Tunneälykäs, empaattinen koirarotu?

Vierailija

Juu, koirat ovat yksilöitä aina, mutta minkä rodun ominaisuuksiin nämä piirteet varmimmin mielestäsi voisivat kuulua? :)

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Meillä on suomenlapinkoiran ja spanielin sekoitus. Fiksuin kaikista. Naspurin kissa käy pihassa tämän raksukupissa mutta koira laittaisi vain servietit tarjolle jos kykenisi :)

Vierailija

Kyllä saksanpaimenkoira menee tähän pirtaan. Mutta jos vähän pehmeämpää haetaan, niin bordercollie. Jos haluaa pienen koiran, niin cottonit ovat hyvin tunteikkaita. Terriereirstä borderit ovat usein sielukkaita. 

Miksi kysyt? Oletko siis hankkimassa koiraa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on suomenlapinkoiran ja spanielin sekoitus. Fiksuin kaikista. Naspurin kissa käy pihassa tämän raksukupissa mutta koira laittaisi vain servietit tarjolle jos kykenisi :)

Ihana! :) Olen kuullut muistakin todella sympaattisista suomenlapinkoirista (ja mixeistä), mahtaakohan olla yleistäkin tuossa rodussa. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä saksanpaimenkoira menee tähän pirtaan. Mutta jos vähän pehmeämpää haetaan, niin bordercollie. Jos haluaa pienen koiran, niin cottonit ovat hyvin tunteikkaita. Terriereirstä borderit ovat usein sielukkaita. 

Miksi kysyt? Oletko siis hankkimassa koiraa?

Kysyn siksi, koska harkitsen vakavasti koiraa muuttaessani ns. maalle, ja kaipaisin tosiaan nimenomaan empaattista toveria.

Kiitos kaikille vastauksista! Perehdyn lisää mainitsemiinne rotuihin! :)

Vierailija

Monet seurakoirarodut on tuollaisia. Nehän on jalostettu vuosisatojen aikana nimenomaan ihmisen kumppaniksi, siinä lähellä olemaan, ja ne seuraavat tarkkaan ihmisen eleitä ja äänensävyjä. 

Sitten taas mikä kaikkein huonoiten sulle sopisi, olisi joku terrieri. Itse rakastan niitä, ja mulla on 2, mutta nämä eivät ole järin empaattisia eikä yleensäkään läheisyyshakuisia. Ne ovat peräisin Skotlannin ylämailta ja ovat semmoisia karuja, jäyhiä pohjoisen "äijiä". Itse rakastan noiden itsenäisyyttä ja tietyllä tavalla kissamaisuutta: ne eivät ihmistä mielistele tai palvo vaan kulkevat omia polkujaan. Ja niiden välittäminen ei ole päälletunkevaa, eivät ne kävele varjona perässä tai pussaa vähän väliä, viihtyvät omissa oloissaan.

Vierailija

Meidän nuorin koira on labradorinnoutaja/schäfer -mix.
Upea tyyppi!

Se on kaikkien kaveri, rakastaa ihan mielettömästi kaikkea ja kaikkia. Esim. kun 15v koiraherra hukkaa pallonsa pihalla leikkiessä, tämä 1v narttu antaa sille omansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Spanieleja eri muodoissaan suosittelen myös, esim. springerspanielit, cavalier, cockerspanieli jne.

Vanhemmillani on tiibeltinspanieli. Aika eksentrinen luonne, mutta todella kultainen ja rakastaa selvästi omaa väkeään. Ja kyllä tutut ja vieraatkin kehuvat, että onpas ihmisystävällinen tyyppi.

Vierailija

Seurakoirista kannattaa katsella tunneälykästä ja empaattista koiraa. Bichon frise & villakoira voisivat olla kärjessä. Myös ("tavallisessa")colliessa voi olla haluamiasi ominaisuuksia.

Bordercollie taas on koulutettavuudeltaan ja palveluhalukkuudeltaan omaa luokkaansa. Ja kyttää koko ajan ajatuksella, mitä mitä mitä teen seuraavaksi pyynnöstäsi.

Joku mainitsi terriereiden itsenäisyydestä. Minullakin on kaksi terrieriä, uttane kulkevat koko ajan sinne minne minäkin ja ovat ihan mahdottomia hännän heiluttajia; en ole koskaan nähnyt minkään muun koiran heiluttavan niin paljon häntää. Olin positiivisesti yllättynyt, että terrieri on niin myönteinen, positiivinen ja iloinen - suunnilleen kaikesta.

Mutta itse valitsin alun perin terrierin, että se EI olisi liian riippuvainen emäntänsä mielialoista, vaan porskuttaisi itse semmoisena kuin on, vaikka itselläni olisi alakulopäivä. Villakoiraa harkitsin, mutta arvelin niiden peilaavan liikaa emännän/isännän mielialoja = ovat tunneälykkäämpiä kuin terrieri. Ja itse halusin vähemmän tunneälykkään rodun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ihana! :) Olen kuullut muistakin todella sympaattisista suomenlapinkoirista (ja mixeistä), mahtaakohan olla yleistäkin tuossa rodussa. :)

En tiedä mutta tämä yksilö on "kahjo". Siltä osin että ei 10v elonsa aikana ole tehnyt pahaa kellekään. Ei kissanpennuille, ei freteille yms. Myyriä metsästää lumikasoista mutta siinäkin luulen olevan taustalla sen, että haluaa pelastaa :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat