehtyyn tutkimukseen. Uskonnonopetus on evankelis-luterilaisen kirkon jäsenille tarkoitettu. Nykyään uskonnon oppisisällön ei ole tarkoitus olla tunnustavaa. 

-

Mitä kuussa käymiseen tulee, niin todennäköisempää on se, että siellä on käyty kuin että siellä ei oltaisi käyty. Kahdella tuon ajan supervallalla oli molemmilla olemassa teknologia, Neuvostoliitto vain myöhästyi ihan kalkkiviivoilla.

-

Kuten olen jo kahdesti sanonut, new age -opit eivät perustu tieteelliseen vertaisarvioituun tutkimukseen, joten niitä ei sen takia opeteta koulussa. Sinä saat uskoa niihin aivan niin paljon kuin haluat, mutta koulussa ei opeteta tuommoisia asioita. Ja hyvä niin. Jos minä saisin valita, myös uskonnonopetus poistuisi ja tilalle tulisi kaikille yhteinen katsomusaine.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat